شناسهٔ خبر: 26116582 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حکمت منتهی‌شدن ماه رمضان به عید فطر از نظر رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: اینکه ماه پربرکت رمضان به عید فطر منتهی می‌شود، در خود مضمون و معنای متعالی و آموزنده‌ای دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کتاب «آداب روزه‌داری، احوال روزه‌داران» شامل گزیده‌ای از مجموعه توصیه‌ها، نصایح، مواعظ و تحلیل‌های رهبر انقلاب، یکی از بهترین نمونه‌ها در تبیین دقایق و ظرائف معارف ماه رمضان است که در فرازهایی از بیانات معظّمٌ‌له در ماه‌های رمضان سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۰ ارائه شده است. در این اثر که به‌اهتمام علیرضا مختارپور قهرودی تدوین و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده، ضمن حفظ ترتیب زمانی بیانات معظّمٌ‌له، برای دسترسی آسان‌تر علاقه‌مندان به محورهای مباحث، فهرستی جامع از کلیدها و موضوعات متعدد مندرج در این مجموعه ارائه شده است.

* اینک به‌مناسبت اینکه در آستانه عید سعید فطر قرار داریم، به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت و جایگاه این روز اشاره می‌شود:

اینکه ماه پربرکت رمضان به عید فطر منتهی می‌شود، در خود مضمون و معنای متعالی و آموزنده‌ای دارد؛ یعنی صیام و قیام مردم و مبارزه‌ آنها در طول ماه رمضان با شیطان درونی و نفس امّاره، اثرش این است که عیدی برای آنها به‌وجود خواهد آمد که مظهر آن عید حضور مجتمع و واحد مردم در عرصه و میدان توجه به خدای متعال و ارتباط خاشعانه با اوست.

اگرچه اسلام مردم را به عبادت، خودسازی و ریاضت نفی دعوت می‌کند؛ اما این را فقط به‌عنوان عملی فردی که هر یک از مردم تنها برای خود به خدا مرتبط شوند، نمی‌بیند؛ بلکه این ارتباط، توجه و ذکر، خشوع و توسل به خدا را به‌عنوان وسیله‌ای که بتوانند در امر دنیا و ساختن آینده‌شان هم قدم ثابت و گام مستحکمی بردارند، می‌بیند. اگر همان‌طور که بعضی از بزرگان فرموده‌اند که برای سعادت امت اسلامی «کلمه‌ توحید» و «توحید کلمه» دو اصل قطعی است ــ که همین‌طور هم هست ــ عید فطر و نماز و توسل ما در این روز نیز مظهر توحید کلمه و کلمه‌ توحید است؛ زیرا هم معنویت است و هم توسل و خشوع؛ هم مستحکم کردن دل به‌وسیله‌ی ایمان به خداست و هم پیدا کردن حالت سکینه و آرامش و خلاصی از تلاطم‌های گوناگون نفس انسانی است. در عین حال، عید فطر متصل کردن همه‌ی نیروها و قوا به یکدیگر و آوردن آنها به صحنه‌ی زندگی نیز هست، بنابراین امروز هم ملت ما و همه امت بزرگ اسلامی نهایت نیاز را به این رکن رکین و اصل بزرگ اسلامی دارد.

ــ عید فطر یکی از عظیم‌ترین مناسبت‌های اسلامی است. دنیای اسلام روز عید فطر را به‌معنای حقیقی عید می‌گیرند و این چیزی است که اسلام برای امت اسلامی خواسته است. «جعله الله لکم عیدا و جعلکم له اهلا» خداوند متعال امروز را برای امت اسلامی عید قرار داد و آنها را شایسته این عید دانست. ... ما باید از این هدیه‌ الهی استفاده کنیم، هم استفاده شخصی به‌معنای راه دادن نور معرفت و توبه و انابه به دلهای خودتان که اگر از عالم معرفت و محبّت الهی دریچه‌ای بر روی دلهای خودمان باز و اندرون خود را نورانی کنیم، بسیاری از تاریکی‌ها و گرفتاری‌های دنیای بیرون هم حل خواهد شد، چون دل انسان‌هاست که سرچشمه‌ خوبی‌ها و بدی‌هاست. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران، مورخ ۸۰/۹/۲۵)

ــ عید سعید فطر شاید برجسته‌ترین خصوصیتش این است که مراسمی معنوی و بین‌المللی است. این رسم بین‌المللی جنبه معنوی بارز و نمایانی دارد. در دعای قنوت عید فطر می‌خوانیم، (أسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمداً صلی الله علیه و آله ذخراً و شرفاً و کرامة و مزیدا) عید همه مسلمانان و مایه شرف اسلام و پیامبر اسلام و عزّت اسلام و ذخیره‌ای تمام‌نشدنی در طول تاریخ است. با این چشم به عید سعید فطر نگاه کنیم. امروز ملّت اسلامی بزرگ ما به این ذخیره نیازمندیم. از این ذخیره، دو چیز باید مورد استفاده مسلمان‌ها قرار گیرد، اول، وحدت و نزدیکی مسلمین است و دوم توجه به معنویت در دنیای اسلام است. در دنیای اسلام هر دو عامل تکامل‌بخش و پیش‌برنده مورد خدشه قرار گرفته است. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان ۷۹/۱۰/۰۷)

نظر شما