شناسهٔ خبر: 26098699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

مروری بر اخبار مهم روز؛ هزینه های عجیب در پاستور و مجلس/ نامزد احتمالی مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات/ انتقاد تند کواکبیان از دولت/ سخنان رئیسی درباره شرایط مردم/ بی توجهی به فضاسازی جدید احمدی نژادی ها

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

دیوان محاسبات ۵۰ مرتبه تا امروز مرا فراخوانده است

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده در زمان فعالیتم ۵۰ مرتبه در دیوان محاسبات حضور یافتم و آنها از من سوال کرده و من جواب دادم، بنابراین نباید ترسی از سوال و جواب دیوان محاسبات داشت و باید با جسارت به کار خود ادامه داد.

 هزینه سرویس‌های بهداشتی مجلس و استخر پاستور

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس در واکنش به اینکه گفته شده خرج تعمیر یک دستشویی در مجلس 26 میلیون تومان شده است به ایلنا گفت: نه فقط در بحث سرویس بهداشتی‌ها، بلکه بسیاری از هزینه‌های دیگری که در مجلس در حال انجام است، خلاف شرع قانون و ظلم است. نباید این حجم از هزینه اضافی در مجلس شورای اسلامی کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: هزینه‌‌‌‌هایی مثل گیت‌های اضافی که در مجلس طراحی شده یا به عنوان مثال من سه دوره است که در مجلس هستم و در این سه دوره فقط نمازخانه مجلس سه بار تغییر کرده است، اتاقک‌هایی که کارمندان استفاده می‌کردند با هزینه‌‌‌های سنگین پانل‌‌‌بندی کرده بودند و با نئوپان جداسازی شده بود که بعد دوباره آنها را جمع کردند. وی مدعی شد: ما در دوره قبل از روحانی هم رئیس‌‌‌جمهور داشتیم و هیچ کدام در مجموعه ریاست‌‌جمهوری استخر نساختند، اما روحانی در مجموعه ریاست‌‌‌جمهوری استخر ساخت.

این عضو فراکسیون ولایی با اشاره به ممنوعیت دادن افطاری از سوی نهادهای دولتی تصریح کرد: سال قبل مصوب شد افطاری داده نشود و ممنوع اعلام شد اما بازهم روحانی به گروه‌های مختلفی در ماه رمضان امسال افطاری داد. در واقع ریخت و پاش‌های دولت صد برابر مجلس است.

تحریم‌های آمریکا دیگر تاثیر قبل را ندارد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص صحبت‌های اخیر رهبری و ادامه دادن برجام در قالب فرمایشات رهبر انقلاب تصریح کرد: صحبت‌های اخیر رهبری نوعی اتمام حجت با اروپایی‌ها بود برای اینکه نظر خود را اعلام کنند.  نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قرار است اروپا ضمانتی به ایران بدهد باید زودتر مشخص شود و سخنان رهبری اتمام حجت برای تسریع در تصمیم‌گیری آنها در قالب برجام بود.

مطهری گفت: آمریکا دیگر نمی‌تواند تاثیر قبل را در کشور ما بگذارد و اجماع قبل را نمی‌تواند ایجاد کند.

ورود دادستان کل به مباحث مطرح شده در ماه عسل

در پی پخش برنامه‌ای در تاریخ ۹۷/۰۳/۸ در یکی از شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران و طرح ادعاهایی درباره نوعی بیماری، معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور پس از انجام بررسی‌های لازم و اعمال و اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذی ربط درخصوص کذب بودن مطالب و ادعاهای مطرح شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل کشور ارائه داده است.

دادستان تهران مامور رسیدگی به ادعاهای یاسمن اشکی شد

هشتم خرداد ماه جاری بود که فردی با ادعای ابتلا به یک بیماری نادر در گذشته، ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری سرطان در ایران و تاکید بر افزایش آگاهی زنان ایرانی نسبت به شیوع سونامی سرطان و بیماری های جنسی، در برنامه ماه عسل حضور یافت و از مردم خواست برای تولید واکسن HPV کمک مالی کنند.

