شناسهٔ خبر: 26110590 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

یاوری: کی‌روش شاید از آزمون به عنوان تله استفاده کند

یک کارشناش فوتبال در خصوص سبک بازی ایران در مقابل مراکش گفت: به اعتقاد من کی‌روش تصمیم دارد نفوذ تیم مراکش را از سرچشمه قطع کند تا فشاری متوجه خط دفاعی و دروازه ایران نشود.

صاحب‌خبر -
صراط:
محمد یاوری  درباره بازی اول ایران مقابل مراکش در جام جهانی اظهار کرد: توجه به شناختی که از کی‌روش دارم و برنامه‌های فنی که می‌دانم، تصور من بر این است که وی تلاش می‌کند در این بازی نفوذ مراکش را از سرچشمه قطع کند. ممکن است خیلی از کارشناسان یا حتی خود من به این تغییر در خط دفاعی ایراد بگیریم یا نگران خط دفاعی باشیم اما با توجه به بررسی که کردم به نظر می‌رسد با گذاشتن سه هافبک متمرکز سعی می‌کند حمله حریف را از نقطه شروع کنترل کند.

برد خفیف اما بزرگ

به گزارش ایسنا سرمربی تیم ملی زیر ۱۴ سال ایران با اشاره به سبک بازی مراکش گفت: با توجه به این که خاصیت تیم مراکش این است که می‌خواهند توپ را به هافبک دفاعی خود برسانند تا وی نیز از ارسال توپ‌های قطری از کنارها استفاده کند. نقشه کی‌روش این است که جلوی این برنامه را بگیرد و اجازه ارسال توپ از خط میانی به سمت دروازه ما را ندهد. این مساله موجب می‌شود فشار کمتری بر روی خط دفاعی و دروازه تیم ما ایجاد شود.

یاوری تاکید کرد: اگر بتوانیم در خط هافبک این مساله را اجرایی کنیم ضریب موفقیت ما که حداقل گرفتن یک مساوی است بیشتر می‌شود و حتی می‌توان امیدوار به یک برد خفیف که می‌تواند یک برد بزرگ باشد، نیز باشیم که من به این قضیه بسیار خوش بین هستم.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر بازیکنان آن‌ها از خط هافبک تیم ما عبور کنند و به دفاع ما نزدیک شوند این خطرناک و نگران کننده است.

پیشکسوت فوتبال ایران افزود: شکل سازمان دفاعی ما یک سازمان دفاعی خوب است و من چیزی که از کی‌روش دیدم فشار بر روی تیم حریف برای جلوگیری از حمله آن‌ها است.

کی‌روش یک نعمت برای تیم ملی

وی در واکنش به صحبت‌های رسانه‌های بین المللی که سرمربی ایران را در جمع آنالیزورهای بزرگ دنیا می‌دانند گفت: بله این یک واقعیت است، کی‌روش در آنالیز تیم‌ها تبحر خاصی دارد. این یک نعمت برای ما است که یک آنالیزور بزرگ دنیا سرمربی تیم ملی ما است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های خاص حرفه‌ای و شناختی که نسبت به نوع مسابقات دارد، کی‌روش از این نظر یک مربی کامل و با کلاس در رده جهانی است.

آنالیز حریفان

یاوری در خصوص ویژگی داشتن یک آنالیز خوب اظهار کرد: در مورد آنالیز همیشه این مثال را زده‌ام که فکر کنید در یک اتاق تاریک هستید، اگر آنالیز و شناختی نسبت به اتاق نداشته نباشید ممکن است به در و دیوار برخورد کنید یا هر مانعی که در اتاق وجود دارد. اما اگر شناخت و آنالیز دقیقی نسبت به آن داشته باشید مثل این است که وارد اتاق روشنی شده‌اید که نور کافی دارد که حتی اگر چاهی در آن باشد به راحتی از آن رد شوید.

