شناسهٔ خبر: 26115987 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات آفریقا|درخواست تونسی‌ها برای اخراج سفیر امارات/درگیری مسلحانه در شرق لیبی

R36348/P36355/S8,90,1115/CT10

شهروندان تونسی خواستار اخراج سفیر امارات از کشورشان به سبب تلاش برای کودتا و دخالت‌های گسترده در امور تونس شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العربی الجدید، در پی افشای نقشه امارات برای کودتا در تونس، پایتخت تونس  شاهد تظاهرات شهروندان این کشور در محکومیت این کودتا و دخالت‌های امارات در امور تونس بود.

بر اساس این گزارش ده‌ها نفر از شهروندان تونسی با تجمع در اطراف وزارت کشور در مرکز خیابان "الحبیب‌بورقیبه" تلاش برای کودتای نافرجام در کشورشان را که توسط امارات مدیریت شد، محکوم کردند.

تظاهر کنندگان ضمن سر دادن شعارهایی علیه کودتاچیان، گفتند که "لطفی براهم" وزیر کشور سابق مزدور و خائن است و در کودتا علیه امنیت تونس و انقلاب آن نقش داشته است.

معترضان همچنین خواستار اخراج سفیر امارات در تونس و محاکمه لطفی براهم به اتهام خیانت و مشارکت در کودتا علیه امنیت تونس و انقلاب آن شدند.

تظاهر کنندگان حکام امارات را ضد انقلاب خواندند و خواستار محافظت از کشورشان در برابر توطئه‌ها شدند.

بر اساس یک گزارش غربی که چند روز قبل منتشر شد، "لطفی ابراهیم"وزیر کشور برکنار شده تونس قبل از برکناری خود با رئیس سازمان اطلاعات امارات در جزیره "جربه" دیدار کرده بود.

طبق این گزارش، امارات با طراحی سناریویی مانند برکناری "بورقیبه" قصد تغییر نخست‌وزیر تونس و برکناری رئیس‌جمهور به دلیل بیماری را داشت.

ادای سوگند قانون اساسی کابینه جدید مصر

دولت جدید مصر به ریاست "مصطفی مدبولی" امروز پنجشنبه در برابر عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور سوگند قانون اساسی یاد کردند.

در کابینه جدید مصر، محمد احمد زکی فرمانده گارد ریاست‌جمهوری در دوره محمد مرسی، به جای صدقی صبحی به سمت وزیر دفاع منصوب شده است. 

همچنین محمود توفیق به جای مجدی عبدالغفار به سمت وزیر کشور منصوب شده است.

شریف اسماعیل نخست‌وزیر مصر حدود دو هفته قبل از سمت خود استعفا کرد و پس از آن السیسی مدبولی را به تشکیل کابینه جدید مکلف کرد.

مدبولی از فوریه 2014 میلادی در منصب وزیر مسکن مصر مشغول به فعالیت بوده است.

درگیری در اطراف هلال نفتی در شرق لیبی

منابع رسانه‌ای وابسته به فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی اعلام کردند که گروه موسوم به "سرایا الدفاع عن بنغازی" (گردان‌های دفاع از بنغازی) تلاش کردند که وارد منطقه هلال نفتی لیبی شوند که جنگنده‌های ارتش لیبی تعدادی از مهاجمان را هدف قرار دادند. 

منابع نظامی تاکید کردند نیروهای ارتش لیبی موفق به دفع حملات مهاجمان در "وادی اکحیله" در منطقه "البریقه" در اجدابیا شده‌اند و در پی این عملیات 17 دستگاه خودروی مسلح عناصر مسلح منهدم و شمار زیادی از آن‌ها به اسارت در آمده‌اند.

این منابع با اشاره به آغاز عملیات نظامی گسترده ارتش لیبی برای نابودی عناصر مسلح در منطقه اجدابیا، گفتند که درگیری‌های شدیدی بین نیروهای ارتش و عناصر مسلح در این منطقه رخ داده است.

انتهای پیام/

نظر شما