شناسهٔ خبر: 26099760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبــر

صاحب‌خبر -

 با مصوبه شوراي پول و اعتبار؛

دستورالعمل حساب جاري بروزرساني شد

امکان افتتاح حساب جاري بدون دسته چک، براي اشخاص حقيقي و حقوقي متقاضي که فاقد شرايط اخذ دسته چک هستند، فراهم شد.

به گزارش بانک مرکزي، امکان افتتاح حساب جاري بدون دسته چک (در چارچوب ماده 21 قانون صدور چک) براي اشخاص حقيقي و حقوقي متقاضي که فاقد شرايط اخذ دسته چک هستند، فراهم شد.

همچنين با تحقق شرايط تعيين شده در دستورالعمل، بنگاه‌هاي اقتصادي و واحدهاي توليدي که خارج از اراده و کنترل خود و به دليل شرايط بيروني، داراي چک برگشتي رفع سوء‌اثر نشده هستند براي اعطاي دسته چک مساعدت مي‌شود.

دستورالعمل حساب جاري در يک‌هزار و يکصد و چهلمين جلسه شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد و طي بخشنامه شماره 59912‌/91 به شبکه بانکي کشور ابلاغ شد. صرف‌نظر از اصلاح ماده (18) دستورالعمل ياد شده در سال 1393، برخي مواد آن دستورالعمل به موجب آراء صادره از سوي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري اصلاح شد که اين تغييرات منجر به بروز برداشت‌هاي متفاوت و بعضاً ظهور ابهاماتي ناشي از شکل‌گيري وضعيت‌ حقوقي جديد براي شبکه بانکي و صاحبان حساب سپرده قرض‌آلحسنه جاري نزد بانک‌ها شد.

از اين رو بازنگري در مقررات افتتاح حساب جاري با توجه به مکاتبات و بازخوردهاي واصله از شبکه بانکي کشور در اين خصوص و نيز با درنظر گرفتن وضعيت حقوقي شکل گرفته ناشي از آراي صادره توسط ديوان عدالت اداري، در دستورکار قرار گرفت.

نظر شما