وی ادامه داد: مطمئن هستم کی روش آنالیز خوبی از حریفان به تیم منتقل کرده است. حتی خبر دارم اردوهایی که بسیاری از مربیان در روز بعد از مسابقه با آن مخالف بودند، بر روی مانیتورهایی که مقابل بازیکنان بود آنالیز و ویژگی‌های سه تیم پرتغال، مراکش و اسپانیا را نشان می‌داد و این نشان می‌دهد که با برنامه کار می‌کند و آنالیز دقیقی دارد.

کی‌روش، یک حامی قوی برای تیم ایران

کارشناس فوتبال کشورمان در مورد خصوصیات فردی کی روش گفت: کی روش مدیریت خیلی خوبی دارد. همیشه شرایطی که برای تیمش ایجاد می‌کند بسیار خوب است. به نظر من کی روش خودش یک تیم حامی برای تیمش است. هم در بحث فنی اثر مثبت دارد و هم در نقش حامی عملکرد بسیار مثبتی دارد که از یک طرف روحیه حریفان ایران را می‌کاهد و تمرکز آن‌ها را به هم می‌زند و از طرف دیگر به تیم خود روحیه بالا می‌دهد. نمی‌خواهم رؤیایی فکر کنم اما اگر شرط فنی که همان بستن تیم مراکش از خط هافبک باشد را رعایت کنیم و موفق باشیم، می‌توانیم به موفقیت در این بازی برسیم.

کار غیر حرفه‌ای سرمربی اسپانیا شاید به ضرر تیمشان تمام شود

وی در خصوص بازی دو تیم دیگر هم‌گروه ایران، یعنی اسپانیا و پرتغال گفت: دو تیم دو قدرت پایاپای هستند. بعد از امضای قرارداد سرمربی تیم ملی اسپانیا با مسئولان باشگاه رئال مادرید برای فصل بعد حاشیه‌های زیادی برای این تیم ایجاد کرد. فدراسیون فوتبال اسپانیا عکس العمل نشان داده و خیلی ناراحت و ناراضی هستند.

یاوری تاکید کرد: این می‌تواند تمرکز و رفتار بازیکنان تیم ملی اسپانیا را بر هم بزند روی آن‌ها اثر بگذارد. بازیکنان اسپانیا بیشتر از دو تیم رئال و بارسلونا هستند و این کار غیر حرفه‌ای بود که خوشبختانه تیم اسپانیا درگیر آن شد. ممکن است اردوی تیم ملی اسپانیا به اردوی تیم ملی فرانسه در ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی تبدیل شود.

قرعه ما در جام جهانی خوب بود

وی با اشاره به اظهارات برخی در زمان قرعه کشی و حضور ایران در گروه مرگ گفت: بر خلاف اعتقاد بسیاری که می گویند این گروه، گروه مرگ برای ما است؛ می گویم این گروه می‌تواند گروه تولد دوباره تیم ما باشد و البته نوع قرعه کشی هم خوب بوده، بازی اول با مراکش قرعه خوبی برای ماست به این دلیل که اگر بازی اول ما با پرتغال بود و نتیجه خوبی نمی‌گرفتیم ممکن بود تیم نتواند برای بازی بعدی خودش را جمع و جور کند اما الان پله‌پله جلو می‌رویم. درست است مراکش تیم خوبی است اما شهرت خاصی ندارد. تیم سطح یک جهان نیست. ممکن است بتوانیم آن‌ها را شکست دهیم. ما تیم ضعیفی نیستیم.

یاوری خاطر نشان کرد: بازی پرتغال و اسپانیا را با توجه به شناختی که از دو تیم داریم و شرایط موجود ضریب تساوی را زیادتر می‌بینم. هر چند پرتغال و به خصوص رونالدو در اوج هستند و اسپانیا آن چیزی نیست که باید باشد.

