شناسهٔ خبر: 26115080 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سازمان حفاظت محیط زیست: 70درصد جمعیت ایران در معرض بی‌آبی قرار دارند/ تالاب‌هایمان مرده‌اند

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک‌جانبه‌نگری در محیط زیست سبب شده که امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض بی‌آبی قرار بگیرند و باید توجه داشت که سرانه آب در سال جاری به زیر ۵۰۰ متر مکعب رسیده، حال آنکه زیر ۱۰۰۰ متر مکعب بحران محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری امروز در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل جدید اداره حفاظت از محیط زیست خراسان‌رضوی که در این اداره برگزار شد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی استراتژی‌های توسعه ناگسسته بوده و در راستای توسعه پایدار نبوده است. چنین شرایطی باعث فرسایش شدید محیط زیست شده است. به علت جهل و ناآگاهی همواره توسعه را در مقابل محیط زیست قرار داده‌ایم و نسبت به راه‌حل‌هایی که در طول برنامه‌های پنج‌ساله توسعه می‌توانسته مشکل توسعه و حفظ محیط زیست را حل کند، بی‌توجه بوده‌ایم.

وی افزود: مشکلات زیست‌محیطی‌ کشورهمچون بالاترین فرسایش خاک، بالاترین مصرف انرژی، بیشترین فرسایش گیاهی و آبی در جهان و... از مواردی است که جامعه ایرانی نمی‌تواند به آن افتخار کند. این مسائل انسان را غمگین می‌کند و درواقع این مشکلات زیست‌محیطی در جامعه ایران بسیار بی‌اهمیت است.

کلانتری در ادامه گفت: در دیگر کشورهای دنیا همه فعالیت‌های بشری در راستای توسعه پایدار قرار دارد، حال آن که در کشور ایران توسعه صنعت و توسعه زیربنایی در مقابل محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چهار موضوع، اولویت محیط زیست است که دستور رئیس جمهوری است و شامل بهبود هوای کلان‌شهرها، پسماندها، ریزگردهای کشور به‌ویژه ریزگردهایی با منشأ داخلی و احیای تالاب‌ها می‌شود که این مورد به دلیل کمبود شدید آب بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه استراتژی محیط‌ زیست بر اساس توسعه پایدار است و چهار اصل مهم دارد، اظهارکرد: این اصول بایستی در راستای حرکت اقتصادی باشد و ضد مسائل اجتماعی نباشد و به حفظ محیط زیست بینجامد. همچنین حق نداریم با اقدامات خود حقوق نسل‌های آینده را پایمال کنیم. حال آن‌که هیچ‌کدام از این اصول رعایت نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: در ایران گمان کردند به دلیل وجود تکنولوژی باید هرچه آب هست تاراج شود، به دلیل وجود نفت هرچه جنگل است تاراج شود. درواقع نسل‌های بعد هیچ جایگاهی در کشور ندارند و همه منابع متعلق به نسل حاضر است.

اصفهان، شهری بی‌آب با صنایعی که مصرف بی‌رویه آب دارند

وی تشریح کرد: نخستین دشمن محیط زیست فقر و توسعه‌نیافتگی است. ما نسبت به استقرار آمایشی کشور بی‌توجه بوده‌ایم. درواقع در مناطقی که آب وجود ندارد اجازه داده شده تا صنعت آب‌بر مستقر شود، مانند شهر چند میلیونی اصفهان که آب آشامیدنی ندارد، حال آنکه آب‌برترین صنایع کشور در اصفهان ایجاد شده است.

مصرف ۱۳۰ درصد آب تجدیدپذیر در خراسان‌رضوی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: در استان خراسان‌رضوی بالای ۱۳۰ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر مصرف می‌شود که بسیار دردناک است. حال آنکه بر اساس استاندارد جهانی نباید بیش از ۴۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده شود و این میزان مصرف در کل کشور ۱۱۰ درصد است. در شهر مشهد سال گذشته بدترین گازوئیل از لحاظ کیفیت توزیع شده بود که دارای ۱۱ هزار وی پی ان سولفور بود حال آنکه استاندارد آن ۵۰ است.

