شناسهٔ خبر: 26105450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درگیریهای الحدیده خطرناکترین درگیری در یمن است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، درگیریهای الحدیده خطرناک ترین درگیریهای موجود در جنگ سه ساله یمن به شمار می رود. 

این درگیریها خطرناک ترین درگیری در طول بیش از سه سال جنگ یمن است . ائتلاف سعودی همه درخواست های بشردوستانه را که هشدار داده بود فاجعه انسانی بر اثر این درگیریها به وجود خواهد آمد نادیده گرفت و عملیات نظامی خود را آغاز کرد تا بر شهر ساحلی الحدیده تسلط یابد. این شهر ساحلی بزرگترین بندر کشور یمن به شمار می رود. صدها جنگجو با تانک و تجهیزات نظامی از امارات به منطقه الدریهمی اعزام شدند تا از نظامیان اماراتی و سودانی مستقر در این منطقه پشتیبانی کنند. منطقه الدریهمی در فاصله ده کیلومتری جنوب شهر الحدیده قرار دارد. این نیروهای اماراتی با عملیات هلی برن و همچنین از راه دریا به این منطقه اعزام شدند. این دومین حمله نیروهای ائتلاف سعودی است. حمله اول این نیروها یک ماه پیش با شکست مواجه شد و خسارت های سنگینی به این نیروها وارد آمد.
امارات که به دنبال یافتن جای پایی برای خود در دریای سرخ است مجبور شد اختلافات خود را با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن کنار بگذارد از اینرو سه گروه نیروی مختلف برای آغاز عملیات اعزام کرد.
این نیروها شامل تیپ هایی از هزاران جنگجوی جنوبی و همچنین نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی و نیروهایی به فرماندهی طارق محمد عبدالله صالح برادرزاده رئیس جمهور سابق است. وی ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی را به رسمیت نمی شناسد.
ائتلاف سعودی اهداف مشخصی برای این عملیات تعیین کرده که مهم ترین آن تحمیل طرح تقسیم یمن به شش منطقه است. همچنین ائتلاف سعودی بر این باور است که تسلط بر الحدیده باعث می شود شروط خود را بر انصار الله یمن در هر گونه مذاکرات تحمیل کند.
آمریکا به طور مستقیم با حمایت ها و پشتیبانی های هوایی و دریایی در این عملیات نظامی مشارکت دارد. امارات نیز افسران آمریکایی را برای بهبود عملکرد نیروهای زمینی خود به کار گرفته است. امارات پس از شکست حمله اول این بار فرماندهی این عملیات را در دست دارد.
حمایتهای سیاسی آمریکا و انگلیس از این عملیات نظامی و تامین پوشش رسانه ای و سیاسی جهانی این عملیات فشارهای زیادی را بر سازمانهای بشردوست وارد کرده است تا از الحدیده خارج شوند. از اینرو در دو روز گذشته فعالان سازمانهای بین المللی از الحدیده خارج شدند.
از سوی دیگر و در برابر همه تجهیزات و اعزام نیروهای اماراتی و سعودی ، ارتش و کمیته های مردمی یمن و قبیله های استان الحدیده آمادگی خود را برای این حملات نظامی به دست آورده اند. از اینرو درباره درگیری های شدید در این منطقه نگرانی وجود دارد. ارتش و کمیته های مردمی یمن ناو جنگی ائتلاف سعودی را با موشک هدف قرار دادند. بنابراین درگیریهای الحدیده بر عملیات نظامی و روند سیاسی در یمن سایه خواهد انداخت.

نظر شما