شناسهٔ خبر: 26105290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

حجت‌الاسلام اکرمی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین :

زکات فطره بر اساس قوت غالب است

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره مبلغ و میزان زکات فطره، اظهار کرد: برای هر نفر بر اساس قوت غالب به میزان سه کیلو گندم یا برنج و امثال آن که خوراک سالانه افراد باشد؛ در زکات فطره، پرداخت قیمت اجناس یاد شده نیز کفایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان با تمام امتیازها و خوبی‌هایی که دارد در نهایت به عید فطر ختم می‌شود؛ یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است و در قرآن شریف آیاتی را می توان یافت که به طور مستقیم بر عید فطر اشاره دارد " قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی" به راستی رستگار شد آن کس که خود را (از پلیدی‌ها) پاک گردانید.

اکرمی با اشاره به زکات فطره که یکی از فروع دین اسلام است، گفت: پس از پایان ماه مبارک رمضان بر هر فرد واجب است که زکات فطره خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند را بپردازد.

وی ادامه داد: همراه بودن روزه با زکات فطره نشان دهنده آن است که فرد مسلمان نیت دارد برای خداوند یک‌ماه روزه بگیرد و به تکلیف خویش عمل کند همچنین به محرومان و نیازمندان جامعه زکات فطره پرداخت نماید تا در زندگی این افراد نیز تاثیرگذار باشد و همچنین محرومیت در جامعه کاهش پیدا کند.

اکرمی با بیان اینکه روزه داری و پرداخت فطریه در دین اسلام نشان از مادی و معنوی بودن آن است، تصریح کرد: هدف از روزه داری و پرداخت فطریه کسب رضایت پروردگار متعال است و مستحب است ابتدا زکات فطره پرداخت شود سپس به نماز عید فطر برویم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با توصیه به برگزاری نماز عید فطر افزود: برگزاری نماز عید فطر بیانگر شکوه و شوکت دینی است و یکماه روزه‌داری را با پرداخت زکات فطر و برگزاری نماز عید به پایان می‌رسانیم. دین اسلام، بندگی خداوند با روزه گرفتن ، همچنین خدمت به خلق با پرداخت زکات فطر را در بردارد.

وی با اشاره مبلغ و میزان زکات فطره، بیان کرد: برای هر نفر بر اساس قوت غالب به میزان سه کیلو گندم یا برنج و امثال آن که خوراک سالانه افراد باشد؛ در زکات فطره، پرداخت قیمت اجناس یاد شده نیز کفایت می‌کند.

اکرمی، گفت: نظر بیشتر فقها برای پرداخت فطریه بر این است که مبلغ فطریه ابتدا برای افراد فقیر در محل و منطقه سکونت خود در نظر گرفته شود، در غیر اینصورت در نقاط دیگر زکات فطره را پرداخت کنند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

نظر شما