شناسهٔ خبر: 26111476 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس سازمان محیط زیست: ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض بی‌آبی شدید قرار دارند

R41347/P1377/S6,1188/CT11

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض بی آبی شدید قرار دارند و این مهم نیز ناشی از همان نگرش به مقوله محیط زیست و توسعه پایدار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، عیسی کلانتری ظهر امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت: وضعیت و حال و روز محیط زیست خوب نیست و شاهد آن نیز فرسایش بالای خاک و کمترین بازدهی انرژی با وجود بالاترین میزان شدت آن است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه همچنین در حوزه فرسایش آبی نیز شاهد هستیم که بالاترین میزان آن در کشور ما رخ داده تصریح کرد: محیط زیست امروزه در معرض خطر و تهدید است و یکی از دلایل این مسئله این است که در استراتژی‌های توسعه معمولا سیاست‌های زیست محیطی و محیط زیستی را در دستور کار قرار نداده‌ایم.

کلانتری بیان کرد: توجه به محیط زیست در امتداد توسعه پایدار قرار دارد و در تمامی کشورهای دنیا نیز این استراتژی به همین شکل تعریف شده است اما ما معمولا این دو مقوله را در مقابل یکدیگر قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست و توسعه پایدار باید مکمل و در کنار یکدیگر قرار بگیرند افزود: اما تعریف آن در جامعه ما به این شکل است که محیط زیست را به عنوان یک مانع در مسیر توسعه پایدار قرار داده‌ایم که این سیاست دارای اشکال است.

کلانتری تصریح کرد: در حال حاضر 70 درصد جمعیت کشور در معرض بی آبی شدید قرار دارند و این مهم نیز ناشی از همان نگرش به مقوله محیط زیست و توسعه پایدار است و در این حوزه قطعا نسل آینده قربانیان این مسئله خواهند بود زیرا تمامی مسائل اقتصادی و اجتماعی با محیط زیست دارای پیوند دوجانبه هستند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران و خراسان رضوی در مصرف آب تجدیدپذیر دارای ضریب بالایی هستند افزود: در حال حاضر براساس آمارها میانگین استفاده از منابع آبی تجدیدپذیر در کشور ما 110 درصد است.

وی با اشاره به اینکه باید سیاست‌های لازم در مسیر حفظ و توسعه محیط زیست در دستور کار قرار بگیرد گفت: در استان‌ها و شهرهایی که آب کافی ندارند نباید صنایع مستقر شود اما عملا این اتفاق رخ داده و اجازه آن را داده‌ایم.

کلانتری با اشاره به اینکه حراست از منابع زیست محیطی یک وظیفه ملی و همگانی است تصریح کرد: در سازمان محیط زیست قطعا از نظر اداری و نیروی انسانی با کمبودهایی مواجه هستیم که امکان حفاظت از محیط زیست صرفا از سوی این نهاد را مقدور نمی‌کند و همه باید در آن مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ش

نظر شما