شناسهٔ خبر: 26101655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

صف‌آرایی مخالفان و موافقان توافق ترامپ با «اون» در کنگره آمریکا

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: امضای توافق تاریخی ترامپ با رهبر کره شمالی پس از چندین دهه اختلافات فیمابین در راستای خلع سلاح هسته ای این کشور،منجر به صف آرایی مخالفان و موافقان این توافق در کنگره آمریکا شد.

در همین رابطه، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: فرض بر این است که توافق نهایی وجود دارد، دولت باید این توافق را در قالب یک معاهده به ما بدهد.

«باب منندز» نایب رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیزبا انتقاد از دیدار بدون استراتژی ترامپ با رهبر کره شمالی گفت: رئیس جمهوری شاید دریافته باشد که هنر دیپلماسی از هنر معامله سخت تر است و باید نشان دهد یک راهبرد برای کره شمالی دارد.

«کریستوفر کونز» عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز، مقامات کاخ سفید را برای مذاکره سخت با کره شمالی ضعیف دانست و گفت: توافق تنها دست دادن در برابر دوربین ها نیست بلکه نیازمند اقدامات دشواری است که دیپلمات های ترامپ آماده انجام آن نیستند.وی با انتقاد از این که در این دیدار مشخص بودن زمان عاری سازی اتمی در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: ترامپ از حیثیت و رهبری آمریکا دست کشید.

«بن کاردین» سناتور دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم گفت: دولت ترامپ در مذاکره با کره شمالی استراتژی ندارد و نمی‌دانیم آنها به دنبال دستیابی به چه هدفی هستند.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا ضمن حمایت از اهداف تعیین شده در بیانیه مشترک دیدار رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی، گفت: در صورت پیروی نکردن پیونگ یانگ از این توافق، واشنگتن باید خود را برای ازسر گیری فشارها آماده کند.

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا ضمن انتقاد از توافق به دست آمده بین ترامپ و رهبر کره شمالی ، این توافق را بسیار نگران کننده و مبهم خواند وگفت: ترامپ اهرم فشار را در مذاکرات هسته ای با پیونگ یانگ، تسلیم کیم جونگ اون کرد.

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه نیز،با اشاره به دیداررئیس‌ جمهوری آمریکا و اون اعلام کرد: اگر شما توافقی می‌ کنید، باید این توافق در کنگره تصویب شود.وی درباره جزئیات این توافق درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی ابراز تردید کرد.

از سویی «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از توافق ترامپ با اون اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا در برابر وعده‌های مبهم رهبر کره شمالی به وی امتیاز داد.

وی افزود: ترامپ در عجله خود برای رسیدن به یک توافق، وعده ارتقای سطح کره شمالی را به سطح آمریکا را با حفظ این رژیم داد.

«پل رایان» رئیس اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا هم در یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد :با توجه به این که تنها با گذشت زمان، نیّات واقعی کره شمالی روشن خواهد شد؛ آمریکا نباید فشارهای اقتصادی خود علیه این کشور را قطع کند.

وی ابراز امیدواری کرد که ابتکار عمل رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، دو کشور را در مسیر برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره قرار داده است.

«براد شرمن»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: همان‌طور که قابل‌انتظار بود، ترامپ و اون بیانیه‌ای مبهم و فاقد جزئیات را امضا کردند. این بیانیه در واقع، تقریباً عاری از هر گونه جزئیات اهم از چارچوب زمانی یا تعهدات ملموس است و ساختار گفتگوهای آتی در آن تشریح نشده است.

در چنین شرایطی،«مایکل هایدن» مدیر اسبق سازمان سیا تصمیم ترامپ برای تعلیق رزمایش‌های نظامی مشترک در شبه جزیره کره را امتیاز بسیار چشمگیر آمریکا به کره شمالی ارزیابی کرد و گفت: ترامپ قطعا به این نتیجه رسیده که برای حفظ این روند رو به جلو مذاکره با کره شمالی باید امتیاز بدهد.

«جو بایدن»، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست تاریخی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، با مشروعیت دادن به کیم جوان به نفع وی تمام شد و در عین اینکه ترامپ اعلام کرد که رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را متوقف می‌کند، قول داد تا تحریم‌های اقتصادی را نیز علیه پیونگ یانگ کم کند.

