شناسهٔ خبر: 26108039 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

اعلام میزان زکات فطریه در آذربایجان غربی

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی میزان فطریه در استان را اعلام کرد و از مردم خواست با توجه به نظارت بر عملکرد شورای زکات، زکات فطریه را به ماموران این نهاد بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پیامی میزان زکات فطریه در این استان را اعلام کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِبِینَ الطَّاهِرِين

عید سعید فطر را به همه تبریک عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال عاجزانه می خواهم این عید را برای همه ما مبارک قرار دهد و خداوند اعمال و طاعاتی را که مومنان در ماه مبارک رمضان انجام داده اند، در درجه اعلاء قبول نماید.

عید سعید فطر در حقیقت روز پاداش و روز اخذ اجر از جانب خداوند است، با فرا رسیدن عید فطر دو وظیفه مهم هست که انسان باید آن ها را انجام دهد.

اولین وظیفه شرکت در نماز عید فطر است که در زمان حضور امام معصوم (ع) واجب می شود و در زمان غیبت به صورت عمل مستحبی است، لذا باید همه ما تلاش کنیم تا بصورت گسترده در نماز عید سعید فطر شرکت کنیم.

دومین وظیفه پرداخت زکات فطره یا فطریه است که در وقت اذان مغرب روز آخر ماه مبارک رمضان، زکات فطره واجب می شود، زکات فطره به این شکل است که بر سرپرست خانواده، یعنی بر شخص عهده دار مخارج خانواده لازم است که هم زکات فطره خود و هم افراد تحت تکفل خویش را پرداخت نماید.

میزان زکات فطره برای هر شخص، سه کیلو قوت غالب است، قوت غالب اکثریت مردم نان است لذا اگر ما مبلغ سه کیلو گندم را به عنوان زکات فطره برای هر شخص پرداخت کنیم کافی است.

آنطوری که ما در استان آذربایجان غربی تحقیق کردیم گندمی که از آن برای نان استفاده می کنند هر کیلو حدود دو هزار تومان است، لذا اگر مبلغ شش هزار تومان در ازای هر شخص به عنوان زکات فطره پرداخت شود کافی است.

مسئله دیگری که در پرداخت زکات فطره بسیار مهم هست زمان پرداخت است، که در روز آخر ماه مبارک رمضان هنگام اذان مغرب واجب می شود و افرادی که در نماز عید فطر شرکت می کنند تا هنگام نماز فرصت دارند فطریه خود را پرداخت کنند یا کنار بگذارند تا بعداً پرداخت کنند و افرادی که در نماز عید فطر شرکت نمی کنند تا نماز ظهر روز عید فرصت دارند زکات فطره را پرداخت کنند یا کنار بگذارند.

ان شاء الله تلاش کنیم، فطریه خود را به شورای زکات که ماموران آن لباس های مخصوص و صندوق های خاص دارند پرداخت کنیم، چون در کار آن ها نظارت هست و انسان یقین می کند که فطریه در محل نیاز مصرف می شود./936/د103/ب1

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سیدمهدی قریشی

نظر شما