شناسهٔ خبر: 26117789 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امشب هلال شوال به روزه داران لبخند می‌زند/ ایرانی‌ها در این شهر‌ها به آسمان چشم بدوزند

ركورددار رويت هلال ماه درجهان گفت: امشب ماه شوال در آسمان برخی مناطق ایران با چشم غیر مسلح رویت می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ثانیه های پایانی ماه رمضان سپری می شود و تیک تاک ساعت خبر از پایان ماه بندگی و عشق بازی می دهند، سی روز در بغل خدا بودن به آخرین لحظات خود نزدیک می شود، ماهی که سرنوشت انسان در آن رقم می خورد و بی شک پایان و دوری از آن برای یکسال، غم بزرگی در سینه روزه داران و مخلصان درگاه حق تعالی می نشاند.

اما پرودگار مهربانی ها لحظات غم انگیز وداع با ماه بلوغ معرفت و عاشقی را به فطر گره زده و به بندگان خود وعده دیدار و پاداش سی روز روزه را داده است، وعده ای که نسیم روح نواز فطر را در دل و جان شهر طنین انداز می کند.

روزه دارانی که سی روز بر سر سفره های سبز افطار مهمان خدا بوده اند، هر چند غم دوری از بهترین ماه و ساعت سال را در دل حس می کنند اما از طرفی قلب های صیقل خورده و نورانی آنها در انتظار رخ نشان دادن ماه است، تا در سحرگاه فطر با پرورگار خود ملاقاتی عاشقانه داشته باشند و مزد یک ماه تشنگی و گرسنگی در گرمای هوا و بندگی عاشقانه را توشه دنیا و آخرت خود کنند.

امشب هلال شلول به روزه داران لبخند می زند/ ایرانی ها در این شهرها به آسمان چشم بدوزند

وضعیت رویت ماه در ایران

محسن قاضی ميرسعيد عضو هيئت علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری و رکورددار رويت هلال ماه درجهان در خصوص وضعیت رویت هلال ماه شوال در ایران گفت: بر اساس محاسبات نجومی و نقشه رویت هلال، مناطقی از ایران که بالای خطر قرمز نقشه ایران قرار دارند برای رویت ماه نیاز به ابزار اپتیکی دارند و در مناطق پایین خط، ماه شوال با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد؛ در واقع بر اساس محاسبات هلال ماه شوال 1439 در مناطق جنوبی ایران بدون چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.

ركورددار رويت هلال ماه درجهان گفت: هر چه به مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور برویم ارتفاع  هلال شوال بیشتر شده و امکان رویت این هلال با ابزار ضعیف تر و حتی در برخی مناطق با چشم غیر مسلح ممکن است، باید توجه داشت که تلاش برای رویت این هلال با چشم غیر مسلح، از لحاظ شرعی بسیار  اهمیت دارد.

امشب هلال شلول به روزه داران لبخند می زند/ ایرانی ها در این شهرها به آسمان چشم بدوزند

رویت هلال ماه شوال در قاره های مختلف

 ركورددار رويت هلال ماه درجهان با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال در سراسر جهان گفت: هلال ماه شوال را در غروب روز پنجشنبه 24 خرداد در قاره آمریکا در کشور ایالات متحده آمریکای، مناطق مرکزی کشور کانادا، آمریکای مرکزی و جنوبی می توان با چشم غیر مسلح رویت کرد اما هلال شوال درشمال کشور کانادا نیاز به ابزار برای رویت دارد.

وی ادامه داد: هلال شوال پنج شنبه 24 خرداد در سراسرقاره آفریقا با چشم غیر مسلح رویت می شود، در قاره اروپا هلال ماه در کشور اسپانیا،  پرتغال، جنوب ایتالیا، یونان و قبرس با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد و سایر ساکنان قاره اروپا برای تماشای ماه نیاز به ابزار دارند و در شمال انگلیس و کشورهای اسکاندیناوی ماه رویت نخواهد شد.

امشب هلال شلول به روزه داران لبخند می زند/ ایرانی ها در این شهرها به آسمان چشم بدوزند

عضو هيئت علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت رویت ماه شوال در قاره آسیا گفت: هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه در منتهی الیه جنوب غربی ترکیه، مرکز و جنوب کشور سوریه، مرکز و جنوب کشور عراق، لبنان،  کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس، جنوب ایران، جنوب پاکستان و هندوستان با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.

ركورددار رويت هلال ماه درجهان گفت: ساکنان جنوب قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان ،آذربایجان، چین، مالزی و اندونزی فقط ماه را با ابزار اپتیکی در غروب پنج شنبه 24 خرداد می توانند رویت کنند.

امشب هلال شوال به روزه داران لبخند می‌زند/ ایرانی‌ها در این شهر‌ها به آسمان چشم بدوزند

قاضی میرسعید با بیان وضعیت رویت هلال ماه شوال در قاره استرالیا و اقیانوسیه گفت: هلال ماه  پنج شنبه 24 خرداد در شرق کشور استرالیا واقع در قاره اقیانوسیه فقط با ابزار اپتیکی رویت خواهد شد.

نقشه ی زیر، وضعیت رویت پذیری هلال شوال 1439 را در مناطق مختلف زمین در زمان غروب خورشید روز پنجشنبه 24 خرداد ماه 1397 بر اساس معیار عوده نشان می دهد.

امشب هلال شلول به روزه داران لبخند می زند/ ایرانی ها در این شهرها به آسمان چشم بدوزند

قاضی میر سعید در خصوص رویت ماه بر اساس  نقشه جهان  گفت: مناطقی که با رنگ سبز مشخص شده اند ، هلال ماه در آنها با چشم غیرمسلح قابل رویت است و در مناطق با رنگ صورتی می توان هلال را در شرایط مناسب با چشم غیر مسلح دید و در مناطق آبی رنگ ، رویت هلال منوط به استفاده از ابزار رصدی است  .

وی ادامه داد:با توجه به نقشه ی فوق و همچنین تجربه های رصدی بدست آمده از رصدگران کشور در رصدهای مشابه قبلی ، می توان هلال شوال را با استفاده از یک دوربین دوچشمی متوسط رویت کرد .

انتهای پیام/

نظر شما