بایدن با بیان این که ‌ ما قدرت نفوذ خود را کم کرده‌ایم و در ازای وعده مبهم برای آغاز مذاکرات اتمی، یک اتحاد ضعیف شده را نشان دادیم،گفت:توافق به دست آمده میان ترامپ و اون در آغوش گرفتن نامناسب یک دیکتاتور است و این کار، آمریکا را امن‌تر نمی‌کند.

سخنگوی پنتاگون هم در واکنش به اظهارات ترامپ درباره تعطیلی رزمایش آمریکا با کره جنوبی اعلام کرد: تاکنون هیچ دستوری مبنی بر توقف فعالیت های نظامی در کره جنوبی دریافت نکرده ایم وهر گونه اقدامی را تنها پس از دستورالعمل های مستقیم از سوی وزارت دفاع آمریکا می توان انجام داد.

واکنش کشورها

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پیامی پیرامون نشست رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهوری آمریکا در سنگاپور خواستار حمایت جامعه جهانی از توافق میان دو کشور شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی ابراز امیدواری کرد که پیونگ یانگ صبر لازم در خصوص خلع سلاح را داشته باشد.

وی با بیان این که حل و فصل بحران شبه جزیره کره از جمله خلع سلاح هسته ای آن به صورت دوجانبه با حضورآمریکا و کره شمالی بعید است،گفت:اعلام آمریکا در مود تعلیق رزمایش های نظامی در منطقه می تواند به حل بحران کره کمک کند.

«ژان ایولودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت:این که پیونگ یانگ تعهدش را به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره اعلام کرده خبر خوبی است اما باید نیت آن برای به اجرا در آوردن این تعهد بررسی و راستی آزمایی شود.

از طرفی «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به دیدار «کیم جونگ اون» با رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت : وعده رهبر کره شمالی، برای ازبین بردن سلاح های هسته ای، گامی مهم در جهت ثبات و شکوفایی است.

«ژنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم متعاقب نشست میان «کیم جونگ اون» و دونالد ترامپ خواستار تعدیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی شد وگفت: قطعنامه های این شورای امنیت می گویند که اگر پیونگ یانگ به آنها احترام گذاشت و بر اساس آن رفتار کرد، اقدامات تحریمی را می‌توان تعدیل کرد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز گفت:برای کمک به مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی و برقراری صلح در شبه جزیره کره، احتمال متوقف کردن این رزمایش‌ها وجود دارد ولی ابتدا لازم است این مساله روشن شود که معنای دقیق سخنان دونالد ترامپ چه بوده است.

از سویی«شینزو ‌آبه» نخست وزیر ژاپن به دنبال برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، ازترامپ به دلیل طرح مساله ربوده شدگان تشکر کرد.

«یوشیهیده سوگا»، دبیر کابینه دولت ژاپن نیزبا تاکید بر این که دولت توکیو آماده کمک به هزینه‌های اولیه برای خلع سلاح اتمی کره شمالی است، گفت: تنها پس از آغاز مجدد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این کمک‌ها را ارائه می‌دهیم.

«ایتسونوری اونودرا»، وزیر دفاع ژاپن هم در پی دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی تاکید کرد: حضور نظامی آمریکا در کره‌ جنوبی و رزمایش‌های نظامی مشترک این دو کشور برای امنیت منطقه شرق آسیا حیاتی است.

همچنین،وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای از نشست رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد گفت:امیدواریم که نتایج این دیدار در پایان دادن به تنش در شبه جزیره کره و برقراری صلح در آن سهیم باشد.

وزارت خارجه ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای ضمن نقطه عطف خواندن دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی اعلام کرد: این دیدار، فرصت‌های متعاقبی برای اهمیت عظیم صلح در منطقه و جهان به همراه دارد و آنکارا به حمایت از اقداماتی که هدف آنها صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره باشد، ادامه می دهد.

رسانه های خبری

نشریه آسوشیتدپرس در پی نشست رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری آمریکا در سنگاپوردر گزارشی نوشت: ترامپ ماه ها از روسای جمهور قبلی آمریکا به خاطر ناکامی در حل و فصل تهدید هسته‌ای کره شمالی به شدت انتقاد کرد. گرچه ترامپ در نشست روز سه شنبه با رهبر کره شمالی قصد داشت تا یک توافق جامع را به امضا برساند تا زمینه لازم برای خلع سلاح هسته ای را فراهم آورد، ولی به نظر می رسد توافق حاصل شده حتی از قراردادهای شکست خورده روسای جمهور قبلی آمریکا نیز ضعیف تر است.

