شناسهٔ خبر: 26099324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات یمن؛

بزرگترین حمله عربستان و متحدانش به غرب یمن شکست خورد/انگلیس خواستار نشست شورای امنیت شد/کشته شدن 4نظامی اماراتی

ارتش و کمیته های مردمی دو حمله گسترده ائتلاف عربستان سعودی به شهرهای «الدریهمی» و «التحیتا» همزمان با حمله دیگری به شهر«حیس» در جنوب شهر« الحدیده» در غرب یمن را دفع کردند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، ارتش یمن و کمیته های مردمی بزرگترین حمله عربستان سعودی و متحدان عرب و یمنی اش را در غرب یمن دفع کردند.

ارتش و کمیته های مردمی دو حمله گسترده ائتلاف عربستان سعودی به شهرهای «الدریهمی» و «التحیتا» همزمان با حمله دیگری به شهر«حیس» در جنوب شهر« الحدیده» در غرب یمن را دفع کردند.

یک منبع نظامی یمنی تأکید کرد که ده ها تن از نیروهای ائتلاف که شامل لشکر«العمالقه»و لشکر وابسته به «طارق الصالح» در کنار نیروهای عربستانی و اماراتی می شود را در جریان دفع دو حمله گسترده به مواضع ارتش و کمیته های مردمی در منطقه «الفازه» در شهر التحیتا به رغم پوشش هوایی گسترده این حملات، کشته یا زخمی شدند.

جنگنده های ائتلاف نیز بیش از 50 حمله هوایی انجام دادند و ده ها موشک نیز از کشتی های جنگی وابسته به ائتلاف به مناطق «النخیله» و «المنقم» در شهر الدریهمی شلیک شد این در حالی است که درگیری های شدید میان دو طرف در اطراف منطقه ساحلی النخیله در شهر الدریهمی در جنوب شهر ساحلی الحدیده در جریان است.

خبرگزاری رسمی«سبأ»در صنعا نیز به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که «اوضاع نظامی در ساحل در غرب یمن اطمینان بخش است و بر اساس طرح ها و تاکتیک های نظامی که برای رویارویی با تجاوز آشکار، برنامه ریزی شده، پیش می رود.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی امروز صبح چهارشنبه حمله بزرگی را به شهر الحدیده در غرب یمن به رغم هشدارهای سازمان ملل و نهادهای بین المللی درباره پیامدهای فاجعه بار چنین حمله ای را آغاز کرد.منابع نزدیک به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن نیز از آغاز حمله گسترده به الحدیده خبر داده بودند.

در همین حال، ارتش و کمیته های مردمی حمله تهاجمی به مواضع ائتلاف در جنوب الحدیده را انجام دادند که طی آن شمار زیادی از نیروهای ائتلاف کشته یا زخمی شده و بیش از 10 خودروی نظامی شان منهدم شد.

یک منبع در وزارت دفاع یمن نیز تأکید کرد که عملیات هجومی بزرگ نیروهای متجاوز به ساحل غربی شاهد شکست های پی در پی شده است.

این منبع تأکید کرد که عملیات هجومی که تجاوز سعودی-آمریکایی برای ساقط کردن بخش هایی از ساحل غربی برای آن برنامه ریزی کرده بود شکست خورد.

در همین حال، رئیس شورای عالی انقلاب یمن شامگاه چهارشنبه گفت که دولت‌های آمریکا و انگلیس مسئول عواقب عملیات ائتلاف سعودی در «الحُدیده» هستند.

«محمد علی الحوثی» گفت: «انگلیسی‌ها یک هفته قبل به ما گفتند که اماراتی‌ها و سعودی‌ها به انگلیس گفته‌اند که هرگز بدون موافقت و کمک شان وارد نبرد اشغال الحدیده نخواهند شد».