طارمی وینگر نیست

سرمربی سابق تیم ملی جوانان در خصوص مصدومیت و احتمال غیبت طارمی گفت: طارمی را دوست دارم اما فکر می‌کنم یک توفیق اجباری برایمان ایجاد می‌شود اگر او را نداشته باشیم چرا که طارمی را وینگر نمی‌بینم. شاید کی‌روش بخواهد نقش دیگری به او بدهد و به سردار نزدیکش کند اما مثلاً اگر امیری سرحال باشد نباید نگران بازی نکردن طارمی باشیم. در این پست یک چپ پای تخصصی می‌خواهیم که هم بتواند شوت بزند و هم ارسال با پای چپ داشته باشد و هم بتواند سریع دور بزند. من می‌پسندم که امیری یا محمدی بازی کند و البته در این پست چند چپ پای خوب داریم.

جهانبخش و انصاری‌فرد بهتر از دژاگه

یاوری شرایط فعلی کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش را بهتر از شرایط کنونی اشکان دژاگه خواند و افزود: نبود او نگران کننده نیست. درست است که یک بازیکن بین المللی است اما خیلی وقت به صورت رسمی است بازی نکرده، در این بخش جهانبخش و انصاری‌فرد خیلی خوب هستند.

سامان بی نظیر

وی با اشاره به سامان قدوس تاکید کرد: به نظرم اگر سامان قدوس بتواند نظر کی‌روش را جلب کند خیلی به نفع تیم است. سامان الان در شرایط اوج از نظر انگیزه و فنی است.

وی افزود: بهترین بازیکنی که کی‌روش طی چند سال اخیر از جمع بازیکنان ایرانی مقیم خارج از کشور به تیم ملی معرفی کرد سامان قدوس بوده است. البته قوچان نژاد هم خوب بوده اما سامان قدوس بازیکن بسیار خوبی است و به درد تیم می‌خورد.

به حاج صفی اعتقاد زیاد دارم

وی در خصوص خصوص شجاعی و حاج صفی گفت: شجاعی نشان داده به عنوان هافبک دفاعی خیلی کارساز نیست. فکر می‌کنم امید ابراهیمی بهتر باشد. شجاعی بازیکن خوبی است اما زمانی که صاحب توپ شود، چرا که خودش زیاد تلاشی برای گرفتن توپ نمی‌کند. حاج صفی را می‌دانم که بازیکن خوبی است و به وی اعتقاد زیادی دارم که می‌تواند مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: جام جهانی جایی نیست که شما فرصت کنید توپ به شما برسد، باید برای گرفتن توپ تلاش کنید. شجاعی در بخش گرفتن و مالکیت توپ در حد پاس و دربیلینگ خوب نیست اما بازیکن حرفه‌ای است که در سطح بالایی بازی می‌کند و می‌تواند به درد ما بخورد اما نه به عنوان یک لیدر از ابتدای بازی.

تله‌ای به اسم سردار

یاوری در خصوص موقعیت آزمون در میزان شناخت تیم‌ها نسبت به این بازیکن نیز گفت: این به نوعی نکته مثبت است که بازیکنان جوان و آینده‌دار ما بتوانند در سطح بین المللی و رسانه‌ها در دید باشند اما فکر می‌کنم اکثر تیم‌ها اجازه فعالیت آن‌چنانی همانند قبل به سردار ندهند. آزمون و جهانبخش برای تیم‌ها مهره‌های شناخته شده‌ای هستند. البته احتمال دارد که کی‌روش از سردار به عنوان تله استفاده کند. اگر چنین برنامه‌ای داشته باشد خوب است.

وی  خاطرنشان کرد: مطمئن هستم کی‌روش تمام این موضوعات را می‌داند. برخی مواقع شاهکارهایی از وی دیدم که نشان از تیزهوشی‌اش است. ممکن است در این بازی با یک تیم ملی تازه روبرو شویم و این اصلاً بعید نیست.

نظر شما