شناسهٔ خبر: 26110645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واکنش اردکانیان به اظهارات نتانیاهو برای مشکل کم آبی ایران/برنامه‌ای برای انتقال آب به خارج از مرزها نداریم

وزیر نیرو با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قصد دارد تنازع آب را در ایران گسترش دهد گفت:مردم هیچ‌وقت در زمین این دولت غاصب بازی نکرده اند و وظیفه تریبون داران این است که موضوع آب را از لیست رقابت‌های سیاسی واجتماعی خود خارج کنند

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایلنا، رضا اردکانیان درباره اظهارات نتانیاهو برای حل مشکل آب در ایران گفت: ایران سابقه چند هزار ساله در  مدیریت آب دارد و ما می توانیم منبعی برای  سایرین  برای ارائه شیوه‌ های سازگاری با آب باشیم، البته مشکلاتی هم داریم و به فناوری‌های جدید نیازمندیم، اما  به همه ابزارها و فناوری‌ها دسترسی کامل داریم.

وی با اشاره به سابقه قرارداد صلح اعراب و اسرائیل خاطرنشان کرد: مسئله آبی یکی از مهمترین مسائل این قرارداد بود تا حقابه رسمی کشورهای عربی نادیده گرفته شود و از  این طریق مسئله جنگ آب تئوریزه شود، حال احتمالا با توجه به بعضی بی‌مبالاتی‌های برخی تریبون‌داران آنها به این هوس افتاده اند که تنازع آب را در ایران گسترش داده و اطلاعات مربوط به  منابع آب در کشور را به دست آورند تا بدانند چه اختلافاتی بر سر آب در کشور وجود دارد.

اردکانیان ادامه داد: اما مردم هیچ‌وقت در زمین این دولت غاصب بازی  نکرده اند و وظیفه تریبون داران این است که موضوع آب را از لیست رقابت‌های سیاسی واجتماعی خود خارج کنند و اجازه دهند مسئولان این مشکل را حل کنند.

کلید حل مشکل آب شرب و برق در دست مردم

وزیر نیرو راه‌حل و کلید حل مشکل آب شرب و برق را در دست مردم دانست و افزود: اگر از همین امروز به طور جدی مسئله اصلاح مصرف و دور شدن از بدمصرفی در دستور کار قرار بگیرد مطمئنا در این دو بخش مهم، تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

وی با اشاره به کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در نیمه دوم سال گذشته، عنوان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته حجم بارش‌های بارش کشور تا پایان اسفندماه سال گذشته تنها به 100 میلیمتر رسیده بود، ولی خوشبختانه در فصل بهار امسال افت بارش‌ها به مقدار قابل ملاحظه‌ای جبران شده است.

وی ادامه داد: به‌رغم بارندگی‌های مناسب سال 97 به ویژه در اردیبهشت‌ماه، ولی به طور متوسط با کاهش 27 درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل گذشته مواجه هستیم که در استان‌های همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان و فارس در مقایسه با سال گذشته کاهشی بیش از 75 درصدی نزولات جوی را تجربه می‌کنند.

وزیر نیرو تصریح کرد: البته در این بین استان‌های شمال غرب و غربی کشور شرایط به مراتب بهتری را نسبت به سال گذشته دارا هستند و بیش از 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش بارش دارند.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: افت بارش‌های سال گذشته و به طبع آن کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی موجب شده تا در امسال حدود پنج هزار مگاوات نسبت به مصرفی که در تابستان پیش‌بینی کرده‌ایم کاهش تولید برق داشته باشیم.

وی راه‌حل و کلید حل مشکل آب شرب و برق را در دست مردم دانست و افزود: اگر از همین امروز به طور جدی مسئله اصلاح مصرف و دور شدن از بدمصرفی در دستور کار قرار بگیرد، مطمئنا در این دو بخش مهم تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که امسال با کمک مردم بتوانیم شرایط قابل قبولی در بخش آب شرب و برق داشته باشیم.

وزیر نیرو درباره تصفیه پساب نیز گفت: بازیافت آب نه در شرایط کم آبی بلکه در همه شرایط یک منبع آبی محسوب می‌شود و در ادبیات مدیریت آب کمتر لغت فاضلاب را پیدا می‌کنیم و از آن به عنوان یک آبی به رنگ متفاوت یاد می‌شود.

اردکانیان افزود: رنگ آبی برای آب شرب،​ رنگ سبز برای آب کشاورزی و آب خاکستری که همان فاضلاب یا پساب است آبی است که باید تصفیه شود و در چرخه مصرف قرار بگیرد به گونه‌ای که در برخی کشورها چندین بار این آب تصفیه می‌شود و ما نیز دانش و فناوری این کار را داریم اما مشکل منابع مالی وجود دارد که سعی می‌کنیم از فرصت‌ها استفاده کنیم.

سه میلیارد متر مکعب پساب در کشور وجود دارد

وی گفت:​ بالغ بر سه میلیارد متر مکعب پساب در کشور وجود دارد که جمع آوری و تصفیه نمی‌شود که باید این میزان منبع آبی بعد از تصفیه در چرخه مصرف صنعت و با تمهیداتی در بخش کشاورزی استفاده شود.

وزیر نیرو افزود: استان‌های حساسی مانند خوزستان نزدیک به 450 میلیون مترمکعب پساب خام وارد پهنه‌های آبی آن می‌شود که این موضوع فقط مربوط به وزارت نیرو نیست؛ باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود و نسبت به آلوده نکردن آب شرب تصفیه پساب خانگی حساسیت داشته باشیم تا تبدیل به برنامه شود و در اولویت قرار گیرد.

هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب به خارج از مرزهای کشور نداریم

اردکانیان درباره شایعه انتقال آب به خارج از کشور نیز گفت: رسماً اعلام می کنم هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب به خارج از مرزهای کشور نداریم و این بحث هر از گاهی مطرح می شود که ملاحظات جامعی ندارد اگر ملاحظات جامع و همه جنبه های آن را در نظر بگیریم مانند تصمیمی که در اوایل دهه 80 گرفته و بعد منتفی شد الان هم به طور کلی این موضوع منتفی است.

برچسب‌ها:

نظر شما