شناسهٔ خبر: 26111729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد:

وجود ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح خراسان جنوبی

گروه اجتماعی- مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح استان وجود دارد که در تمام استان پراکنده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی، امروز24 خرداد، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: 27 خردادماه روز جهانی مقابله با بیابانزایی امسال با شعار «سرزمین ارزشمند است، برای حفظ و احیای آن سرمایه گذاری کنیم» است.

وجود ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح خراسان جنوبی
وی با بیان اینکه در حال حاضر از معضل‌های اساسی که بشر در جهان با آن روبرو است تغییر اقلیم و تخریب سرزمین و کمبود آب است، افزود: تخریب سرزمین باعث افزایش مهاجرت و معضلات ناشی از آن می‌شود.
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یک چهارم وسعت دنیا را بیابان تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: جایگاه ایران نیز در این شرایط، حساس است.
نصرآبادی با بیان اینکه خراسان‌‌جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، تصریح کرد: عرصه‌های بیابانی آن پنج میلیون و 400 هزار هکتار است که اگر مراتع کم تراکم را به رقم اضافه کنیم حدود 13 میلیون هکتار را شامل شده که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی 86 درصد از مساحت استان را در برمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح استان وجود دارد که در تمام استان پراکنده است، افزود: از مجموع مساحت استان سه میلیون و 121 هزار و 476 هکتار از آن تحت تأثیر فرسایش بادی در 23 منطقه قرار گرفته است.
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: از این میزان یک‌ میلیون و 386 هزار و 741 هکتار آن جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در 28 کانون بوده که در سطح استان پراکنده هستند.
نصرآبادی ادامه داد: میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی در کانون‌های بحرانی استان سالانه حدود 202 هزار و 525 میلیون ریال است.
وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا ۳۰ سال آینده نیز خشکسالی‌ها ادامه خواهد داشت، افزود: خشکسالی‌ها باعث ضعف مراتع و کاهش پوشش گیاهی می‌شود.
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به سبب تغییرات اقلیم تبدیل به بادهای ۱۸۰ روزه شده است.
نصرآبادی با بیان اینکه آفات گیاهی از دیگر عوامل مؤثر در بیابان‌زایی است، افزود: آفت شپشک تاغ که سبب کاهش مقامت 820 هکتار تاغزارهای استان شده و حدود 95 هزار هکتار را آلوده کرده است.
وی با اشاره به مشکلات و تبعات حوزه بیابانزایی، اظهار کرد: هجوم ماسه‌های روان به عرصه‌های کشاورزی، مناطق مسکونی و فضای شهری و روستایی، گرد و غبار که هر چند در استان کم بوده ولی درصد رشد خود را دارد، زیان زدن به عرصه‌های جاده‌ای و راه‌آهن و خسارت وارد شدن به مناطق شهری و مسکونی از جمله این موارد است.
سفر نماینده فائو به خراسان‌جنوبی
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز با اقداماتی که با مشارکت مردم انجام شده به شدت اثرات ماسه‌های روان را کاهش داده‌ایم، تصریح کرد: دوم تیرماه امسال نماینده فائو برای بازدید از پروژه RFDL به خراسان‌جنوبی سفر می‌کند.
نصرآبادی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های این اداره کل برای مقابله با بیابان‌زایی مدیریت اجرایی مطالعات عرصه‌های بیابانی استان است که این طرح ابتدا از زیرکوه آغاز شده و در بازه 27 ساله تمام استان را پوشش داده که در قالب این طرح عرصه یک ‌میلیون و 700 هزار هکتار در قالب 27 طرح جامع انجام شده است.
وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات در مقابله با بیابان‌زایی، اجرای پروژه‌های بین‌المللی است و ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال 96 یک پروژه بین‌المللی در نهبندان آغاز شد و همچنین اجرای پروژه ترسیب کربن در طبس، فردوس و سرایان تصویب شده است.
مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: در خصوص استقرار انرژی‌های نو تا حد امکان در استان زمین واگذار شده چرا که در راستای اهداف سازمان منابع طبیعی است و در این راستا تسهیلاتی داده شده است.
نصرآبادی اظهار کرد: منابع طبیعی استان در خصوص طرح‌های گردشگری و ظرفیت اکوتوریسم در محدوده‌های بیابانی نگاه مثبتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات خوب استان خارج شدن آهن پلاسری(خرد) بود که در کل استان با توجه به اینکه این نوع برداشت خسارت زیادی به منابع طبیعی وارد می‌کرد ممنوع شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص معادن همکاری لازم را با مجموعه صنعت و معدن داشته است.
نصرآبادی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی رتبه نخست کشور در صدور پروانه‌های بهره‌برداری معدن را داشته است، یادآور شد: در این حوزه به 70 درصد استعلامات در سال 96 و سه‌ماهه امسال پاسخ مثبت داده شده و 30 درصد دیگر به علت این بوده است که در مناطق مطلقاً ممنوع بوده است.

 انتهای پیام

نظر شما