شناسهٔ خبر: 26111842 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

توصیه فارغ‌التحصیل و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشجویان حتما دوره‌های کارآموزی را جدی بگیرند

شیمیدان دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: «در شیمی چون کار به صورت تخصصی انجام می‌شود و بیشتر با محیط آزمایشگاه و دستگاه‌های تخصصی شیمی سر و کار دارند بهتر است قبل از اتمام دوران تحصیل جایی مرتبط با رشته تحصیلی به‌عنوان کارآموزی واقعی، کار انجام دهند و با دستگاه‌ها آشنایی پیدا کنند.»

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بسیاری از فارغ‌التحصیلان در زمان دانشجویی اصلا به فکر شغل و کارآموزی نیستند. اغلب افراد دوره‌های کارآموزی را نادیده‌ می‌گیرند و سعی می‌کنند هر طور شده این دوره‌ها را نگذرانند. غافل از اینکه این دوره‌ها نه‌تنها باید انجام شود بلکه باید با اصرار و علاقه دانشجو حتی طولانی‌تر از انتظار دانشگاه باشد، چراکه اگر این دوره‌ها به شکل صحیح و در جای مناسب گذرانده شود باعث می‌شود دانشجو مهارت لازم را برای ورود به کار کسب کند و برای او سابقه کار محسوب شود. یکی از افرادی که دانشجویانش را به گذراندن این دوره‌ها و کار دانشجویی حتی با حقوق اندک دعوت می‌کند، فاضله خزایی استاد دانشگاه آزاد اسلامی است. وی معتقد است که گذراندن این دوره‌ها باعث می‌شود در آینده کار مناسب به راحتی برای فارغ‌التحصیل پیدا شود. فاضله خزایی، دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام و از اساتید مدعو این دانشگاه است. مقطع کارشناسی را در رشته شیمی کاربردی و کارشناسی‌ارشد را با گرایش شیمی معدنی در این دانشگاه با معدل بالا گذرانده است. وی محقق و پژوهشگر برتر رشته شیمی است و تاکنون مقالات بسیاری در این خصوص منتشر کرده است. چاپ ۳۵ مقاله در کنگره‌های ملی و نشریات داخلی ازجمله دستاوردهای این پژوهشگر و استاد دانشگاه آزاد اسلامی است. او همچنین به‌عنوان مسئول بخش آب و فاضلاب آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست نیز مشغول به فعالیت است. وی کتابچه‌ای نیز درخصوص آب و فاضلاب با توجه به کار عملی و منابع علمی مانند کتاب Standard method for water and waste water برای تدریس ارائه کرده است.


  دنبال علاقه اصلی‌ام رفتم

وی به خبرنگار ما می‌گوید:‌ «علاقه به علم شیمی از مقطع دبیرستان در من شکل گرفت و با اینکه خیلی از رشته‌های دیگر را در کنکور قبول شده بودم اما دنبال علاقه اصلی‌ام که رشته شیمی بود، رفتم.» وی درخصوص پایان‌نامه کارشناسی‌اش اظهار می‌کند: «پایان‌نامه کارشناسی من در مورد آزمایشگاه کنترل کیفی دارو انجام گرفت و بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل حضور اساتید خوب که در طول دوره کارشناسی از آنها بسیار آموختم، دوباره همان دانشگاه را برای مقطع کارشناسی‌ارشد انتخاب کردم و پایان‌نامه ارشدم درباره سنتز و شناسایی کمپلکس‌های جدید فلزات واسطه با لیگاند

2- (4-Hydroxy phenyl azoBenzoic acid)استخلاف شده و مقایسه با نتایج محاسباتی DFT و ab initio بود. در این حین به بررسی رنگینه‌های آزویی و تهیه کمپلکس‌های نیکل، مس و کبالت با آن لیگاند پرداختیم و برای شناسایی کمپلکس‌های تهیه شده از روش‌های اسپکتروسکوپی IR,ICP,1H-NMR,13C-NMR کمک گرفتیم و چندین مقاله در این زمینه ارائه شد.»  فاضله خزایی درخصوص همکاری‌اش با آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست می‌گوید: «بعد از دوران ارشد مشغول به تدریس در دانشگاه و کار در آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست شیوا محیط پارس با مدیریت آقای دکتر غیاث‌الدین شدم.»

  از تدریس تا معتمد محیط‌زیست

خزایی درخصوص ورودش به بحث تصفیه آب و فاضلاب می‌افزاید: «چون کارم در زمینه تصفیه آب و فاضلاب بود، درس تصفیه آب و فاضلاب را در دانشگاه ارائه کردم و چون عملا مرتبط به هم بود خیلی از دانشجویانم به این درس علاقه‌مند شدند و تعداد زیادی از آنها واحد کارآموزی‌شان را در کنار من گذراندند و در همین زمینه وارد بازار کار شدند.»  وی درخصوص آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست اظهار می‌کند: «آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست، زیرنظر سازمان حفاظت از محیط‌زیست در پارک پردیسان است. هر استان و شهری دارای یک اداره حفاظت از محیط‌زیست است. اداره حفاظت از محیط‌زیست استان تهران در پارک سرخه‌حصار قرار دارد.»  خزایی در رابطه با این پرسش که معتمد محیط‌زیست بودن به چه معناست و چه ویژگی‌هایی دارد، تصریح می‌کند: «معتمد محیط‌زیست بودن یعنی مورد اطمینان سازمان محیط‌زیست بودن. یعنی این معتمد می‌تواند به جای آنها به صنایع مراجعه کرده و آلاینده‌ها را اندازه‌گیری کند و نتایج را برای سازمان ارسال کند.» 

