شناسهٔ خبر: 26106117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پارازیت گرانی بازار به پاستور رسید؟ + آخرین وضعیت برخی کالاها

این روزها پارازیت گرانی در بازار تا پاستور هم رسیده ، اما مسئولان با شنیدن زنگ گرانی چه اقدامانی برای مهار آن انجام دادند؟

صاحب‌خبر -

مردم وقتی وارد مغازه ها می‌شوند با قیمت‌های متفاوت اجناس نسبت به روزها و هفته های گذشته مواجه می‌شوند که این آشفتگی و نوسانات معادله اقتصادی سرانه مصرفی بسیاری از خانوارها را به هم ریخته است و بدتر آنکه برخی از کالاها با رشد چشمگیر قیمت حدود 40 تا 60 درصد در بازار روبه‌رو شد که این امر به غیر از به هم ریختن نظم اقتصادی خانوار باعث فشار بیش از پیش بر اقتصاد می شود. اینکه چه کسی باید این بازار آشفته را مدیریت کند و اینکه چه برنامه هایی برای امید به آینده به مردم بدهند به سراغ مسئولان ذی ربط این حوزه رفتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
نرخ برنج ایرانی ثبات نسبی دارد
قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی اظهار کرد: در چند ماه اخیر قیمت برنج خارجی 10 درصد کاهش و نرخ برنج ایرانی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است. وی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت اقلام اساسی در برخی مقاطع چیست، افزود: 8 هزار مدیر گردشی و بازنشسته کشور باید از سمت خود استعفا دهند چرا که این مدیران در کار خود ناموق عمل کردند و ادامه کار را به نیروهای تحصیل کرده و آشنا به علم روز دهند تا کمبود و گرانی کالاها مرتفع شود.

حسنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل نوسان شدید قیمت برنج خارجی قبل از کاهش نرخ چه بود، گفت: با توجه به سه نرخی شدن ارز و نوسان شدید نرخ ارز بیشترین سود عاید واردکننده می شود و در این میان تنها مصرف کننده متضرر می شود و تا زمانی که بازار ارز به تعادل نرسد نمی توان انتظار داشت که این نابسامانی ها به پایان رسد. دبیرکل بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: با وجود افزایش 20 درصدی عوارض، مالیات و حقوق پرسنلی بدیهی است که نرخ اقلام افزایش یابد و این درحالی است که با توقف عوارض های دولتی، انگیزه ای برای گرانی کالاها وجود ندارد.
 
رشد یک میلیون تومانی نرخ طلای سرخ در بازار
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش یک میلیون تومانی نرخ طلای سرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 900 و حداکثر 6 میلیون و 400 هزار تومان است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از دخالت های سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی است که با افزایش یک میلیون تومانی در بازار روبه‌رو شد.

به گفته وی مسئولان ذی ربط و نهاده های زیر مجموعه دولت در صدد هستند که با افزایش قیمت، مشکلات کشاورزان ناشی از عدم آموزش‌های صحیح را جبران کنند.
 
قیمت گوشت همچنان در اوج
حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری از نوسان شدید نرخ گوشت گوسفندی در اواخر سال گذشته خبر داد و افزود: از اسفند ماه سال گذشته، نرخ گوشت گوسفندی ناشی از صادرات دام زنده با افزایش 12 هزار تومانی از حدود 40 هزار به 52 هزار تومان افزایش یافت که این امر واکنش های متعددی را به همراه داشت. وی افزود: در چند هفته اخیر نرخ گوشت گوسفندی با افزایش واردات از کشورهای استرالیا و ارمنستان با کاهش جزئی به 49 هزار تومان در بازار رسید و انتظار می رود با استمرار واردات، مجددا نرخ گوشت در بازار کاهش یابد تا امکان خرید برای تمامی آحاد جامعه به سهولت فراهم شود.

شکوهی با بیان اینکه قیمت گوشت در سال گذشته تا اواخر اسفند تنها 3 تا 4 هزار تومان افزایش یافته بود، تصریح کرد: این درحالی است که نرخ این گوشت به دلایل متعددی نظیر صادرات قانونی و غیر قانونی دام زنده و برخی عوامل واسطه با نوسان چشمگیری در بازار روبه‌رو شد.
 
نرخ واقعی هر کیلو گوشت گوساله 40 هزار تومان
احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از نوسان چشمگیر قیمت گوشت گوساله در بازار اظهار کرد: سال گذشته نرخ هر کیلو دام زنده 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان بود که با افزایش 10 درصدی هم اکنون به 14 هزار تومان رسیده است. وی افزود: با توجه به نرخ دام زنده، قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله با احتساب هزینه های کشتار، سودخرده فروشی و غیره حداکثر 40 هزار تومان است و این درحالی است که هم اکنون در مغازه های سطح شهر با نرخ 60 هزار تومان عرضه می شود که این امر بیانگر افزایش 100 درصدی قیمت گوشت ناشی از سودجویی واسطه ها و دلالان در بازار است.