وی افزود: «به همین دلیل، انگلیس و آمریکا را مسئول هر نبرد جدیدی در الحدیده و مسئول همه پیامدهای این نبرد از جمله نابودی بندر الحدیده یا قحطی در یمن می‌دانیم».

رئیس شورای عالی انقلاب یمن به پروپاگاندای رسانه‌ای ائتلاف متجاوز اشاره کرد و گفت که تمام آنچه در رابطه با آتش بس در جبهه الحدیده گفته می‌شود، صحت ندارد؛ چرا که نبردها در این جبهه برای مقابله با حملات متحاوزان روزمره است.

او ادامه داد: «این گونه‌ ادعاها صرفا مصرف رسانه‌ای داشته و با هدف جنگ روانی منتشر می‌شود».

محمد علی الحوثی متجاوزان را خطاب قرار داد و تأکید کرد که حملات و دشمنی ائتلاف متجاوز سعودی بر مردم یمن تاثیری نداشته و آن‌ها توانایی خود برای مقابله با متجاوزان و جنگ فرسایشی آن‌ها اثبات کرده‌اند.

 

انگلیس خواستار نشست شورای امنیت شد

در پی حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به شهر الحدیده یمن انگلیس خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت شد.

 

کشته شدن 4نظامی اماراتی

امارات متحده عربی اعلام کرد که 4 نظامی این کشور در یمن کشته شدند.

امارات تأکید کرد که یکی از این نظامیان افسر نیروی دریایی است.

این در حالی است که پیش از این «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب در یمن اعلام کرد که دو ناوچه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در نزدیکی شهر«الحدیده» در غرب یمن هدف قرار گرفته و یکی از آنها به آتش کشیده شد.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن به آتش کشیده شدن یک فروند کشتی جنگی متعلق به ائتلاف متجاوز به یمن در ساحل غربی را تائید کرد و گفت چندین بالگرد به برخی از سرنشینان این کشتی جنگی در حال سوختن در آتش کمک کردند ولی هنوز شماری دیگر در این کشتی حضور دارند.

الحوثی تاکید کرد ما در خصوص هدف قرار دادن بندر الحدیده هشدار می دهیم زیرا این بندر نظامی نیست و غیر نظامی است و سازمان ملل متحد هر کشتی را که وارد این بندر می شود بازرسی می کند.

وی تاکید کرد این کشتی جنگی در صدد پیاده کردن نیرو و هلی برن بود ولی نیروهای قهرمان ما در کمین آن بودند.

وی بعید ندانست که در کشتی آتش گرفته شده نظامیان یا کارشناسان نظامی آمریکایی حضور داشته باشند.

الحوثی تصریح کرد که کشتی ائتلاف که در مقابل منطقه «غلیفقه» در الحدیده هدف قرار گرفت در حال سوختن است و کشتی دیگر نیز به سمت «زقر» در دریای سرخ فرار کرده است.

منابع یمنی اعلام کردند: ستونی از دود و آتش از کشتی جنگی متعلق به ائتلاف متجاوز به یمن که نیروهای مشترک یمنی آن را در ساحل غربی هدف قرار دارند به آسمان بلند است.

یک منبع در نیروی دریایی یمن نیز گفت که قایق های ائتلاف در حال خارج کردن کشته ها و زخمی های کشتی سوخته هستند و این ناوچه با دو موشک دریایی هدف قرار گرفت.

این منبع افزود که تلاش ها برای نجات سرنشینان ناوچه ادامه دارد.

العالم نیز گزارش داد که سرهنگ «عزیز راشد» سخنگوی نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن اعلام کرد درگیری ها در الحدیده ادامه دارد و اعلام امارات در خصوص آغاز عملیات تنها در رسانه ها بوده است.

سرهنگ راشد گفت اخباری وجود دارد مبنی بر این که مبارزان یمنی یک فروند کشتی جنگی ائتلاف متجاوز به یمن را هدف قرار داده است.

این کشتی حامل نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی بوده است.

انتهای پیام

نظر شما