شناسهٔ خبر: 26112189 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعلام نظر امام جمعه اصفهان درباره مبلغ فطریه

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: امسال با احتساب قیمت گندم با توجه به نظر دفتر مقام معظم رهبری مبلغ زکات فطره برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان محاسبه شده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد با آرزوی قبولی طاعات همه مسلمانان و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر اظهار داشت: نماز عید سعید فطر در زمان غیبت امام معصوم (علیهم السلام) مستحب است.

وی تصریح کرد: نماز عید فطر مانند نماز روز جمعه دو رکعت است، لیکن خطبه‌های نماز عید فطر پس از نماز قرائت می‌شود و در دو رکعت 9 قنوت ذکر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که عمل واجب در روز عید پرداخت زکات است، اظهار داشت: مبلغ زکات فطره معادل 3 کیلوگرم گندم، خرما، برنج، یا کشمش است که با احتساب گندم، حداقل پرداختی با توجه به نظر دفتر مقام معظم رهبری برای هر نفر 8000 تومان محاسبه شده است که البته مردم خودشان هم می‌توانند بر اساس قیمت بازار محل خود این مبلغ را بر اساس 3 کیلوگرم برای هر نفر محاسبه و پرداخت کنند.

وی مبلغ کفاره را نیز 2000 تومان اعلام و بر پرداخت زکات تا قبل از ظهر روز عید تأکید کرد و اظهار داشت: کسانی که در نماز عید فطر شرکت می‌کنند باید قبل از رفتن به نماز زکات خود را پرداخت کرده باشند مگر این که فقیر اولویت داری را بشناسند، که در دسترس نباشد، لذا باید مبلغ زکات را کنار گذاشته و در آن تصرف نکنند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: بر کسی که می‌تواند معونه سال خود را تأمین کند، واجب است زکات خود و همه کسانی که نان خور او حساب می‌شوند را بپردازد، لیکن نان خور به همه افرادی تلقی می‌شود که تحت تکفل او باشند، یعنی برای فرزندی که چند لحظه قبل از غروب آفتاب شب عید به دنیا بیاید نیز باید زکات پرداخت شود و اگر کسی بعد از غروب آفتاب بچه‌دار شد و یا باردار بود، مستحب است زکات او را نیز بپردازند.

وی افزود: پرداخت زکات فطره برای کسانی که نمی‌توانند معونه سال خود را فراهم کنند، واجب نیست.

امام جمعه اصفهان افزود: زکات فطره بر کسانی که مریض بودند و نتوانستند روزه بگیرند به شرطی که فقیر نباشند، نیز واجب است.

وی افزود: اما کسانی که در طول سال بیمار هستند و تا ماه رمضان سال آینده عذر آن‌ها مرتفع نمی‌شود و باید کفاره روزه را بپردازند و قضای روزه بخشیده شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: کسانی که به مسافرت می‌روند یا پس از ماه رمضان بیماری آنها بهبود پیدا می‌کند باید قضای روزه‌های خود را بگیرند.

وی اولویت پرداخت زکات فطره را نیازمندان و فقرای فامیل دانست و گفت: اگر فرد نیازمندی در فامیل نبود، نیازمندان محله و شهر خود در اولویت دریافت زکات فطره هستند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: زکات فطره باید برای فقرا هزینه شود و مانند زکات‌های دیگر نیست که بتوان برای ساخت جاده و مسجد از آن استفاده کرد، لذا ما به کمیته امداد هم تذکر داده‌ایم که پس از جمع کردن زکات هر چه سریعتر به دست نیازمندان برسانند.

انتهای پیام/س

اعلام مبلغ  فطریه در اصفهان

نظر شما