وی می‌افزاید: «تمامی این آزمایشگاه‌های معتمد دو سال یک‌بار از طرف سازمان محیط‌زیست تست تمدید مجوز می‌شوند. کار آزمایشگاه معتمد تلفیقی از خدمات شیمیایی، محیط‌زیست، (HSE (Health Safety Environmental، مهندسی بهداشت و سلامتی و ایمنی و نقش آن حفاظت از محیط‌زیست (آب، خاک، هوا)، تامین محیط کار سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث شغلی است.»

وی با تاکید بر نقش این آزمایشگاه‌ها می‌گوید: «امروزه بدون توجه به مقوله HSE (مهندسی بهداشت و سلامتی و ایمنی) و اجرای آن امکان انجام بسیاری از فعالیت‌ها، عملیات و خدمات قانونی نیست. لذا در نظر گرفتن الزامات HSE جزء لاینفک پروژه‌های صنعتی، عمرانی، بازرگانی و خدماتی به شمار می‌آید.»

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی می‌افزاید: «اثرات متقابل محیط‌های صنعتی، تولیدی و محیط‌زیست بر یکدیگر با اعتقاد به توسعه پایدار و باور به اینکه محیط‌زیست متعلق به انسان حاضر نبوده و به نسل‌های آینده نیز تعلق دارد، سبب شده است مباحث بهداشت و سلامتی، ایمنی و محیط‌زیست جایگاه خاصی را به‌ویژه در سال‌های اخیر پیدا کند.»

  کارآموزی لازمه اشتغال دانشجویان شیمی

این شیمیدان دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص پیدا کردن شغل برای افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌گوید: «وضعیت کار برای جوانان مساله بزرگ و حیاتی است اما متاسفانه در تمامی رشته‌ها این مشکل وجود دارد و مربوط به رشته خاصی نیست.» 

وی ادامه می‌دهد: «در شیمی چون کار به صورت تخصصی انجام می‌شود و بیشتر با محیط آزمایشگاه و دستگاه‌های تخصصی شیمی سر و کار دارند بهتر است قبل از اتمام دوران تحصیل جایی مرتبط با رشته تحصیلی به‌عنوان کارآموزی واقعی، کار انجام دهند و با دستگاه‌ها آشنایی پیدا کنند.» 

خزایی با تاکید بر طی کردن دوره‌های کارآموزی با کیفیت می‌افزاید: «همین امر باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان در زمان مصاحبه شغلی خوش بدرخشند و همین‌که با اعتمادبه‌نفس بالاتری در مصاحبه شرکت کنند و مثل یک سابقه کوتاه یا یک دوره آموزشی مفید برای آنها تلقی می‌شود بسیار اهمیت دارد.»

وی در رابطه با شیمی در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و هوا و محیط‌زیست می‌گوید: «شیمی در زمینه تصفیه آب و فاضلاب تقریبا کاری نو است و بازار کار در این بخش بسیار گسترده است. چون تمامی صنایع، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، بیمارستان‌ها، استخرها، کارواش‌ها و... ملزم به انجام تست‌های پایشی به صورت فصلی هستند.»

  نیاز جدی به صنعت بازیافت

او همچنین در رابطه با کارآفرین شدن نیز اظهار می‌کند: «اگر روی مشکلات موجود کمی تفکر شود ممکن است موجب ایجاد کارآفرینی شود، به‌طور مثال صنعت بازیافت در حوزه علم شیمی است که توجه کمی به آن شده در صورتی‌که نیاز جدی به این صنعت وجود دارد و جای کار بسیار دارد و کمک شایانی به محیط‌زیست می‌شود و هزاران استفاده بهینه از محصولات بازیافتی می‌توان انجام داد. مانند تصفیه دوم روغن یا تهیه الیاف مصنوعی از بطری‌های آب و نوشابه که بخش اعظم پسماند را در بر گرفته یا جمع‌آوری لجن‌های نفتی یا اسیدی و در کل صنعت پسماند که در حال حاضر معضل محیط‌زیست است.»

  انجام کارهای بزرگ با حمایت از جوانان

او در ادامه درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه می‌گوید: «تحصیلات آکادمیک جزء لاینفک بازار کار تخصصی امروز است. اما اگر ارتباط صنعت و دانشگاه عمیق‌تر شود می‌توان بسیاری از کمبودها و واردات را کاهش داد و تولید را به دست توانمند جوان ایرانی بسپاریم. با کمی دلسوزی و عرق ملی و ایجاد فضا برای جوانان و حمایت از آنها می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.»

  وی در پایان درخصوص اینکه چه توصیه‌ای برای دانشجویانش دارد، اظهار می‌کند: «از دانشجویانم می‌خواهم قبل از فارغ‌التحصیلی حتما یک دوره مفید کارآموزی در زمینه مورد علاقه یا مرتبط با رشته تحصیلی‌شان را طی کنند. از ابتدای تحصیل به فکر موقعیت شغلی باشند و فرصت‌های ایجاد شده را از دست ندهند و نگذارند بعد از فارغ‌التحصیلی تازه به دنبال کار بروند. از وقت‌شان نهایت استفاده را ببرند و دلسوز خودشان باشند، حتما در کنار درس زبان بین‌المللی را آموزش ببینند که در زمان استخدام یک امتیاز محسوب می‌شود، علی‌الخصوص در رشته شیمی و همین‌طور در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری نیاز مبرم به آن دارند. به دانشجویان توصیه می‌کنم حتی شده با حقوق و دریافتی کم مشغول به کار شوند تا پس از اندوختن تجربه بیشتر پست‌های بهتری به آنها پیشنهاد شود. امید آنکه در راه اعتلای صنعت کشور بیش از پیش موفق و موید باشند.»

 

* نویسنده : فرشید سلگی روزنامه‌نگار

نظر شما