مقدسی با انتقاد از افزایش قیمت لبنیات و ثبات نرخ خرید شیرخام از دامداران  تصریح کرد: با توجه به آنکه 70 درصد هزینه های تولید لبنیات مربوط به شیرخام است، اما کارخانه های لبنی به بهانه افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه های تولید، قیمت لبنیات را افزایش دادند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه های تولید دامداران و ثبات نرخ خرید شیرخام، سازمان حمایت باید پاسخگو باشد که به چه دلیل نرخ خرید شیر خام را افزایش نداده است.
 
افزایش قیمت لبنیات قانونی یا غیرقانونی؟
چندی پیش علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات استان تهران از افزایش 30 درصدی قیمت هر کیلو کره در بازار خبر داد و گفت: هر بسته کره 100 گرمی از 3 هزار و 500 به 4 هزار و 500 تومان افزایش یافت. وی افزود: قیمت سایر اقلام لبنی نظیر پنیر، شیر،کشک، ماست و غیره ناشی از افزایش هزینه های تولید، حقوق و دستمزد، نهاده های دامی و حقوق کارگران 10 تا 15 درصد افزایش یافت.

این درحالی است که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده این افزایش قیمت را غیر قانونی دانسته و از کارخانه های لبنی که اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کرده بودند تا پایان بررسی دفاتر از آنها درخواست کرد تا قیمت محصولات خود را به نرخ سابق بازگردانند، اما در فروشگاه‌ها و مغازه های سطح شهر خبری از بازگشت قیمت ها نیست.
 
بازار آشفته ماهی نیازمند ساماندهی و حمایت
ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با انتقاد از سودجویی دلالان در بازار ماهی اظهار کرد: اگرچه طی ماه های اخیر، نرخ ماهی با نوسانات جزئی ناشی از کاهش مصرف در فصل بهار و تابستان در بازار روبه‌رو بود، اما نگرانی هایی مبنی بر افزایش غیرمعقول قیمت ماهی های پرورشی در زمان پیک عرضه در ماه های آتی به سبب نوسان نرخ نهاده ها، تورم و افزایش حقوق و دستمزد در بازار وجود دارد. وی افزود: در مقاطعی که تقاضا برای خرید ماهی در بازار افزایش می یابد، نرخ آن ناشی از سودجویی دلالان و واسطه ها در بازار با نوسانات چشمگیری روبه‌رو می شود.

قاسمی ادامه داد: هم اکنون هر کیلو قزل آلا با نرخ 9 تا 10 هزار تومان سر مزرعه از پرورش دهنده خریداری می شود و این درحالی است که به سبب سودجویی دلالان و واسطه ها با نرخ 18 هزار تومان در بازار توزیع می شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: اختلاف قیمت انواع ماهی از سر مزرعه تا بازار با احتساب هزینه های حمل و نقل و عمده فروشی نباید از 30 درصد بیشتر باشد در حالیکه به سبب سودجویی واسطه ها مابقی سود عاید دلالان می شود.
 
*فراز و فرود قیمت مرغ و تخم مرغ در ماه های گذشته
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: با وجود افزایش 45 درصدی نهاده های دامی، قیمت مرغ نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش یافته است. وی افزود: قیمت نهاده های دامی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون افزایش نرخ جهانی و نرخ ارز و سودجویی برخی واردکنندگان با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد که انتظار می رود با ورود محموله های جدید وارداتی و استفاده از ارز 3800 تومانی بازار متعادل شود.

یوسفی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده 6 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده در خرده فروشی 9 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان 2 هزار تومانی روبه‌رو هستند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی بازار، پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان خرداد نوسانی نداشته باشد.

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت مرغ در مقاطعی از سال در خرده فروشی ها تصریح کرد: در برخی مقاطع که با تعطیلی های چند روزه در بازار روبه‌رو می شویم، نرخ مرغ به سبب تعطیلی کشتارگاه ها و کاهش کشتار با نوساناتی در بازار روبه‌رو می شود در حالیکه ملاک اصلی قیمت برای ما میدان بهمن و کشتارگاه است.

چندی پیش رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن درباره آخرین وضعیت بازار تخم مرغ گفت: با توجه به افزایش نرخ جهانی نهاده‌های دامی، نوسان نرخ ارز و غیره،  نرخ واقعی هر عدد تخم مرغ  در خرده فروشی ها 600 تا 700 تومان است که این امر به معنای گرانی نیست.

آمارها حاکی از آن است که نرخ تخم مرغ ر یکسال اخیر با افزایش 55 درصدی در بازار روبه‌روست.
 