 نماینده‌ای که مهمان کارتن خواب‌ها شد

قاسم میرزایی نیکو درباره ماجرای افطاری دادن به کارتن خواب‌ها به خبرآنلاین گفت: سالهای پیش نیز چنین سفره افطاری پهن شده بود و اتفاقا سال های قبل هم من ساعاتی را در کنار این عزیزان گذراندم. او بعد از این مراسم افطاری، دست به قلم شد و در وصف آن دل نوشته‎ای را به این شرح منتشر کرد: «رفته بودیم وسط آدم ها؛ خیلی دور نه! همین نزدیک؛ همین حوالی... مولوی؛ جلال ‌الدین رومی نه! خیابان مولوی که یک روز، جان پایتخت بود و الان شب‌های ترسناک مولوی؛ جوی‌هایی که پر از ورق و زرورق و سرنگ و لاشه قرص‌ها و... البته جان‌هایی که مرده‌ اما نفس می‌کشند؛ دست و پا می‌زنند تا به ما اهالی حوالی بگویند: «می‌خواهم زنده بمانم»

چرا هیچکس اعتصاب غذای معاون احمدی نژاد را تحویل نگرفت؟

اعتماد نوشت:یاران احمدی‌نژاد احتمالا انتظار این همه بی‌تفاوتی را نسبت به اعتصاب غذای حمید بقایی نداشتند... سکوت بیشترین واکنش به اعتصاب غذای بقایی بود. اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد. به عنوان مثال حمیدرضا ترقی عضو حزب موئلفه می‌گوید «وقت ما بیشتر از این ارزش دارد که در این باره صحبت کنیم». معدود چهره‌هایی مثل صادق زیباکلام اصرار دارند که باید به این موضوع فارغ از اتهامات مسوولان دولت‌های نهم و دهم نگریست و به وضعیت آنها واکنش نشان داد. اکثر چهره‌های سیاسی اما مخالف این نگاه نیستند. برخی برخورد قوه قضاییه با یاران احمدی‌نژاد را مناسب می‌دانند و گروهی بر این باورند که آنان چوب عملکرد دیروز خود را می‌خورند.

عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: «اعتصاب غذا شیوه‌ای برای جلب نظر افکار عمومی است و افراد به دو دلیل از این شیوه استفاده می‌کنند. یا می‌خواهند جفایی که در حق‌شان شده را نشان دهند یا به دنبال ابزاری هستند که دستگاه قضا نسبت به آنها با سهل‌گیری بیشتر عمل کند. در مورد آقای بقایی اسنادی وجود دارد که ثابت می‌کند وی تخلفات عدیده‌ای دارد. با این وجود دست به اعتصاب غذا زده تا شرایط خود را تغییر دهد. در این وضعیت باید با او به نحوی برخورد کرد که ضمن طی کردن دوران محکومیت خود، لطمه‌ای نبیند. ظاهرا قوه قضاییه نیز همین گونه عمل می‌کند و هر وقت که وی دچار ضعف جسمانی می‌شود، او را به بیمارستان منتقل می‌کند. مرخصی اخیر او نیز برای این بود که شرایط جسمانی‌اش بهتر شود. همین مرخصی و انتقال به بیمارستان در صورت لزوم نشان می‌دهد که قوه قضاییه ملاحظه شرایط جسمانی او را می‌کند.»

تندروی ها از هر دو جریان وجود دارد و تنها نباید یک سویه به آن پرداخت

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول گرا در گفت و گو با جماران اظهار داشت: اینکه در خارج از مجلس و در یک مراسم به فلان مسئول توهین می شود، کاری اشتباه است. اگر عده ای تصویب لوایح یا توافق برجام را با ترکمنچای مقایسه می کنند، بنده به آنها پاسخ می دهم و می گویم ملاک و شاقول رهبری است. آیا از نظر رهبری قرارداد برجام، مانند ترکمنچای است؟ اگر چنین است، آنها اولین کاری که می کنند رهبری را زیر سوال می برند. زیرا ایشان برجام را تایید کرده است.

