شناسهٔ خبر: 26101425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مستمری مددجویان افزایش پیدا می‌کند/کودکان دچار عارضه سوءتغذیه حمایت می‌شوند

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: برنامه کاهش فقر مطلق و توسعه اشتغال در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.

صاحب‌خبر -

مستمری مددجویان افزایش پیدا می‌کند/کودکان دچار عارضه سوءتغذیه را حمایت می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری 23 خردادماه با بیان اینکه برنامه کاهش فقر مطلق و توسعه اشتغال در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد, اظهار کرد: خوشبختانه در راستای کاهش فقر مطلق هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌های حمایتی ایجاد شده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه براساس لایحه مساعدت اجتماعی ۱۷ برنامه را به صورت مشخص دنبال می‌کنیم تا اشخاصی که توانایی اداره امور خود را ندارند, بتوانند به سطح زندگی مطلوب دست پیدا کنند، افزود: هدفمند سازی این برنامه شامل مسائلی همچون سبد غذایی، زنان بی سرپرست، معلولان،کودکان، بیماران مزمن, سالمندان و..‌. می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است به صورت متوسط یک وعده غذای گرم برای ۲۴۰ هزار نفر در نظر گرفته شود، تصریح کرد: براساس برآوردهای سال ۹۶ کودکانی که دچار عارضه سوءتغذیه هستند؛ مورد پوشش قرار خواهند گرفت.

ربیعی با اشاره به اینکه برای خانواده‌های دارای معلول نیز مسکن پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: دولت امسال در راستای توانمندسازی افراد برنامه‌های مختلفی دارد؛ چرا که قرار  است مستمری مددجویان افزایش پیدا کند و با ۷ هزار میلیارد تومان بودجه جدید افراد بیشتری تحت حمایت قرار بگیرند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: پیش بینی شده که به واسطه بانک جامع اطلاعات رفاهی ایرانیان و تعدادی از خیریه ها که در استان ها فعال هستند ۱۰۰ هزار خانوار جدید را تحت پوشش قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و قصد داریم یک میلیون نفر دیگر را نیز به این رقم اضافه کنیم.

ربیعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار خروجی از خیریه های مردمی پیش بینی کرده است که در این خصوص طرح اشتغال روستایی و نیز طرح اشتغال فراگیر به این امر متصل شده اند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه لایحه مساعدت اجتماعی گونه های مختلف از بیمه اجتماعی تا بیمه سلامتی، سبد غذایی، آموزش و برنامه مهارت و توانمند سازی و پرداخت پول برای هزینه زندگی را در بر می‌گیرد, بیان کرد: امسال برای یک خانواده ۵ نفره  حدود چهارصد هزار تومان در نظر گرفته ایم؛ ضمن اینکه صد هزار تومان هم بسته خدمات حمایتی برای این افراد پیش بینی کرده‌ایم.

ربیعی با بیان اینکه ما به صورت ماهانه به یک خانواده پنج نفره مبلغی معادل حداقل دستمزد را پرداخت می‌کنیم، گفت: این عدد مربوط به معلولان و سالمندانی است که به هیچ عنوان توانمند شدن آنها امکان پذیر نیست و تلاش می‌کنیم افراد نیمه توانمند هم بسته‌های متنوعی را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق لایحه مساعدت اجتماعی قرار است وضعیت مالی افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند، بررسی شود، اظهار کرد: در این لایحه بیمه زنان سرپرست خانوار  ۲۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. علاوه بر این اگر بتوانیم منابع بیشتری را کسب کنیم؛ ۵ هزارمیلیارد تومان هم به تولید اشتغال اختصاص می‌دهیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه سیاست حذف یارانه‌ها اگر چه در قانون پیش‌بینی شده اما هنوز درباره آن بحث نکرده ایم، گفت: طبیعتا افراد کم درآمد و روستاییان مشمول این طرح نخواهند شد وبانک جامع رفاه ایرانیان کمک خواهد کرد تا با احتساب دارایی و درامد افراد، نیازمندان واقعی مورد حمایت قرار بگیرند.

ربیعی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود در بحث کارورزی در محیط ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: من از همه کارگران کارآموز دعوت می‌کنم که از این طرح استقبال کنند؛ چرا که یکسال بعد مشمول بیمه تامین اجتماعی می شوند و  می توانند برای حضور در بازار کار اعلام آمادگی کنند.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۶ هزار و نهصد و سه نفر برای اشتغال روستایی ثبت نام کرده اند، گفت: طرح مبتنی بر تولیدات کشت را روی کار آورده‌ایم و وام زعفران‌کار روستایی را به صادرات متصل کرده‌ایم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی  خاطرنشان کرد: حدود ۶ هزار و دویست و ۴۶ هزار میلیارد تومان در بانکها طرح داریم و مجموعا از کل این رقم حدود هزار و پانصد میلیارد تومان اقساط اول است که در حال پرداخت آن هستیم.

ربیعی با بیان اینکه صنایع دستی کرمانشاه به فرانسه صادر می شود، افزود: بخشی از تولیدات در حوزه نرم افزار نیز به بازارهای جهانی صادر می شوند، لذا از سال 96-95 نهادسازی‌های لازم انجام شده است و نتایج آن را اکنون می توان مشاهده کرد. وی با اشاره به اینکه در هیچ دورانی تا به این شکل هم بستگی وجود نداشت گفت: مدام در حال همکاری و هم افزائی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 13 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی داریم، عنوان کرد: تعدادی هم کارگر غیررسمی داریم. حداقل دستمزد در شهرهای بزرگ به سختی کفاف زندگی مردم را می‌دهد؛ به همین دلیل سعی کرده‌ایم افزایش مزد بر تورم پیشی بگیرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حفاظت از زندگی اقشار پایین اجتماعی و حراست از زندگی آنها مورد تاکید رئیس جمهور است، گفت: یکی از وظایف دولت‌ها حراست از زندگی مردم است و آنها نباید جلوی اتفاقات سیاسی رها شوند، به کارهای پلیسی و فیزیکی اعتقاد نداریم و با منطق اقتصادی کارها به جلو پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه باید نظام تامین اجتماعی قوی ایجاد شود؛ گفت: سازمان تامین اجتماعی باید همواره پاسخگو باشد، باید قدرت خرید افزایش پیدا کند، ما در پروژه های مربوط به مسکن به اقشار پایین جامعه نیز توجه کردیم.

ربیعی با بیان اینکه شیب طلاق کاهش یافته است و این مسئله به دلیل خدمات  اورژانس های اجتماعی است؛ ادامه داد: ریشه های طلاق در جامعه نوین فقط ناشی از مسائل اقتصادی نیست بلکه ناشی از مسائل دیگری است که مربوط به ناهمگونی ارزش ها و تفکر می شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 2 هزار و732 مرکز کاهش درمان اعتیاد در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: برای افراد در معرض خطر و یا کسانی که به صورت تفننی اعتیاد اولیه دارند ، مراکز مبتنی بر جامعه محوری ایجاد شده است که توانسته اند به خوبی عمل کنند، در حوزه اعتیاد باید بتوانیم از شيوع آن جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه امسال باید 61 هزار میلیارد مستمری پرداخت کنیم، بیان کرد: 50 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی کم حقوق دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت ها نباید افزایش پیدا کند بلکه باید منطقی باشد, خاطرنشان کرد: سودجویی ها در خصوص قیمت ها زمینه روانی در جامعه ایجاد می کند و سبب می شود تا در میان اقشاری که پول در دستشان است خرید و فروش صورت بگیرد.

انتهای پیام/

قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند

نظر شما