شناسهٔ خبر: 26113582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم|وکیل مدافع ترامپ در اتحادیه اروپا کیست؟

R36439/P36439/S8,89,95,1128/CT14

رمزگشایی از اظهارات ترزا می نشان می‌دهد که وی قائل به "تسلیم اروپا" در برابر ایالات متحده آمریکاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اگر چه نخست وزیر انگلیس چندین بار در ظاهر از مواضع اقتصادی و سیاسی ترامپ در نظام بین الملل ابراز نارضایتی ‍‌کرده است، اما این نارضایتی، به معنای تغییر سیاست لندن در قبال واشنگتن و ایستادگی ترزا می در مقابل کاخ سفید نیست. طی روزهای اخیر، نخست وزیر انگلیس مواضع  بسیار نرمی را علیه سیاستهای ترامپ اتخاذ کرده و خواستار پرهیز از تنش با واشنگتن شده است. این مواضع در حالی اتخاذ شده است که برخی متحدان آمریکا از جمله آلمان و کانادا مخالفت صریح خود را در تقابل با کاخ سفید بروز داده اند.

اروپا کوتاه بیاید

در حالی که اکثر اعضای گروه هفت نسبت به اقدامات تنش زای دونالد ترامپ همچنان  عصبانی هستند، ترزا می سعی در تلطیف فضا به سود واشنگتن دارد؛ رویکرد و رفتاری که ریشه در سیاستهای کلان انگلیس در نزدیکی به ایالات متحده آمریکا دارد. نخست‌وزیر انگلیس معتقد است  که آمریکا و اروپا نباید بر سر تعرفه واردات فولاد، در مسیر تقابل تجاری وارد شوند و این بازی باید یک جایی تمام شود. وی تاکید کرده است که اروپا باید از «ادامه سیاست این به آن در» پرهیز کند.

یک رمزگشایی ساده از اظهارات ترزا می نشان می دهد که وی قائل به "تسلیم اروپا" در برابر ایالات متحده آمریکاست. نخست وزیر انگلیس عملا از اتحادیه اروپا و منطقه یورو خواسته است تا در مقابل وضع تعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی اروپا از سوی ترامپ واکنشی نشان ندهند. با این حال ترزا می هیچ گونه راهکاری را در خصوص مهار ایالات متحده آمریکا و مقابله با اقدامات حمایت گرایانه اقتصادی ترامپ (که در آینده نیز ادامه خواهد یافت ) بیان نکرده است. ترزا می به مانند پیشینیان خود از جمله دیوید کامرون،‌گوردون براون و تونی بلر معتقد است که اروپا باید به بازی مستقیم در زمین ایالات متحده تن دهد و از ایستادگی در برابر سیاستهای واشنگتن پرهیز کند.

اظهارات ترزا می در حالی بیان می شود که انگلیس پس از برگزاری همه پرسی برگزیت، عملا دیگر بازیگری تعیین کننده در اروپا محسوب نمی شود. به عبارت بهتر،‌ هم اکنون عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا عملا معلق است و صرفا نام این کشور به صورت ظاهری در بین اعضای این مجموعه به چشم می خورد. با این حال، انگلیس سعی دارد در بحبوحه مذاکرات برگزیت که مختصات و چگونگی خروج لندن از اروپای واحد را تعیین می کند،‌ همچنان نقش عامل تسریع کننده سیاستهای ایالات متحده در ناتو و اروپا را بازی کند.

ترزا می از مذاکره بر سر برجام می گوید

نرمش ترزا می در برابر اقدامات آمریکا، مختص به مسائل اقتصادی و گمرکی نیست. نخست‌وزیر انگلیس  اخیرا ضمن تقدیر از حرکت اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کره شمالی، گفت که آمریکا و انگلیس می‌توانند اختلاف نظر خود بر سر تعرفه‌های گمرکی جدید و برجام را از طریق گفت‌وگو حل کنند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ رسما از توافق هسته ای با ایران خارج شده است. در چنین شرایطی انگلیس ترجیح داده است ضمن عدول از مواضع ظاهری خود در دفاع از "برجام"، زمینه را برای تحقق خواسته های جدید ترامپ و مایک پامپئو در قبال ایران فراهم کند. هدف نخست وزیر انگلیس از این اقدام،‌ چینش میز مذاکره ای گسترده ای با ایران است که در آن موضوعاتی مانند توان موشکی و منطقه ای ایران مورد بررسی قرار گیرد.

در فروردین ماه سال گذشته، زمانی که ترامپ ماههای نخست حضور خود در کاخ سفید را سپری می کرد و هنوز رسما از توافق هسته ای خارج نشده بود، وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای تامل برانگیز که نقض عینی ماده 29 برجام محسوب می شد،‌ از ایران به عنوان "مکانی چالش برانگیز" برای مراودات تجاری نام برد و از  کمپانی های اقتصادی در انگلیس خواست تا قبل از انجام هر گونه مراوده ای با ایران، مشورت نهادهای رسمی انگلیس را کسب کنند.

همچنین طی یکسال گذشته،‌ انگلیس از اصلی ترین هم پیمانان ترامپ در مسیر "تغییر برجام" محسوب می شد. لندن بارها در آشکار و خفا بر تحقق خواسته های 4 گانه ترامپ در برجام تاکید کرده بود. خواسته هایی که شامل بازرسی نامحدود  از اماکن نظامی ایران،‌ حذف بندهای موسوم به غروب آفتاب ،‌تحدید توان موشکی ایران و مقابله با قدرت منطقه ای کشورمان بود.

ادامه بازی لندن در زمین واشنگتن

مسلما بازی انگلیس در زمین ایالات متحده آمریکا طی هفته ها و ماههای آتی به صورتی جدی تر ادامه پیدا خواهد کرد. ترزا می نخست وزیر انگلیس و بوریس جانسون وزیر امور خارجه این کشور ابایی از آشکارسازی این بازی در قبال تحولات بین المللی نخواهند داشت. یکی از اصلی ترین وظایف و ماموریتهای انگلیس در برهه فعلی، ممانعت از تشدید منازعه  در دو سوی آتلانتیک از طریق آرام سازی فضای موجود به سود ترامپ و سیاستهای وی است. نتیجه این بازی لندن، تضعیف اعتبار و موقعیت اتحادیه اروپا خواهد بود.

در سال 2003 میلادی نیز تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس ضمن مشارکت با جورج بوش و نومحافظه کاران آمریکایی در اشغال عراق، عملا اعتبار اتحادیه اروپا را زیر سوال برد. اگر چه در آن سال افرادی مانند ژاک شیراک رئیس جمهور اسبق فرانسه و گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان از جنگ عراق حمایت نکردند، اما مشارکت خاص انگلیسی ها در جنگ عراق،‌ خشم افکار عمومی دنیا از اروپا را برانگیخت. هم اکنون ترزا می در حال تکرار همان بازی بلر و البته در مقیاسی متفاوت است. بدون شک در آینده ای نزدیک شاهد وقوع  تنش‌هایی حول محور "تسلیم پذیری انگلیس در برابر آمریکا" خواهیم بود. موضوعی که می تواند هزینه های سیاست داخلی و خارجی دولت ترزا می را افزایش دهد.

انتهای پیام/.

نظر شما