وی با بیان اینکه تندروی ها از هر دو جریان وجود دارد و تنها نباید یک سویه به آن پرداخت، اظهار کرد: تندروی هایی از سوی برخی جریان ها در کشور داریم که به عالیترین مقام کشور یعنی رهبر معمظ انقلاب توهین می کنند و از آن طرف آقای روحانی را به عنوان رئیس جمهور در این شرایط بی عُرضه می خوانند. این ها همگی تندروی هایی هستند که در کشور ما وجود دارند. تندروی از هر دو جناح در کشور محکوم است.

اصلاح‌طلبان بی‌شک از جهانگیری در ۱۴۰۰ حمایت خواهند کرد

عبدالله ناصری مشاور عالی دولت اصلاحات وعضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال 92 قرار بود که تنها نامزد اصلاح طلبان باشد اما بنا بر رای گیری و یک خرد جمعی کنار رفت لذا اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد اما نمی‌توان در حال حاضر با قاطعیت درباره آنها نظر داد و جهانگیری نیز چهره شاخص اصلاح طلبان است و اگر برای انتخابات ریاست جمهوری 1400وارد میدان شود بی شک همه اصلاح طلبان از وی حمایت خواهند کرد.

اصلاح طلبان عزمشان را جزم کرده اند تا در انتخابات پیروز شوند

وی با اشاره به اظهار نظر برخی از چهره های اصلاح طلب مبنی بر این که عارف جریان اصلاحات را دستاویزی برای سهم خواهی های خود کرده خاطر نشان کرد: محمدرضا عارف چهره شناخته شده جریان اصلاحات است و همیشه تابع نظر جمعی اصلاح طلبان عمل کرده و هیچگاه به دنبال سهم خواهی های فردی نبوده است.

انتقاد رئیسی از برخی مسئولان

حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در استان خراسان‌رضوی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تاکید براینکه فقر و آسیب‌های اجتماعی زیبنده کشور اسلامی ما نیست، گفت: تلاش همه مدیران، مسئولان و دست‌اندرکاران کشور باید در جهت خدمتگذاری خالصانه به مردم و افزایش امید و اعتماد عمومی به نظام اسلامی باشد، این مهم نیز با سخن‌گفتن و بخشنامه محقق نمی‌شود؛ مردم باید در میدان عمل دغدغه مسئولان و دست اندرکاران کشور برای رفع مشکلات را ببینند.

رئیسی: مردم باید در میدان عمل دغدغه مسئولان برای رفع مشکلات را ببینند

ماجرای پیامک ها به نمایندگان مجلس

روزنامه ابتکار نوشت: مسئله ارسال پیامک‌های اخیر یا به عبارتی «بمباران» پیامکی نمایندگان؛ روز یکشنبه توسط برخی نمایندگان از جمله عبدالرضا هاشم‌زایی و هادی شوشتری ... مطرح شد. موضوعی که روز سه‌شنبه تذکر علی ادیانی، نماینده اصولگرای مجلس در صحن علنی را به همراه داشت. پیش از روز یکشنبه که قرار بود نمایندگان به «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» رای بدهند، موجی از پیامک‌ها برای نمایندگان ارسال شد تا آن‌ها را از دادن رای به این لایحه منصرف کند. پیامک‌هایی که به گفته برخی از نمایندگان بیش از 500 تا 600 مورد بوده و مضامینی توهین‌آمیز، تهدیدی و تخریبی داشته‌اند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس با تاکید بر این نکته که « بیشتر پیامک‌های ارسالی برای من هم از مشهد و خراسان» بوده است، به «ابتکار» توضیح داد: «برای من هم از این پیامک‌ها زیاد ارسال شده است و بیشتر پیامک‌ها از منطقه مشهد و خراسان بوده است. به نظرم باید پیگیری شود که منشاء این پیامک‌ها کجاست.» نایب رئیس مجلس درباره امکان پیگیری این موضوع تصریح کرد: «این موضوع می‌تواند پیگیری اطلاعاتی و در صورت نیاز پیگیری قضایی شود، چون برخی از این پیامک‌ها مضمون توهینی و برخی تهدیدی هم داشته‌اند و برای همه نمایندگان ارسال شده است.» او افزود: « البته تعداد این پیامک‌ها برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر بوده است، ولی در کل قابل پیگیری هستند.»