خراسان با بحران زیست محیطی روبه‌روست

کلانتری با بیان این که خراسان یکی از استان‌هایی است که در معرض تهدید بحران محیط زیست است ،اظهارکرد: نکته مثبت اینجاست که در خراسان سمن‌هایی وجود دارد که بدون خط بازی‌های سیاسی برای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنند.

جرأت ارائه شاخص‌های محیط زیست را در مجمع جهانی نداریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای تولید یک واحد کالا یک واحد انرژی مصرف می‌شود،گفت: متاسفانه در کشور ایران برای هر واحد کالا، ۴ واحد انرژی مصرف می‌شود که یکی از آمارهای ننگین جهان است. باید توجه داشت اگر سیاست‌های داخلی خود در راستای حفظ محیط زیست قرار ندهیم، قدم مثبتی برداشته نمی‌شود. ایران در راستای حفظ محیط‌ زیست یکی از کشورهای سرافکنده در دنیاست و حتی جرأت نداریم شاخص‌های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کنیم.

وی افزود: یکی از بزرگترین مصیبت‌های محیط زیست مصرف نامتقارن و بیش از اندازه است. معادن کشور را یک‌بار مصرف کرده‌اند. ۳۰ سال است که در مسیر قم - تهران در طول ۱۵ کیلومتر بوی تعفن وجود دارد و مردم ما به آن عادت کرده‌اند و برای رفع مشکل آن اقدامی صورت نگرفته است و این شرایط به دلیل بی‌توجهی سازمان محیط زیست، وزارت کشور و... است که مردم ۳۰ سال مجبور به تحمل بوی بد شده‌اند.

کلانتری افزود: نکته مهم این است که پیش از هر اقدامی در این راستا استراتژی اهمیت دارد. معاون جوانی داشتم که برای انجام فعالیت‌های محیط زیستی و رفتن به مناطق مختلف کشور سوار کامیون می‌شد، منتظر هواپیما یا برگه ماموریت نبود و تلاش داشت اقدام مثبتی انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: دی‌سی آب کارون در خرمشهر و اهواز بالای ۱۰ هزار بوده و سرشار از تعفن است. همگی این مشکلات از بی‌توجهی ایجاد می‌شود. در ایران برای توسعه، همه رودخانه‌های کشور را با سدها بسته‌ایم و این اقدام موجب شد خوزستانی‌ها بیش از ۱۰۰ روز را در سال با گرد و غبار روبه‌رو شوند.

وی با بیان اینکه «تمام تالاب‌های ما خشک شده که به دلیل سیاست خودکفایی در زمینه غذا است تا برای تامین مواد غذایی یاری نگیریم»، گفت: همین امر موجب خشک‌شدن دریاچه بختگان شد. باید بدانیم این مشکلات را خودمان انجام داده‌ایم و نباید مشکل خود را گردن دیگران بیندازیم.

کلانتری ادامه داد: سیاست‌های غلط موجب شد ۱۰ کلان‌شهر کشور، امروز با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو باشند. پسماند برخی شهرهای شمال کشور را با مشکل روبه‌رو کرده، شهر همدان فرونشست‌های چند ده متری دارد، هگمتانه و همدان تبدیل به مخروبه شده است.

تالاب‌های ایران مرده‌اند

وی افزود: امروز هیچ تالابی به صورت تقریبی در کشور زنده نیست. سخت‌ترین کار ما در تالاب‌هاست. زمانی که در زاینده‌رود آبی برای برداشت و مصرف نیست دیگر تکلیف گاوخونی روشن است. ۳۷ سد روی آب رودخانه‌ها در ارومیه ساخته شد و موجب خشک‌شدن دریاچه ارومیه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برداشت آب در کشور توضیح داد: آبی که وارد زمین در کشور می‌شود، ۱۹ و نیم میلیارد است، حال آنکه برداشت ما در سال ۵۱ میلیارد است.

مسئولان دست از رفتارهای غیرمتوازن بردارند

کلانتری در پایان گفت: بایستی مسئولان را توجیه کنیم که دست از رفتارهای غیرمتوازن و غیر پایدار بردارند، همچنین مردم را توجیه کنیم که محیط زیست را حفظ کنند. در همین راستا دستور داده‌ایم از اول امسال هیچ صنعت آب‌بری در کشور ایجاد نشود.

برچسب‌ها:

نظر شما