شناسهٔ خبر: 26096433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مراقب کلاهبرداران در پرداخت فطریه انلاین باشید!

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی از تبلیغات دروغین و کذب مجرمان سایبری برای دریافت فطریه و کمک های مردمی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ علی نیک نفس گفت: همزمان با نزدیکی عید فطر و پرداخت زکات آن، متاسفانه افراد سودجو با سوء استفاده از احساسات انسان دوستانه هموطنان عزیز به دنبال کلاهبرداری از آنان هستند.

او گفت: این افراد با استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی دارند، اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و از حساب های آنها برداشت غیر مجاز انجام دهند، به همین منظور تبلیغاتی جذاب برای دریافت کمک های مردمی و جمع آوری فطریه و کفاره روزه با هدف جلب اعتماد کاربران طراحی می کنند.

این مقام انتظامی یادآور شد: گاهی اوقات افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی موسسات و ارگان های مربوطه در فضای مجازی منتشر شده در حالی که موسسات مزبور در این رابطه هیچ اقدامی نداشته اند و یا اینکه در برخی موارد تبلیغاتی از سوی افراد و چهره های مشهور و سرشناس منتشر می شود بدون آنکه آنها از این موضوع اطلاعی داشته باشند.

سرهنگ نیک نفس گفت: بسیاری از این تبلیغات دروغین و کذب بوده و هموطنان عزیز نباید به آنها اعتماد کنند زیرا این افراد تنها به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران و در نهایت سرقت از حساب های بانکی آنها هستند بنابراین باید مراقب این گونه سایت ها، کانال ها، گروه ها و صفحات باشند و اطلاعات مهم خود را در اختیار این افراد قرار ندهند.

او، طراحی سایت ها، کانال ها و اپلیکیشن های جعلی و منسوب به نهاد های دولتی و مسئول در این زمینه را مهمترین شگرد مجرمان دانست و گفت: از آنجایی که اکثر هموطنان از تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند لذا امکان طراحی اپلیکیشن ها و همچنین کانال ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگردهای مجرمانه متصور است.

این مقام انتظامی بیان کرد: هموطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق موسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت کنند باید نسبت به اصالت آنها اطمینان پیدا کنند.

او ادامه داد: شهروندان برای پرداخت وجوه خود به شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که از طریق رسانه‌های جمعی نظیر رادیو، تلویزیون و... شماره حساب های رسمی خود را اعلام می کنند، اقدام نمایند.

سرهنگ نیک نفس تاکید کرد: هموطنان عزیز از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی که از طریق سایت ها و گروه های ناشناس تبلیغ می شوند، خودداری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از ارگان‌ها و نهادهای ذیربط خواست در خصوص موسسات و انجمن‌های خیریه که مجوز فعالیت دارند و نیز نحوه جمع آوری فطریه و کمک های مردمی این موسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد.

این مقام انتظامی به حضور شبانه روزی پلیس فتا در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: همکاران بنده به صورت مداوم در حال پایش این فضا بوده و در صورت مشاهده هر گونه موارد مجرمانه، با اقدامات پیش دستانه به دنبال برخورد و مقابله با مجرمان سایبری هستند.

سرهنگ نیک نفس گفت: مرکز فوریت های سایبری در طول شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات و خدمت رسانی به کاربران است، شهروندان با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری می توانند موضوعات مهم مانند سایت‌های مجرمانه، کلاهبرداری و جرایم مشهود سایبری را در بخش «ثبت گزارشات مردمی» اطلاع دهند.


برچسب‌ها:

نظر شما