به گفته مطهری این موضوع روز دوشنبه در جلسه هیات رئیسه مجلس بررسی شد و گفته شد که این مسئله قابل پیگیری است و قطعا منشاء آنها پیدا خواهد شد. نایب رئیس مجلس به «ابتکار» گفت: «در این جلسه گفتند یک گروه تندرو در مشهد هستند که این کار را انجام داده‌اند. همان گروه خاصی که به کنسولگری عربستان در مشهد حمله کردند. بنابراین باید این موضوع بیشتر بررسی شود.»

 احمد امیرآبادی، نماینده اصولگرا تاکید کرد: «مردم آزاد هستند که به نمایندگان‏شان پیامک بزنند که به موضوعی رای بدهند یا ندهند و این کار ایرادی ندارد. شماره نمایندگان هم همه جا وجود دارد و به لطف خدا نمایندگان هم مردمی هستند و ارسال پیامک برای آنها هیچ ایرادی ندارد... اگر از یک پنل مشخص و ثابت پیامکی ارسال شود می‌توان آن را سازماندهی شده دانست ولی اینکه از شماره‌های شخصی و از استان‌های مختلف و شماره‌های مردمی پیامک ارسال شده باشد که دیگر نمی‌توان آن را سازماندهی شده دانست.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، هم اظهار کرد: «فضا در کشور آزاد است و افراد می‌توانند مطالبات و خواسته‌های به حق خود را از طریق ارسال پیامک به نمایندگان‌شان برسانند.»

روزنامه اعتماد نوشت: درحالیکه علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی نوشته بود: «از گزارش نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد مرکز طراحی و سازماندهی پیامک‌های شبکه‌ای علیه نمایندگان و مجلس، شهر مشهد بوده است». اما جواد کریمی قدوسی از نمایندگان مشهد در مجلس دهم  از پاسخ به این سوال امتناع کرد و نهایتا درباره این پیامک ها به گفتن این جمله که « این یک بحثی سیاسی است که زنجیره‌ای ها و امیدی ها آن را مطرح می کنند» اکتفا کرد.

 وقتی از کریمی قدوسی سوال شد که آیا اساسا این بحث که منشا پیامک ها مشهد است، صحت دارد یا خیر؟ گفت: من نمی دانم صحت دارد یا نه!

 بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس به اعتماد می گوید: بنابر بررسی‌های اولیه مشخص است که تعدادی از پیامک‌ها از پیش‌شماره‌هایی ارسال شده که مربوط به شهر مشهد است.

 آرمان نیز نوشت: پس از آنکه مـــوضـــوع ارســـــال پیامک‌های مشکوک همراه با محتوای توهین و تهدید در صحن علنی مجلس مطرح شد اعتراض برخی از نمایندگان نسبت به این موضوع اعتراض و خواهان پیگیری عوامل آن شدند.

متن پیامک های ارسالی به نمایندگان درباره لوایحه چهار قلو بخصوص FATF / تهدیدی در کار نبود + عکس

 

خجالت می‌کشم بگویم از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم

 مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز اظهار داشت: وضعبت اقتصادی در شرایط کنونی بسیار بد شده است به گونه‌ای که شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم دلار چند هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌ای وخیم است که به عنوان نماینده خجالت می‌کشم بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم.

روحانی به گرانی‌ها واکنش نشان داد/ بررسی افزایش قیمت‌ها در هیات دولت

کواکبیان: وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مناسب نیست/شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم قیمت‌ها تغییر کرده است

نظر شما