شناسهٔ خبر: 26116655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصفهان برای میزبانی اجلاس شهرهای خلاق 2020 اعلام آمادگی کرد

اصفهان - ایرنا - مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان از ارائه پیشنهاد و اعلام آمادگی این شهرداری برای میزبانی اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال 2020 خبر داد.

صاحب‌خبر -

شبکه شهرهای خلاق یونسکو به منظور تقویت تعاملات بین المللی بین شهرها ایجاد شده و اصفهان که به دلیل تنوع در صنایع دستی از جمله شهرهای خلاق جهانی محسوب می‌شود نیز به عضویت این اجلاس در آمده است.
' محمد حسین قورچانی ' روز پنجشنبه در حاشیه دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو که در شهر کراکوف لهستان در حال برگزاری است در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این پیشنهاد از سوی شهردار اصفهان در اجلاس شهرهای خلاق در شهر کراکوف مطرح شد و مورد استقبال مسئولان این شبکه قرار گرفت.
دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو از روز سه شنبه 22 خرداد با حضور شهرداران مختلف کلانشهرهای عضو شبکه شهرهای خلاق جهان در کراکوف لهستان آغاز شد.
وی با بیان اینکه تصمیم گیری درباره این میزبانی به آینده موکول شده است،‌ افزود: شهرداری اصفهان به طور قدرتمند در این اجلاس شرکت کرده و در مذاکره های بسیاری با شهرداران و مسئولان شهرهای خلاق دنیا به برقراری ارتباط های بین المللی پرداخته است.
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: از جمله مذاکره های صورت گرفته می توان به پیشنهاد خواهر خواندگی با شهر کراکوف لهستان و یکی از شهرهای خلاق برزیل اشاره کرد.
وی با اشاره به حضور شهرداران حدود 180 شهر خلاق دنیا در این اجلاس، گفت: اصفهان از سال 2015 به شبکه شهرهای خلاق پیوسته و لازم است که بیش از پیش از ظرفیت های این شبکه برای تعاملات بین المللی و توسعه پایدار و رشد اقتصادی شهر بهره ببرد.
شبکه شهرهای خلاق یونسکو سال 2004 ایجاد شد و تاکنون 181 شهر از 60 کشور، 'شهر خلاق' نام گرفته‌اند و در هفت رشته خلاق صنایع دستی، هنر رسانه، سینما، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی طبقه‌بندی شده‌اند.
قورچانی با بیان اینکه از میان این شهرها حدود 37 شهر در گروه صنایع دستی قرار دارند،‌ خاطرنشان کرد: ‌این اجلاس فرصت مغتنمی برای انتقال تجربه شهرهای جهانی به همدیگر و گسترش ارتباط و تبادلات فرهنگی با یکدیگر است.
اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان به عنوان شهر جهانی خلاق در حوزه صنایع دستی و همچنین رشت با داشتن بیش از 170 نوع خوراک به عنوان شهر خلاق در حوزه غذا در فهرست جهانی یونسکو جای دارند.
اصفهان نخستین شهر ایران است که در سال 1394 به عضویت شبکه جهانی شهرهای خلاق درآمد.
حدود360 رشته صنایع دستی در ایران وجود دارد که از این میان تعداد 199 رشته تنها در استان اصفهان رایج است.
همچنین حدود یک‌سوم صنایع دستی جهان به اصفهان اختصاص دارد به همین دلیل اصفهان بعد از شهر جیپور هند، به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا خوانده می شود.
شهر تاریخی اصفهان با 2 میلیون نفر جمعیت با شهرهای شیان چین، کوالالامپور مالزی، فلورانس ایتالیا، یاش رومانی، بارسلون اسپانیا، ایروان ارمنستان، کویت، فرایبورگ آلمان، هاوانا کوبا، لاهور پاکستان، ست پترزبورگ روسیه، داکار سنگال، بعلبک لبنان و نجف عراق عقد خواهرخواندگی دارد.
کراکوف که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ ترین شهرهای کشور لهستان به شمار می آید در جنوب این کشور قرار دارد و تا سال 1609 میلادی پایتخت این کشور بود.
ت/3011 / 2093

نظر شما