شناسهٔ خبر: 26098056 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تاثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت تمام شده مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار گفت: در حالی که هزینه تولید تخم‌مرغ به ۶۲۰۰ تومان رسیده است مرغ‌داران این محصول را با هزار تومان ضرر و زیان ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار با بیان این که هزینه تولید تخم‌مرغ ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در حالی که هزینه تولید تخم‌مرغ به ۶۲۰۰ تومان رسیده است مرغ‌داران این محصول را با هزار تومان ضرر و زیان ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ‌تخم‌گذار میهن در نشست خبری اظهار کرد: شیوه جمع‌آوری و حمل و نقل کود مرغی بسیار مهم است زیرا ممکن است این کدهای مرغی مملو از بیماری‌ها باشد و عامل شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان شود و تلفات بسیاری را به بار آورد.

وی افزود: بر این اساس دستورالعمل خاصی را برای مرغ‌داران صادر کرده‌ایم که این امر با همکاری مسئولین ذیربط دولتی به مرحله اجرا در می‌آید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ‌تخم‌گذار میهن ادامه داد: در سال‌های اخیر خود مرغ‌داران نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها باید کود مرغی خود را تحت شرایط خاصی جمع‌آوری کرده و عقیم‌سازی لازم را انجام دهند.

ترکاشوند در پاسخ به تسنیم تصریح کرد: از ابتدای سالجاری اعلام کردیم که دیگر ضرورتی به واردات تخم‌مرغ خارجی برای تنظیم بازار این محصول وجود ندارد و می‌توانیم نیاز داخل را به طور کامل از تولیدات داخلی تامین کنیم، اما در ماه‌های اخیر نیز کماکان شاهد واردات تخم‌مرغ به کشور هستیم.

* واردات تخم‌مرغ ترکیه‌ای در شرایط بی‌نیازی بازار

وی با اشاره به دلایل واردات تخم‌مرغ خارجی با وجود کفایت تولید داخلی گفت: ما این موضوع را از شرکت پشتیبانی امور دام پیگیری کردیم، اما آنها اعلام کردند که دولت این تخم‌مرغ‌ها را وارد نکرده است، بلکه بخش خصوصی بوده که با توجه به ثبت سفارشی که از سال گذشته داشته است اقدام به واردات کرده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ‌ تخم‌گذار میهن گفت: در حالی که امروز قیمت تمام شده هر کیلوتخم‌مرغ با احتساب 10 درصد سود برای مرغ‌دار به 6200 تومان رسیده است که هر کیلوگرم از این محصول به قیمت 5200 تومان به فروش می‌رسد و مرغ‌داران حدود 1000 تومان از فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ ضرر می‌کنند.

ترکاشوند با بیان این که هزینه تولید تخم‌مرغ در کشور 40 درصد افزایش یافته است گفت: با وجود این افزایش قیمت‌ها سازمان میادین میوه و تره‌بار کماکان این محصول را به قیمت مصوب 12600 تومان سال گذشته به فروش می‌رساند.

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم اظهار داشت: از مهرماه سال گذشته صادراتی نداشتیم اما با توجه به این که در 2 الی 3 ماهه سالجاری تلفاتی از بابت آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان نداشته‌ایم اکنون با سرریز تولید مواجه هستیم و درخواست‌هایی برای صادرات این محصول وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ‌ تخم‌گذار میهن  خاطر نشان کرد: ما مانعی برای صادرات نداشته‌ایم اما تولید کنندگان و صادرکنندگان در مواقعی که ببینند قیمت صادراتی مناسب‌تر از بازار داخلی است برای صادرات این محصول اقدام می‌کنند.

* قیمت کنجاله سویا دو بابر شده است

ترکاشوند درباره قیمت خوراک طیور گفت: در حالی که قیمت هر کیلو کنجاله سویا در سال گذشته 1300 تا 1400 بود امسال به 2400 تا 2800 و ذرت نیز از 700 تا 800 تومان به 1550 تا 1300 تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که قیمت کنجاله سویا نباید بیشتر از 2200 تومان باشد اما به دلیل نبود نظارت‌های کافی این محصول تا 2800 تومان نیز به فروش می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ‌ تخم‌گذار میهن  یادآور شد: شرکت پشتیبانی امور دام در مواردی اقدام به توزیع کنجاله 1950 تومانی می‌کند اما با توجه به این که سهم آن از مصرف بازار کمتر از که نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

ترکاشوند با بیان این که در واردات نهاده‌های طیور انحصار وجود دارد، گفت: این امر باعث می‌شود که قیمت این محصول را به راحتی نتوان کنترل کرد و سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی باید در این ارتباط نظارت بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشد.

* تاثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت تمام شده مرغ

وی با اشاره به تاثیر بالا رفتن نرخ دلار در افزایش هزینه‌های تولید مرغ، گفت: در حالی که در سال گذشته نرخ ارز اختصاصی به واردات نهادهای طیور به 1200 تا 3300 تومان به این رقم در سالجاری حداقل 3800 تومان است که این امر نیز به طور مستقیم در افزایش هزینه‌های تولید با توجه به وارداتی بودن خوراک طیور تاثیرگذار است.

* مرغ‌داران: از تولید حمایت نشود گله‌های مرغ تخم‌گذار را حذف می‌کنیم

ترکاشوند اظهار کرد: در صورتی که از تولید کنندگان تخم‌مرغ در کشور حمایت نشود آنها نیز اقدام به حذف گله‌های مولد خود می‌کنند که این امر در نهایت منجر به کاهش تولید و نیاز به واردات این محصول برای تامین بازار داخلی می‌شود.

 

نظر شما