شناسهٔ خبر: 26098887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس انستیتو پاستور خبر داد؛

تولید آزمایشگاهی واکسن HPV در شرکت های داخلی

رئیس انستیتو پاستور ایران، گفت: با توجه به وجود دانش فنی کافی، چندین شرکت در کشور اقدام به تولید آزمایشگاهی واکسن HPV کرده اند اما هنوز وارد تولید انبوه و صنعتی نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا بیگلری، اظهار داشت: واکسن HPV پس از تولید آزمایشگاهی، باید بتواند با رعایت ضوابط، مطالعات حیوانی را انجام دهد و کارآزمایی های بالینی بر روی نمونه های انسان باید انجام شود که این بررسی ها، مستلزم فرآینده زمانی یک تا دو ساله است.

وی تصریح کرد: وجود دانش فنی تولید واکسن در کشور و چندین شرکت تولید کننده، می تواند تضمین کند که با فرآورده های اولیه یکی از این مجموعه ها، می توان به تولید انبوه و صنعتی واکسن HPV در کشور در آینده ای نزدیک امیدوار بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص اعتبار مورد نیاز برای ساخت واکسن HPV، گفت: برای مرحله تولید انبوه واکسن، باید زیرساخت ها، فضاها و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود.

بیگلری افزود: اعتبارات مورد نیاز تولید واکسن با محاسبات دقیق انجام می شود اما برای ساخت زیرساخت ها، یک عدد پایه وجود دارد که برای تولید واکسن های مختلف، متفاوت است و برای واکسن های معمول، بیشتر از 50 تا 60 میلیارد تومان نیاز است.

وی در خصوص محل تامین اعتبار برای ساخت واکسن HPV، گفت: دولت و مجلس برای ساخت واکسن های با اولویت بالا مانند روتاویروس و پنوموک، اعتبارات مورد نیاز را تامین می کنند اما این بدان معنی نیست که به واکسن HPV نیاز نداریم.

رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: با توجه به قیمت و فناوری آن، بهتر است که به ساخت آن در کشور بپردازیم چون هر واکسنی که ساخته می شود، گامی برای تولید واکسن های بعدی و ارتقای فناوری های این حوزه است.

بیگلری با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد و خیریه ها اگر اعلام آمادگی کنند، زمینه بسیار خوبی در مشارکت عمومی برای تامین واکسن های کشور ایجاد می کند، ادامه داد: اگر قرار بود سالها صبر کنیم تا اعبارات دولت برای ساخت واکسن HPV تامین شود، ورود و کمک سازمانهای مردم نهاد و خیریه ها مسلما سرعت ارتقای صنعت واکسن سازی در کشور را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: تولید واکسن ها در داخل کشور منافع و مزیت های بسیار مهمی مانند ارتقای صنعت واکسن سازی، ورود کشور به بازارهای بین المللی و همچنین کاهش هزینه های خرید واکسن را به همراه دارد و به شکوفایی اقتصاد مقاومتی نیز کمک زیادی می کند بنابراین قیمت واکسن HPV تولید شده در کشور بسیار پایین تر است و با قیمت وارداتی آن قابل مقایسه نیست.

نظر شما