این روزنامه نوشت: به جای صدور یک بیانیه دقیق که حاوی محدودیت های شدید علیه کره شمالی باشد، سند امضا شده ظاهرا تاکیدی برای ادامه گفتگو و مذاکره است. به نظر می رسد ترامپ امتیازات قابل توجهی را به کیم جونگ اون داده است.

شبکه خبری «سی ان ان» نیز گزارش داد: درخواست دونالد ترامپ برای توقف رزمایش مشترک در شبه‌جزیره کره، زنگ خطر را برای متحدان واشنگتن نواخت.

سی ان ان نوشت: اعلام توقف رزمایش مشترک سالانه با کره جنوبی از سوی رئیس جمهوری آمریکا، توکیو و سئول را در بهت فرو برد و سناتورهای آمریکایی را نیز سردرگم و بخشی از پنتاگون را هم حیرت زده کرد.

نشریه فارن پالیسی نیز نوشت: دونالد ترامپ و تیم وی در حالی به واشنگتن باز می گردند که هیچ توافقی برای بازرسی از تاسیسات مورد نظر در کره شمالی بدست نیامده و این در حالی است که دیکتاتور این کشور برخلاف صدام، سلاح های کشتار جمعی فراوانی دارد.

در این حال نشریه آمریکایی آتلانتیک درواکنش به دیدار ترامپ با اون در گزارشی نوشت: تنها نتیجه قابل ملاحظه بیانیه مشترک ترامپ و رهبر کره شمالی، موافقت پیونگ یانگ در خصوص آغاز مذاکرات با وزیر امور خارجه و بازگرداندن بقایای اجساد سربازان آمریکایی به واشنگتن است.

شبکه خبری «ای بی سی نیوز» هم چین را برنده توافق کره شمالی و آمریکا دانست و نوشت: این توافق در راستای پیشنهاد قبلی پکن موسوم به توافق توقف در برابر توقف است که آمریکا قویاً با آن مخالفت

کرده بود.

در چنین شرایطی،اندیشکده شورای روابط خارجی نوشت: نشست سران آمریکا و کره شمالی با وجود داشتن ماهیتی تاریخی، نتیجه‌ای مطلوب و مورد انتظار نداشت و ترامپ را با چالشی به نام متقاعد کردن افکار عمومی به تغییر روابط آمریکا و کره شمالی به عنوان موفقیتی تاریخی مواجه کرد.

سایر تحولات

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت: به اون اعتماد دارم؛ شاید در طول یک سال، بگویم که اشتباه کرده ام. ما در سطحی عالی به توافق دست یافتیم، مسائل بسیاری قابل تغییر است و احتمالات زیادی وجود دارد.

ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بار دیگر تاکید کرد:‌ واشنگتن تا زمانی که پیونگ یانگ با حسن نیت بر سر خلع سلاح هسته‌ای مذاکره می‌کند هیچ رزمایش مشترکی با کره‌ جنوبی در منطقه برگزار نخواهد کرد.ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: دیگر تهدید هسته ای از جانب کره شمالی وجود ندارد.

وی رهبر کره شمالی را فردی قوی، یک مذاکره کننده بزرگ و بسیار باهوش دانست وگفت: من فکر می‌کنم که اون در زمان درست قطعا به کاخ سفید خواهد آمد.

ترامپ، پس از دیدار تاریخی با رهبر کره شمالی، باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق این کشور را مخاطب قرار داد و گفت:قبل از ریاست جمهوری مردم آمریکا فکر می‌کردند که با کره شمالی وارد جنگ خواهیم شد، رئیس جمهوری اوباما گفت که کره شمالی بزرگترین و خطرناک‌ترین مشکل ماست؛ ولی دیگر نیست. امشب راحت بخواب.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: کیم جونگ اون از ترامپ دعوت کرده تا به کره شمالی سفر کند و رئیس آمریکا نیز آن را پذیرفته است. رهبر کره شمالی نیز دعوت ترامپ برای سفر به واشنگتن را پذیرفته است.

خبرگزاری کره شمالی به نقل از «کیم جونگ اون» رهبر این کشور اعلام کرد: خلع سلاح هسته ای کشورش منوط به آن است که واشنگتن و پیونگ یانگ فعالیت های خصمانه شان را نسبت به یکدیگر کنار بگذارند.

به گفته این خبرگزاری ، رئیس‌جمهوری آمریکا با لغو تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ یانگ در ازای روند گام به گام خلع سلاح اتمی کره شمالی موافقت کرده است.

نظر شما