شناسهٔ خبر: 26109989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

صندوق حمایت از منابع طبیعی در خراسان جنوبی راه اندازی شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به دنبال تشکیل صندوق حمایت از منابع طبیعی در استان هستیم، گفت: امسال برای مقابله با گرد و غبار از صندوق توسعه ملی اعتبار خواهیم گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، علیرضا نصرآبادی امروز (24 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زدایی اظهار کرد: امروز با سه معضل اساسی کمبود آب، تغییرات اقلیم و تخریب سرزمین مواجه هستیم و یک چهارم عرصه های دنیا را بیابان تشکیل می شود.

 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، افزود: از مساحت استان یک میلیون و 300 هزار هکتار آن جزو کانون های بحرانی فرسایش بادی در 28 کانون بوده که در تمام شهرستان ها پراکنده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از وسعت استان پنج میلیون و 400 هزار هکتار بیابان است که با احتساب مراتع فقیر و کم تراکم مجموع این عرصه ها 13 هکتار می شود.

 

نصرآبادی با اشاره به محدودیت های مناطق بیابانی استان، ادامه داد: منابع آبی محدود و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی، خشکسالی متمادی، وزش بادهای فرساینده، خاک با حاصلخیزی کم و پوشش گیاهی ضعیف، استفاده نکردن از روش های جدید مدیریت و حفاظت خاک در اراضی کشاورزی و وجود بهره برداری بی رویه از مراتع استان از جمله این محدودیت ها است.

 

وی با بیان اینکه آفت شپشک سفید تاغ یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر تاغزارهای استان را تهدید می کند، گفت: در برخی نقاط سبب خشکیدگی و از بین رفتن اینگونه در جنگل های دست کاشت استان شده که در این راستا مبارزه مکانیکی و شیمیایی در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هر بوته گیاه، نقش سد طبیعی را ایفا می کند که منجر به رشد و شکوفایی بهتر عرصه های طبیعی خواهد شد، عنوان کرد: مطالعات عرصه های بیابانی استان از سال 68 در منطقه زیرکوه انجام شده که در قالب 27 طرح جامع مطالعات بیابان در وسعت یک میلیون و 700 هزار هکتار تمام استان را پوشش داده است.

 

نصرآبادی بیان کرد: همچنین در راستای بیابان زدایی در استان پروژه ترسیب کربن و تعمیم آن و همچنین پروژه احیای شور اجرا شده است.

 

به گفته وی در سال گذشته سازمان صنعت و معدن و تجارت استان خراسان جنوبی در صدور پروانه بهره برداری معدن رتبه اول کشور را کسب کرد چرا که اداره منابع طبیعی با نهایت همکاری 70 درصد استعلامات معدن را پاسخ مثبت داده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در خصوص طرح های گردشگری در استان، گفت: در این راستان با ایجاد مراکز بوم گردی با راهنما و مشاوره در انتخاب صحیح محل موافقت شده است.

 

نصرآبادی از ممنوعیت برداشت پلاسری آهن در کل کشور و استان به دلیل خسارت به منابع طبیعی خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته 21 میلیارد تومان از طرح جامع مقابله با بیابان زدایی کشور برای استان خراسان جنوبی مصوب شد و 13 میلیارد تومان آن تخصیص یافت که نسبت به سال قبل از آن 92 درصد رشد اعتباری داشته ایم.

 

وی ادامه داد: امسال برای مقابله با گرد و غبار از صندوق توسعه ملی اعتبار خواهیم گرفت و پیش بینی می شود به اندازه سال قبل اعتبار دریافت کنیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای بیابان زدایی هر هکتار بیش از 3 میلیون اعتبار نیاز است، گفت: تاکنون 13 تعاونی فراگیر در استان شکل گرفته که در این تعاونی ها به دنبال رویکرد مدیریتی مشارکتی با همکاری مردم و بهره برداران در اجرای بیابان زدایی هستیم.

 

نصرآبادی با اشاره به اینکه به دنبال تشکیل صندوق حمایت از منابع طبیعی در استان هستیم، بیان کرد: سال گذشته در 11 کانون بحرانی اولویت یک استان اقداماتی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه خسارت فرسایش بادی استان سالانه 20 میلیارد تومان برآورد شده، افزود: حجم استحصال آب در هلالی های آبگیر استان بالغ بر 30 هزار مترمکعب در هر مرحله آبگیری و در سطح یک هزار و 57 هکتار بوده است.

 

 

 

 

 

نظر شما