شناسهٔ خبر: 26097437 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کره شمالی از تجربه برجام استفاده می کند

آنچه در ديدار رهبران آمريکا و کره شمالي رد و بدل شده حاکي از اين است که بي اعتمادي بشدت بر گفتگوهاي آنها سايه افکنده است.

صاحب‌خبر -

بر خلاف آنچه تصور مي شود عهد شکني ترامپ در برجام چراغ راه رهبر کره شمالي در مذاکرات وي با ترامپ خواهد بود و وي به سادگي به توافق نامه اي هسته اي با آمريکا دست نمي يابد. حتي مي توان گفت پيونگ يانگ با استفاده از تجربه برجام سعي خواهد کرد به توافقنامه اي هسته اي با آمريکا دست يابد و اين موضوع کار را براي دولت ترامپ بسيار دشوار خواهد کرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ديروز به نشست پنج ساعته خود با کیم جونگ اون با ابراز صمیمیت و امیدواری برای " آینده ای جدید و روشن " برای کره شمالی پایان داد.
ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز سه شنبه در نشست سنگاپور با امضاء بیانیه ای مشترک توافق کردند در مسیر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره گام بردارند. سران دو کشور در این نشست همچنين ابراز خوشبینی کردند و نشان دادند که فصل جدیدی در مناسبات دو کشور آغاز شده است.
ترامپ اعلام کرد وی و کیم جونگ اون مناسبات بسیار ویژه ای را برقرار کرده اند و رهبر کره شمالی نیز به نوبه خود اعلام کرد دو طرف تصمیم گرفته اند گذشته را کنار بگذارند و متعهد شده اند جهان شاهد تحولی چشمگیر باشد.
در پايان نيز بر اساس برخي گزارش ها کیم جونگ اون ضمن استقبال از دعوت دونالد ترامپ برای سفر به آمریکا از رئيس جمهور آمريکا براي سفر به کره شمالی دعوت کرد.
با وجود اين خبر هاي خوشايند درباره نتايج اين ديدار، پیشرفت در زمینه حل مسئله هسته ای کره شمالی در هاله ای از ابهام قرار دارد زيرا جزئیات چگونگی و زمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی ظاهرا هنوز مشخص نشده است.
آسوشيتدپرس امروز تصريح کرد توافق سنگاپور به طور کلی به منزله توافق برای ادامه گفتگوها و اجرای بیانیه ها و تعهدات قبلی است و شامل توافقی برای گام برداشتن در مسیر پایان دادن به حالت فنی جنگ بین آمریکا و کره شمالی نمی شود. در این توافق همچنین جزئیات برنامه های کره شمالی برای تخریب سایت آزمایش موشکی این کشور، امتیازی که ترامپ می گوید از کره شمالی دریافت کرده است و تعهد ترامپ برای پایان دادن به رزمایش ها در کره جنوبی در عین ادامه گفتگوهای واشنگتن و پیونگ یانگ تشریح نشده است.
علاوه بر اين آنچه در ديدار رهبران آمريکا و کره شمالي رد و بدل شده نيز حاکي از اين است که بي اعتمادي بشدت بر گفتگو هاي آنها سايه افکنده است.
کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی گفت اگر آمریکا اقدامات واقعی در جهت اعتمادسازی با کره شمالی اتخاذ کند، کره شمالی نیز می تواند اقدامات بیشتری در جهت ابراز حسن نیتش اعمال کند.
وي هم چنين تاکید کرد کره شمالی و آمریکا باید به زودی اقدامات عملی را برای پیگیری مسائل مورد بحث در نشست سنگاپور اتخاذ کنند.
خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد مقامات دو کشور بر اهمیت پایبندی به اصل اقدامات گام به گام و همزمان در مسیر دستیابی به صلح، ثبات و خلع سلاح شبه جزیره کره تاکید کردند.
این خبرگزاری همچنین گزارش داد ترامپ اعلام کرده است قصد دارد طی یک دوره گفتگوهایی با حسن نیت تحریم ها علیه کره شمالی را لغو کند.
همچنانکه ترامپ اذعان دارد خلع سلاح هسته ای یک شبه محقق نخواهد شد، کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد ترامپ از خواست خود برای خلع سلاح هسته ای کامل پیش از لغو تحریم های آمریکا علیه این کشور کوتاه آمده است.
رويکرد رهبر کره شمالي حاکي از اين است که وي از تجربه عهد شکني آمريکا در برجام درس و عبرت گرفته است.
ترامپ نيز در نشست خبری پس از دیدار تاریخی با کیم جونگ اون گفت: «شاید من اشتباه کرده باشم، منظورم این است شاید شش ماه دیگر مقابل شما بایستم و بگویم: «اشتباه کردم». وی گفت: «نمی دانم آیا هرگز به آن اذعان خواهم کرد، اما یک بهانه ای پیدا خواهم کرد.»
­در اين ميان انچه قابل تامل است اين که به گفته محافل سياسي و رسانه اي آمريکا آنچه ایالات متحده در ديدار ترامپ با کيم جونگ اون بدست آورده است در بهترین حالت مبهم و غیرقابل راستی آزمایی است اما آنچه کره شمالی به دست آورده است مشهود و پایدار است.
به گزارش امروز شبکه تلویزیونی رویترز سناتور چاک شومر سناتور دموکرات نیویورک گفت این مساله که بیانیه مشترک اینقدر کلی و مبهم است مایه نگرانی است ، بسیار مایه نگرانی است،
بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که مذاکرات با کره شمالی را نیز در دولت کلینتون به عهده داشت گفت دولت ترامپ در ازای تعهداتی که به کره شمالی داده است هیچ دستاوردی از جمله در مساله هسته ای و موشکی نداشت.
شبکه فاکس نیوز نيز گفت رئیس جمهور آمریکا در دیدار با رهبر کره شمالی هر آن چه را که او می خواست به وی داد اما خودش در این دیدار هیچ چیزی بدست نیاورد.
در حالي ترامپ در مذاکرات با کره شمالي دستاورد عيني نداشته است که وي بشدت منتقد اوباما به خاطر دستاورد هايش در برجام بوده است.
ممکن است گفته شود نمي توان از اولين دور از ديدار هاي بين مقامات ارشد دو کشور چنين انتظاري داشت ولي براي شخصيت مدعي چون ترامپ اين مذاکرات با چنين دستاورد هايي شروع خوبي تلقي نمي شود.

-----------------------------------
عبدالرضا خليلي
­

نظر شما