شناسهٔ خبر: 26098507 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

تلاشهای ادامه‌دار دو شرکت داخلی برای تولید واکسن HPV

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: محققان دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی، به پیشرفت 90 و 70 درصدی در تولید واکسن HPV (پاپیلوم انسانی) رسیده‌اند و با اطمینان می‌توان اعلام کرد نخستین واکسن ایرانی این بیماری بزودی تولید خواهد شد و در صورت دریافت مجوز، احتمالا از سال 98 وارد بازار می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: محققان دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی، به پیشرفت 90 و 70 درصدی در تولید واکسن HPV (پاپیلوم انسانی) رسیده‌اند و با اطمینان می‌توان اعلام کرد نخستین واکسن ایرانی این بیماری بزودی تولید خواهد شد و در صورت دریافت مجوز، احتمالا از سال 98 وارد بازار می‌شود.

دکتر رضا ملک‌زاده درباره اولویت‌های تعریف شده در تولید واکسن‌های داخلی گفت: این اولویت‌بندی در کشورها از جمله ایران، از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری‌های در حال شیوع، سیاست‌های ملی سلامت و برنامه‌های کشوری واکسیناسیون، تبعیت و روند کاملا مشخصی را طی می‌کنند. بر این اساس تولید برخی واکسن‌ها در اولویت نخست قرار دارند و برخی دیگر در اولویت بعدی هستند. اما تلاش‌های علمی محققان داخلی برای تولید واکسن‌ها جزو هر اولویتی که باشند، قطعا در پاسخ به نیاز جامعه است و نمی‌توان حرکت علمی دانشمندان کشور را متوقف کرد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت سپس به واکسن‌های HPV در حال تولید توسط پژوهشگران دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV (سروتیپ‌های 16 و 18 که نقش عمده‌ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند) مشابه سرواریکس است و در مراحل آزمایشات بالینی و دریافت مجوز سازمان غذا و دارو است و با دریافت مجوز، احتمالا از ابتدای سال 98 وارد بازار می‌شود و دیگر واکسن چهار ظرفیتی HPV (سروتیپ‌های 6 ، 11، 16 و 18) مشابه گارداسیل، در مرحله آزمایشات حیوانی است و به پیشرفت 70 درصدی رسیده است.

وی افزود: از آن جا که برنامه‌های تشخیصی ویروس HPV تحت پوشش بیمه قرار ندارد، ساخت واکسن بیماری، ضمن آن‌که با کاهش قابل توجه هزینه‌ها، به نیاز داخلی پاسخ خواهد داد، تولید آن را از انحصار شرکت‌های سازنده دنیا (گارداسیل و سرواریکس) خارج خواهد کرد و از سوی دیگر یک سرمایه‌گذاری ارزی برای کشور محسوب می‌شود؛ چرا که با این واکسن می‌توانیم نیاز برخی کشورها را نیز تامین کنیم.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، HPV یا پاپیلوم انسانی، هم‌اکنون شایعترین بیماری مقاربتی عصر حاضر است که به دلیل روابط محافظت نشده رخ می‌دهد و مردان بیشترین عامل انتقال این بیماری هستند و مهمترین عواقب ابتلا به این ویروس، بروز سرطان دهانه رحم است.

تخمین شیوع 7 درصدی HPV در بین زنان کشور
دکتر ملک زاده به نتایجی از مطالعات مرتبط با شیوع HPV در کشور اشاره کرد و گفت: نتایج برخی تحقیقات انجام شده در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت زنان را حدود 4 تا 7 درصد تخمین می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به مطالعه‌ای که در سال 1392 انجام شده و در آن، 30 هزار زن 30 تا 49 سال از جمعیت عادی 4 شهرستان کشور نمونه‌گیری شدند، گفت: نتایج این مطالعه نشان داد نزدیک به 3 هزار نفر HPV مثبت داشتند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: همچنین در سال 2017 گزارشی از «ICO HPV INFORMATION CENTRE » در مورد وضعیت HPV در ایران با استناد به نتایج مجموعه‌ای از مطالعات در چندین شهر جمع‌آـوری و منتشر شد که نتایج آن نشان می‌دهد شیوع HPV در زنان مورد بررسی با سیتولوژی نرمال، 7.4 درصد است و حدود 2.8 درصد زنان در جمعیت عمومی، حامل 16/18HPV در ترشحات دهانه رحم بودند.

دکتر ملک‌زاده همچنین اضافه کرد: یک مرور سیستماتیک بر روی 14 مطالعه در ایران، شیوع HPV در بین زنان سالم در استان‌های مختلف ایران را 9.4 درصد اعلام کرده که در این میان، شیوع 16HPV، 2.3 درصد و شیوع 18 HPV نیز 1.7 بوده است.

ضرورت انجام مطالعات فراگیر برای شیوع HPV
وی خاطرنشان کرد: آنچه از یافته‌های منتشره بر می‌آید، این است که تا کنون مطالعه فراگیری در کشور که بتواند با حجم نمونه قابل تعمیم، شیوع HPV را در زنان و گروه‌های مختلف سنی نشان دهد، وجود ندارد و از سویی اغلب مطالعات در کشور در زمینه HPV در موارد سرطان و تعیین ارتباط آن صورت گرفته است؛ در حالی که صورت دیگر بیماری، در زنان و مردان زیر 30 سال است که خود را با بروز زگیل‌های آنوژنیتال با تبعات بسیار فراوان نشان می‌دهد.

دکتر ملک‌زاده همچنین یادآور شد: هم‌اکنون، زگیل‌های آنوژنیتال، توسط متخصصان زنان و متخصصان پوست بخوبی در بیماران مراجعه‌کننده، شناسایی شده و کاملا تحت درمان قرار می‌گیرند. و در مورد شیوع کم سرطان دهانه رحم باید گفت اعلام نتایج دقیق‌ترین نظام ثبت سرطان دهانه رحم در ایران: بروز 1.78 درصدی این بیماری در زنان را نشان میدهد.

منبع:ایرنا

نظر شما