شناسهٔ خبر: 26100110 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک ماه قبل کیهان هشدار داده بود

۵۰۰ تن تخم‌مرغ فاسد وارداتی معدوم شد

پس از آنکه اواخر اردیبهشت‌ماه، کیهان از تلاش عده‌ای سودجو برای توزیع دو هزار تن تخم‌مرغ وارداتی آلوده خبر داده بود، یک تولیدکننده تخم‌مرغ از معدوم شدن 500 تن تخم‌مرغ فاسد وارداتی خبر داد.

صاحب‌خبر -


طی دو سال اخیر با شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان و از بین رفتن 30 درصد از مزارع مرغ تخم‌گذار مادر، تولید تخم‌مرغ در داخل با مشکلاتی روبه‌رو شد تا جایی که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در اواخر پاییز سال 96 به 18 تا 20 هزار تومان رسید.
در همین راستا از ابتدای دی ماه ستاد تنظیم بازار مجوز وارد 20 هزار تن تخم‌مرغ را صادر کرد. در همان زمان تولیدکنندگان تخم‌مرغ نسبت به این راهکار دولت و عدم‌حمایت از بخش تولید کشور گلایه‌مند شدند اما در نهایت واردات تخم‌مرغ از ترکیه و مقدار کمتری از اوکراین و آذربایجان به کشور آغاز شد.
اواخر اردیبهشت درباره این موضوع گزارش دادیم، «پس از بررسی‌هایی که از سردخانه‌های محل نگهداری این تخم‌مرغ‌ها صورت گرفته، مشخص شده که این تخم‌مرغ‌ها بعضا آلودگی‌های کپکی، قارچی، مدفوعی، شکستگی و... داشته‌اند و از همین رو، دو هزار و 300 تن از این تخم‌مرغ‌ها در سردخانه‌ها ضبط شده است؛ موضوعی که سازمان دامپزشکی کشور را بر آن داشت تا زمان تعیین تکلیف کردن این محموله‌ها، سردخانه‌های مذکور را پلمپ کرده و از بارگیری این تخم‌مرغ‌ها هم جلوگیری نماید.
اما آنچه در این میان به نظر می‌رسد از اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش عده‌ای سودجو برای ورود این تخم‌مرغ‌های ناسالم و فروختن آن به قیمت تخم‌مرغ‌های سالم برای بدست آوردن سودی هنگفت می‌باشد.»
براساس اسنادی که به دست کیهان رسیده بود، قرار بود حدود 300 تن از این تخم‌مرغ‌ها به شرط سالم‌سازی و عدم مصرف خانوار (فقط برای مصرف عمده) آزاد شود، اما مسئله اصلی بر سر دو هزار تن مابقی است که سرگذشت پیچیده‌ای پیدا کرده است.حال یک ماه بعد از آن خبر، حمید کاشانی یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ در استان اصفهان با انتقاد از عملکرد دولت در عدم‌حمایت از تولیدکننده داخلی، به فارس گفته است: با سختی‌های بسیار با وجود آنکه بخشی از مزارع مرغ تخم‌گذار از بین رفت، سعی کردیم تا خود را به حد نیاز بازار برسانیم و اکنون تخم‌مرغ به‌اندازه نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.
این تولیدکننده اضافه می‌کند: خیلی برای ما زشت است که زمانی صادرکننده تخم‌مرغ و رقیب ترکیه بودیم اما این روزها باید از ترکیه تخم‌مرغ وارد کنیم. جالب‌تر اینکه ارز یارانه‌ای می‌دهند تا کالایی که در داخل تولید می‌شود را از کشور دیگر وارد کنیم و سپس به هر دلیلی که شاید سوءمدیریت جزو آن باشد 500 تن تخم‌مرغ ترک هفته گذشته به دلیل فاسد شدن در یکی از سردخانه‌های شهریار معدوم شد.
وی اظهار کرد: یعنی چیزی حدود یک میلیون دلار ارز کشور به دور ریخته شد و آیا واقعاً نمی‌شد این پول را در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی به عنوان یارانه برای نهاده‌هایی همچون کنجاله سویا و ذرت هزینه می‌کردند؟
گفتنی است همچنان سرنوشت هزار و 500 تن تخم‌مرغ باقیمانده مورد سوال است.

نظر شما