شناسهٔ خبر: 26109778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

محیط زیست به‌شدت در معرض فرسایش و تهدید است/جامعه ما بیشترین ظلم را به محیط زیست کرده‌ است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما امروز با محیط زیستی مواجه هستیم که به‌شدت در معرض فرسایش و تهدید است.

صاحب‌خبر -
امروز محیط زیست به‌شدت در معرض فرسایش و تهدید استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بالاترین فرسایش خاک در واحد سطح،  فرسایش‌های ژنتیکی  ، شدت انرژی و پایین‌ترین راندمان انرژی در مقابل مصرف آن  و بالاترین فرسایش آبی جهان در جامعه رخ داده و این یعنی وضعیت محیط زیست ما خوب نیست.

وی برنامه‌های پنج ساله توسعه را بدون استراتژی محیط زیستی توصیف کرد و گفت: استراتژی‌های ما به‌هم پیوسته و در راستای توسعه پایدار نبوده و به‌همین دلیل ما امروز با محیط زیستی مواجه هستیم که به‌شدت در معرض فرسایش و تهدید است.

وی با بیان اینکه دنیا این مسئله را حل کرده است، افزود: وقتی در مجامع بین‌المللی حرکت جوامع بشری در راستای توسعه پایدار تعریف می‌شود، یعنی هم توسعه و هم محیط زیست در کنار هم هستند.

کلانتری با بیان اینکه توسعه صنعت را در مقابل محیط زیست قرار دادیم، در حالی که این اتفاق نباید می‌افتاد، گفت: محیط زیست باید پرچم‌دار توسعه پایدار باشد، اما با سیاست‌های غلط یکی از موانع پایداری توسعه، محیط زیست تعریف شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به‌اصول توسعه پایدار یعنی همسویی حرکت اقتصادی با مسائل اجتماعی، محیط زیست و حفظ حقوق نسل‌های آینده اشاره کرد  و گفت: در بسیاری از موارد این اصول را رعایت نکردیم و اولین قربانی آن نسل‌های آینده و دومین قربانی محیط زیست خواهد بود.

وی بیان کرد: چون پول نفت و تکنولوژی را داشتیم، فکر کردیم می‌توانیم آب‌ها و جنگل‌ها را تاراج کنیم.

کلانتری با بیان اینکه 70درصد جمعیت کشور در معرض بی‌آبی شدید قرار دارد، اضافه کرد: سرانه آب 70 درصد جمعیت در سال جاری به زیر 500 مترمکعب رسیده، در حالی که کمتر از یک هزار مترمکعب را بحرانی اعلام کرده‌اند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اولین دشمن محیط زیست، فقر و توسعه نیافتگی است، گفت: درست است که کشور برنامه آمایش ندارد، اما در راستای حفظ محیط زیست می‌توانستیم سیاست‌های لازم را اعمال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجازه ایجاد صنعت و برق را در جایی که آب نیست، داده‌ایم، افزود: نمونه‌ این امر در شهر چندمیلیونی اصفهان رخ داده که اکنون آب آشامیدنی ندارند، در حالی که برترین صنایع ما در اصفهان مستقر شده است.

کلانتری به‌وضعیت بحرانی آب در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در حالی که براساس استانداردهای جهانی در هر منطقه‌ای نباید بیش از 40درصد منابع آبی تجدیدپذیر استفاده شود، در این استان، مصرف آب تجدیدپذیر به‌بیش از 130 درصد رسیده است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: کشور ما در میان کشورهای دنیا بالاترین ضریب استفاده از آب تجدیدپذیر را دارد و قطعا خراسان رضوی هم در بالاترین جایگاه در دنیا قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه میانگین استفاده از منابع آبی تجدیدپذیر در کشور ما 110درصد است و قبل از ما کشور چاد با میانگین مصرف 63درصد قرار دارد، متذکر شد: به‌همین دلیل است که می‌گوییم ما به‌نسل بعد هیچ اهمیتی نمی‌دهیم.

کلانتری ادامه داد: تنها سازمانی که موظف است، حقوق نسل‌های بعد را حفظ کند محیط زیست است و ما باید تلاش کنیم که این سرزمین زنده بماند.

معاون رئیس جمهور سازمان حفاظت محیط زیست را سازمان کوچکی دانست که با 3 هزار نیروی محیط‌‌بان و کمتر از 4 هزار نیروی اداری امکان حفاظت از همه جوانب زیست محیطی را ندارد و گفت: اگر سیاست‌های داخلی را اصلاح نکنیم، این تعداد افراد کاری نمی‌توانند انجام دهند و البته که محیط زیست کشور را باید همه 80 میلیون نفر محافظت کنند.

وی از ایجاد نگرش‌های جدید در این سازمان خبر داد و افزود: این نگرش‌ها در راستای توسعه پایدار به‌معنی استفاده از همه ظرفیت کشور برای حفظ محیط زیست و پایداری آن و همچنین جبران تخریب‌های گذشته ایجاد شده است.

کلانتری به‌ضرورت آموزش عمومی حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه ما آموزش مردم است که باید این آموزش‌ها از پایین‌ترین سطح یعنی کودکستان آغاز شود.

معاون رئیس جمهور  با اشاره به‌درخواست رئیس قوه قضاییه برای آموزش مسائل زیست محیطی به قضات، متذکر شد: دانشگاه‌ها نیز باید در این امر فعال‌تر باشند.

انتهای پیام/ا.س

سفر رییس سازمان محیط زیست به مشهد


 

نظر شما