شناسهٔ خبر: 26100587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عربستان با نادیده گرفتن هشدارهای بین‌المللی به بندر «الحدیده» یمن حمله کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: وساطت‌های سازمان ملل برای جلوگیری از حمله عربستان و همپیمانانش به بندر «الحدیده» یمن در میان جنگ‌طلبی ائتلاف متجاوز سعودی راه به جایی نبرد و عربستان و همپیمانان عرب این کشور تحت عنوان ائتلاف سعودی علیرغم تمامی هشدارهای منطقه ای و بین المللی، سرانجام حمله گسترده ای را برای اشغال بندر«الحدیده» ، در سواحل غربی یمن آغاز کردند.

به گفته منابع خبری، ائتلاف سعودی تحت رهبری عربستان پس از هفته ها تهدید، سرانجام حمله نهایی و گسترده برای اشغال بندر «الحدیده»، واقع در غرب یمن را آغاز کرد و از هوا، دریا و زمین، مواضع ارتش و انصارالله را در این منطقه زیر سنگین ترین حملات وحشیانه خود قرار داد.به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، ائتلاف سعودی، این عملیات گسترده را با حملات هوایی به مواضع نیروهای یمنی در جنوب «الحدیده» آغاز کرد و جنگنده‌های عربستانی و اماراتی، تعداد زیادی از مواضع یمنی ها در چندین منطقه از جمله مناطق«النخیله»،‌ «بیت الفقیه» و ارتفاعات منطقه «الدریهمی» واقع در جنوب «الحدیده» را هدف حملات وحشیانه خود قرار دادند. به گفته این خبرگزاری، از جمله اهدافی که توسط جنگنده های ائتلاف سعودی هدف قرار گرفتند، موانع سیمانی نیروهای ارتش و انصارالله یمن بودند که از آنها به عنوان کمین علیه نیروها و مزدوران عربستان و ائتلاف سعودی استفاده می‌کردند. از طرفی، بالگردهای «آپاچی» عربستان و امارات نیز در همراهی با جنگنده های ائتلاف سعودی، مواضع نیروهای یمنی در این منطقه را با موشک هدف قرار دادند.از سوی دیگر، کشتی های جنگی و رزم ناوهای عربستان و امارات نیز همزمان با حملات هوایی ائتلاف سعودی، مواضع ارتش و انصارالله یمن در سواحل دریای سرخ و جنوب «الحدیده» را گلوله باران کردند.

توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطق شمال «الدریهمی» و مواضع انصارالله در جنوب «الحدیده» را زیر آتش سنگین خود گرفت. بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، پس از حملات گسترده هوایی، دریایی و توپخانه‌ای متجاوزان سعودی و اماراتی، نیروهای این دو کشور همراه با مزدوران یمنی خود حمله زمینی گسترده ای را برای اشغال بندر استراتژیک «الحدیده» آغاز کردند. به گفته این خبرگزاری، مسیر پیشروی نیروهای متجاوز سعودی و همپیمانانشان، در امتداد خط ساحلی در غرب یمن و به سوی بندر «الحدیده» است.

این منبع خبری افزود: نیروهای زمینی ائتلاف سعودی، تحت فرمان «طارق الصالح»، برادر زاده «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری سابق یمن هستند که پیشتر در نزدیکی فرودگاه «الحدیده» مستقر بودند و حرکت به سمت این موضع استراتژیک را آغاز کرده‌اند.یک منبع یمنی اعلام کرد: امارات برای بهبود عملکرد نیروهای زمینی‌اش که در عملیات «الحدیده» مشارکت دارند، افسران آمریکایی و اعضای سابق پنتاگون را نیز به خدمت گرفته است.

برخی منابع نیز اظهار داشتند: مهمات و تجهیزات ارتش مستعفی یمن شامل صدها سرباز، خودروهای زرهی و تانک و نیز مهمات نظامی امارات به منطقه «الدریهمی»، واقع در جنوب «الحدیده» منتقل شده است تا از نیروهای دولت مستعفی و ائتلاف عربی پشتیبانی کنند.

در همین حال، نیروهای ارتش و انصارالله یمن یک رزمناو وابسته به ائتلاف سعودی در سواحل بندر «الحدیده» را با موشک های ساحل به دریا هدف قرار دادند ومنهدم کردند. به گفته منابع یمنی، دو رزمناو اماراتی حامل نیرو و تجهیزات برای پیاده کردن نیرو در سواحل الحدیده قصد ورود به این منطقه داشتند که یکی از آنها در مقابل منطقه «غلیفقه» با موشک های ساحل به دریا هدف قرار گرفت و منهدم شد و دیگری به سمت جزیره «زقر» تغییر مسیر داد.از سوی دیگر و همزمان با نبردها در ساحل غربی یمن و بندر «الحدیده»، شهرک نظامی «الفیصل» سعودی ها در جنوب غرب عربستان نیز هدف یک موشک بالستیک یمنی‌ها قرار گرفت. در چنین شرایطی، «شرف لقمان»، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: در صورت لزوم، «باب المندب» را می‌بندیم. وی افزود: ما اکنون برای جنگ خیابانی و ورود به جنگ شهری در تمامی سطوح آمادگی داریم، ما از خود دفاع می‌کنیم. لقمان افزود: «الحدیده» شهر بزرگی است و جمعیت آن به سه میلیون نفر می رسد، نفوذ به این شهر مشکل بزرگی برای ائتلاف سعودی است و ما این شهر را به باتلاقی برای آنها تبدیل خواهیم کرد.

«محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در سخنانی اعلام کرد: مردم یمن خواستار دفاع از استان «الحدیده» هستند وعربستان مسئول کامل تبعات هر گونه حمله به این بندر است.«خالد بن سلمان»،سفیر عربستان در آمریکا اما در حمایت از تجاوز ائتلاف سعودی به الحدیده یمن اعلام کرد: بهترین راه‌حل مساله استان الحدیده و اوضاع انسانی آن، عقب‌نشینی انصارالله از این استان است.

در همین حال، سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی به دنبال آغاز حمله نظامی ائتلاف سعودی به استان الحدیده، خواستار حفظ جان غیر نظامیان شدند.صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز هشدار داد که این حمله جان ۳۰۰هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند.

نظر شما