افزایش قیمت میوه ربطی به مغازه دارها ندارد
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه گرانی میوه در ایام خاص ارتباطی به خرده فروشی ندارد، اظهار کرد: مغازه های دارای مجوز از اتحادیه بر حسب فاکتور خرید و احتساب سود منطقی خود اقدام به توزیع اقلام می کنند و زمانیکه از آنها دلیل نرخ میوه های توزیعی در مغازه پرسیده شود،آنها فاکتور خرید خود را نشان می دهند.

وی با بیان اینکه مغازه های خرده فروشی دارای مجوز نقشی در گرانی اقلام ندارند،افزود: گرانی انواع اقلام میوه ناشی از نرخ آن در مبدا است به گونه ای که در صورت کاهش تقاضا، قیمت این اقلام در مناسبت های مختلف دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت میوه ناشی از عرضه و تقاضاست، تصریح کرد: در بازار شب عید امسال به سبب کمبود مقطعی خیار،نرخ این محصول با نوساناتی روبرو شد که مجددا با افزایش حجم به نرخ سابق خود بازگشت.

به گفته کارگر در ایام و مناسبت های مختلف که تقاضا برای برخی اقلام در بازار افزایش می یابد، ممکن است نرخ این محصولات به سبب کمبود مقطعی با نوساناتی روبه‌رو شود.
 
قیمت روغن با مصوبه دولت 9 درصد گران می شود
محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه مشکلی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد، اظهار کرد: نرخ شکر تا اواسط ماه رمضان کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شد، ضمن آنکه قیمت سایر حبوبات به جز لوبیا چیتی با روند کاهشی در بازار روبه‌روست.

به گفته آقاطاهر بنابر مصوبه دولت نرخ روغن طی ماه های اخیر 9 درصد در بازار افزایش یافت.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به دلیل نوسان قیمت اقلام اساسی در برخی از مقاطع سال تصریح کرد: نبود فرهنگ درست در برابر این موضوع که با افزایش تولید،سودکمتری دریافت شود؛ دلیل اصلی نوسان قیمت اقلام در مقاطعی از سال در بازار است و تا زمانی که این فرهنگ در میان تولیدکنندگان جا نیفتد این نوسانات همچنان در بازار ادامه خواهد داشت.
 
یک بام و دوهوای افزایش قیمت نان بعد از ماه رمضان
محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی درباره آخرین وضعیت تعیین و تکلیف نرخ نان اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن پیگیر افزایش قیمت و انالیز قیمت انواع نان با سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است که بعد از ماه رمضان این جمع بندی به اتمام خواهد رسید. وی از ثبات نرخ نان طی سه و سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: با توجه به ثبات نرخ نان در سال های اخیر، تمامی هزینه ها بر دوش تولیدکنندگان بوده  که وزارت صنعت و معدن پیگیر تعیین و تکلیف نرخ نان است اما نمی‌دانیم که برنامه دولت برای تغییر قیمت نان به چه صورت است.

به گفته کرمی با وجود ثبات نرخ نان، دولت بعد از عید فطر باید اقدام به افزایش قیمت نان یا پرداخت هزینه نانوایان تحت عنوان یارانه کند.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: پیشنهاد اتحادیه به دولت آن است که یکسان سازی نرخ آرد و نان را انجام بدهد و مستقیما یارانه به خانوارها پرداخت کند چرا که با یکسان سازی نرخ آرد و نان و ایجاد رقابت میان نانوایان، کیفیت نان افزایش می یابد که این امر به نفع مردم است.

وی از افزایش 30 تا 40 درصدی هزینه های تولید نانوایان طی سال های اخیر خبر داد و  افزود: از سال 93 تاکنون، هزینه های تولید نان حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافت، با این وجود دولت باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند، اما براساس شنیده ها افزایش قیمت نان از برنامه‌های دولت نیست.

البته ناگفته نماند که مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی دو روز گذشته در نشست خبری بیان کرد:  افزایش قیمت کالاها توجیه اقتصادی ندارد، مواد اولیه وارداتی به کشور به صورت مداوم رصد می‌شود و ارز 4200تومان به آن اختصاص می‌یابد بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم.

حال جای سوال است که با وجود نبود توجیه اقتصادی برای گرانی کالاها چرا با دلالانی که بی محابا قیمت ها را افزایش می دهند، برخورد قاطع صورت نمی گیرد تا با شکسته شدن ارزش ریالی آنها، فشار اقتصادی خانوارها کاهش یابد.

همچنین محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در گفتگوی ویژه خبری(22 خرداد) گرانی برخی کالاها تا سقف 60 درصد را تکذیب نکرد و گفت: اگرچه قیمت نان و بنزین نسبت به سال قبل افزایشی نداشت، اما بازهم قبول می کنیم که در اقتصاد کشور کم و کاستی هایی وجود دارد که باید جبران شود.

برچسب‌ها:

نظر شما