شناسهٔ خبر: 26099738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی

وزیر امور خارجه کشورمان با پنج وزير دولت آفریقای جنوبی در محل وزارت خارجه این کشور، درباره موضوعات مختلف مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از پروتریا؛ در نشست مشترک محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با پنج وزير دولت آفریقای جنوبی در محل وزارت خارجه این کشور، موضوعات مختلف همکاری در بخشهايی همچون همکاری های نفتی، بانکی، سرمایه گذاری، کشاورزی، حمل و نقل و توسعه همکاری ها در بخش های خصوصی دو کشور گفتگو شد. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از علاقمندی آن کشور براي توسعه همکاریها با کشورمان را اعلام داشت.
در این نشست، همچنین توافق به عمل آمد که با تشکیل کمیسیون مشترک همکاریها بین دو کشور در آینده زمینه توسعه همکاری ها بین دو کشور بیشتر بررسی شود. وزیر امور خارجه کشورمان، آمادگی ایران را برای توسعه روابط و همکاریها با آفریقای جنوبی در حوزه‌های غیر نفتی به اطلاع وزرای حاضر در این نشست رساند. وي افزود ایران آماده پذیرش یک هیات اقتصادی از سوی آن کشور است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2301720" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2152575/2301720?width=340&height=240"></script></div>
mp4
<div id="video-display-embed-code_2301721" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2152575/2301721?width=340&height=240"></script></div>
 
جمع‌بندی سفر یک روزه
محمدجواد ظریف در جمع‌بندی سفر یک روزه خویش به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران در فرودگاه پروتریا گفت: همکاران ما دیدارهایی با همتایانشان در آفریقای جنوبی داشتند ‌و گفت‌وگوهای خوبی در حوزه‌‌‌های تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های بانکی داشتند.
وی افزود: جلسه ای جامع با حضور پنج وزیر شامل وزیر امور خارجه و چهار وزیر مهم دیگر در کابینه و تعداد قابل توجهی از کارشناسان عالی‌رتبه از وزارتخانه‌های مهم آفریقای جنوبی داشتیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در همه زمینه‌های مهم همکاری با یکدیگر گفت‌وگو داشتیم، اظهار داست: قرار شد کمیته مشترک کاری از سوی دو طرف تشکیل شود تا روش‌های عملیاتی کردن همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، بانک و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته و عملیاتی شود.
ظریف با اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی تصریح کرد: ملاقات با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، یک ملاقات بسیار خوب و کاری بود. ایشان ضمن تاکید بر عزم سیاسی آفریقای جنوبی مبنی بر گسترش روابط دوجانبه و همکاری با ایران و اینکه آفریقای جنوبی متعهد به رعایت برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران است، درباره روش‌های عملیاتی ادامه همکاری‌‌ها و گسترش آن گفت‌وگوهایی را انجام دادیم.
وی افزود: رئیس جمهور آفریقای جنوبی دستورات لازم را به هیات‌های کارشناسی و مقامات این کشور برای انجام مطالعات می‌دهند تا ظرف چند هفته آینده هیات کارشناسی از آفریقای جنوبی به ایران بیاید و زمینه‌های همکاری را نهایی کنند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه من اراده سیاسی بسیار خوبی در آفریقای جنوبی مشاهده کردم، خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری بسیار خوبی وجود دارد که همکاران ما با همتایان خود در این موارد گفت‌وگو کردند و ان‌شاالله در دیداری که همکاران‌شان از آفریقای جنوبی به تهران می‌آیند، بیشتر بحث خواهند کرد.
ظریف در واکنش به طرح مصوب مجلس کانادا علیه ایران ابراز داشت: متاسفانه در کانادا تصورات غلط و توهماتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و هنوز هم دارد. علیرغم اینکه دولت این کشور عوض شده و این دولت با یک دیدگاه دیگری وارد عرصه شده است، فشارهای سیاسی از سوی تندروها ادامه دارد. این سیاست‌ها به ضرر کانادا خواهد بود و در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نخواهد بود. وی گفت :کشورهای غربی با سیاست مستقلی نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند.
وی اضافه کرد: اشتباهاتی متحدان کشورهای غربی در منطقه انجام داده و جنایاتی را انجام داده‌اند ولی نسبت به این جنایات چشم‌پوشی کرده و سکوت می‌کنند و جمهوری اسلامی را بی‌جهت متهم به جنایاتی می‌کنند که متحدان خودشان مرتکب آن شده‌اند.
اقای ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده است، عنوان کرد: اگر تلاش‌ها و حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نبود، شرایط دیگری در منطقه ما حاکم بود. ما امیدواریم کشورهای غربی کمتر تحت تاثیر این گونه جوسازی‌ها قرار بگیرند و خودشان هم وارد این جوسازی‌ها نشوند و با سیاست مستقلی نسبت به جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. باعث تاسف است که دولت کانادا نسبت به سیاست‌های خود اینگونه عمل می‌کند.

نظر شما