شناسهٔ خبر: 26113386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش دیوان محاسبات از حجم وسیع تخلفات وزارت جهاد کشاورزی +جزئیات

منبع: فارس

گزارش دیوان محاسبات از حجم وسیع تخلفات وزارت جهاد کشاورزی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علی محمد شاعری دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 95 کل کشور در بخش کشاورزی اظهار داشت: براساس گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون کشاورزی تخلفات وسیعی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی رخ داده است. 

*80 درصد از تصمیمات معاملات وزارت کشاورزیانحراف از قانون داشته است

وی افزود: براساس همین گزارش، 80 درصد از تصمیمات، معاملات و اقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی انحراف از قانون داشته و تنها 20 درصد از معاملات انجام شده و تصمیمات مطابق قانون بوده است؛ بیشترین تخلفات هم در شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی داخلی، سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی صورت گرفته است. 

بیشتر بخوانید:

گوشت ارزان می‌شود

ماجرای "تهدید پیامکی نمایندگان مجلس" چیست؟

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی در حال حاضر در حال بررسی گزارشات دیوان محاسبات است و متعاقبا جزئیات آن به اطلاع مردم شریف خواهد رسید. 

*وثیقه‌های صوری و برنده شدن 50 میلیاردی معاملات 

شاعری بر همین اساس اضافه کرد: این گزارش‌ حاکی از این است که برخی شرکت‌ها یک روز پس از ثبت شرکتشان، در معاملات شرکت کرده و برنده یک روزه معامله 50 میلیاردی شدند لذا بسیاری از هزینه‌ها و وثیقه‌هایی که باید برای معاملات اخذ می‌شده صوری و غیرقانونی بوده است.

وی همچنین عنوان کرد که این معاملات عمدتا انحصاری و دراختیار یک یا چند نفر محدود قرار داشت و تخلفات بیشتر از این دست است و به زودی جزئیات آن را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. 

*عمده تخلف صورت گرفته در بخش دام مرغ، خرید برنج، گوشت سفید و قرمز/اسامی شرکت‌ها

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تخلفات صورت گرفته بیشتر در خصوص خرید دام مرغ، خرید برنج، گوشت سفید، خرید سویا و گوشت قرمز و همچنین واردات محصولات کشاورزی بوده است.

شاعری همچنین یادآور شد: اکثر این گزارشات حاکی از این است که مافیای واردات در کشور با زد و بندهای اقتصادی و روش‌های صوری قانون را دور زده‌اند و توانسته‌اند با ایجاد انحصار به اهداف اقتصادی خود برسند. 

*مافیای واردات در کشور با زد و بندهای اقتصادی

وی در ادامه اعلام کرد که کمیسیون در حال بررسی این گزارش است و به زودی در آینده نزدیک به اطلاع مردم خواهد رسید و مراجع قضایی مستقر در دیوان محاسبات هم در حال رسیدگی به گزارشات تفریغ بودجه سال 1395 هستند و اسناد و مدارک موجود در حال بررسی حقوقی و قضایی است. 

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم دیوان محاسبات با دقت به وظیفه قانونی خود عمل کند و اجازه سوءاستفاده به متخلفان را بیش از این در کشور ندهد و تصمیمات لازم برابر قانون را اتخاذ کند تا متخلفان به سزای اعمال خود برسند. 

*«وزارت جهاد کشاورزی» سومین وزارتخانه متخلف در کشور

«به موجب این گزارش 80 درصد از تصمیمات و اقدامات انجام شده در سال 1395 در وزارت کشاورزی انحراف از قانون داشته و تنها 20 درصد انطباق با قانون داشته است. همچنین میلیاردها تومان سوءاستفاده مالی صورت گرفته است و امیدواریم دیوان محاسبات هر چه سریع‌تر به وظیفه قانونی خود عمل کرده و برابر قانون تصمیمات لازم را اخذ کند». 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس این گزارش دیوان محاسبات وزارت جهاد کشاورزی از بین 17 وزارتخانه موجود در کشور از لحاظ تخلف و انحراف از قانون، سومین وزارتخانه متخلف محسوب شده است.

نظر شما