شناسهٔ خبر: 26110857 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

اعتراض بدنه داروسازان کشور به سازمان غذا و دارو

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت:داروسازان در روزهای اخیر در واکنش به احتمال تغییر آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها، کمپین‌های اعتراضی متعددی را علیه سازمان غذا و دارو به راه انداخته‌اند

صاحب‌خبر -

حمید خیری، رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به شتابزدگی‌های بی منطقی که در رابطه با تغییر آیین‌نامه‌های مربوط به تاسیس داروخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: برخی گروه‌ها به بهانه ایجاد اشتغال برای داروسازان، به دنبال اغراض و اهداف دیگری هستند.

وی ادامه داد: اگر هدف اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان جوان رشته داروسازی است، باید تاکید کنیم که مشکل فارغ‌التحصیلان، تصدی‌گری حداکثری دولت در بازار دارویی است و اگر به دنبال رفع مشکل داروسازان هستیم، باید در ابتدا، سند توسعه توسعه اشتغال داروسازان تنظیم و ابلاغ شود. 

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران افزود: سازمان غذا و دارو به جای اصلاح شتابزده آئین‌نامه، باید سهم 50 درصدی داروخانه های دولتی، داروخانه های هلال احمر و داروخانه های دانشگاهی را از بازار دارویی کاهش دهد. 

خیری بیان داشت: اینکه به بهانه دلسوزی برای فارغ التحصیلان داروسازی، کاری کنیم که همه فارغ‌التحصیلان داروسازی به سمت تأسیس داروخانه هدایت شوند، راحت ترین کاری است که می‌توان شعار آن را سر داد؛ در صورتی که باید به صورت ریشه‌ای به مشکل عدم روشن بودن آینده شغلی داروسازان نگاه کرد و این مهم، جز با تدوین یک سند چشم انداز افق 30 ساله محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: افزایش بیش از حد تعداد داروخانه‌ها و حذف حریم فاصله داروخانه‌ها نتیجه‌ای جز تحت فشار قراردادن اقتصاد داروخانه‌ها و در نهایت ایجاد انحراف اقتصادی در داروخانه ندارد و به نظر می‌رسد برخی تنها با این ابزار به نتیجه خود می‌رسند. 

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران افزود: آسیب به اقتصاد داروخانه، آسیب به زنجیره دارویی کشور است و هرگونه غفلت در این زمینه موجب از دست رفتن بسیاری از دستاوردهای نظام دارویی که طی چند دهه حاصل شده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی دنبال آن هستند که بیش از گذشته به بازار دارویی کشور چنگ‌اندازی کنند و تاسیس داروخانه‌های زنجیره ای در همین راستا است 

خیری بیان داشت: آینده شغلی داروسازان، غیر شفاف و غیر قابل اعتماد است و دلیل آن به عدم وجود یک سند بالادستی باز می گردد و به همین دلیل انجمن داروسازان ایران ضمن اینکه با هرگونه تغییر شتاب‌زده و هیجانی در آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها بدون آینده‌نگری و کارشناسی دقیق مخالف است، تاکید دارد که باید انرژی ها برای تدوین این سند متمرکز شود و سپس مبتنی برآن، گام های استوار برای اشتغال داروسازان برداشته شود.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: عدم توجه به خواسته‌ها و مطالبات داروسازان سبب تشکیل کمپین‌های مختلف در بدنه داروسازان کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمپین «اعتراض به تاخیر در مطالبات بیمه»، کمپین «اعتراض به آیین نامه قیمت گذاری دارو» و اخیرا هم کمپین «اعتراض به تغییر آیین نامه تاسیس داروخانه بدون توجه به نظرات صنف» نمونه‌هایی از این کمپین‌هاست که امیدواریم سازمان غذا و دارو، پیش از اینکه دیر شود به مطالبات داروسازان ترتیب اثر دهد.

خیری تاکید کرد: همانطور که اشاره کردیم داروسازان در روزهای اخیر و در واکنش به احتمال تغییر آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها، کمپین‌های اعتراضی متعددی را علیه سازمان غذا و دارو به راه انداخته اند.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: ما نگران این هستیم که بدنه داروسازان کشور، وارد پیگیری مطالبات صنفی خود از طریق فعالیت‌های رادیکالی شود و این موضوعی است که به طور جدی قابل ادراک و احساس است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما