شناسهٔ خبر: 26094738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسلیم کره جنوبی در مقابل تصمیم ترامپ درباره توقف رزمایش‌های مشترک با آمریکا

R1036247/P36447/S8,87,1128/CT10

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از توقف مانورهای مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی استقبال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد: توقف مانورهای مشترک نظامی بین آمریکا و کره جنوبی شاید برای کمک به مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره شمالی لازم و ضروری باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه پس از دیدار با کیم جونگ رهبر کره شمالی گفت: ایالات متحده مانورهای بسیار تحریک آمیز و پرهزینه ای را که به طور معمول با کره جنوبی انجام می داده، متوقف خواهد کرد.

"کیم اوی کیوم" سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: این یک احتمال است که سئول کمک به مذاکرات خلع سلاح هسته ای با کره شمالی را مد نظر قرار خواهد داد. ما بر این باوریم که لازم است راهکارها و روش های مختلفی را برای گسترش مذاکره مورد بررسی قرار دهیم، آن هم تا زمانی که مذاکرات جدی بین آمریکا و کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و برقراری صلح در منطقه ادامه داشته باشد. البته هنوز منظور ترامپ از مانورهای جنگی مشخص و روشن نشده است.

وی دیروز گفته بود: هنوز باید منظور دقیق ترامپ از بیان چنین اظهاراتی مشخص شود.

کره شمالی بارها اعلام کرده است که خواستار متوقف شدن سیاست های خصمانه آمریکا است. کره شمالی خواستار متوقف شدن مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی و خروج نظامیان آمریکایی از کره جنوبی شده است.

دو کره پس از پایان جنگ 1953 میلادی هنوز از نظر فنی در حالت جنگ قرار دارند و هیچ گونه پیمان صلحی را امضا نکرده اند. آمریکا بیش از 28500 نظامی خود را در کره جنوبی مستقر کرده است.

یک تحلیلگر سیاسی در موسسه "آسان" سئول در این باره گفت: رئیس جمهور آمریکا چیزی را گفته است که فرمانده کل نیروهای مسلح ایالات متحده نباید چنین چیزی را به یک کشور متحدش بگوید. این یک توهین بزرگ به همه سربازان کره جنوبی است که برای اتحاد نظامی با آمریکا اموزش دیده اند. ترامپ همه چیز را با معیار پول می سنجد ولی ارزش هایی فراتر از پول نیز وجود دارد.

دولت کره جنوبی همواره حضور نظامی آمریکا در منطقه را به عنوان بخش مهمی از امنیت خود در شبه جزیره کره می داند.

بسیاری از تحلیلگران در کره جنوبی و ژاپن از این مساله واهمه دارند که کره شمالی و چین مذاکرات خلع سلاح هسته ای را به مذاکرات خلع سلاح منطقه تبدیل کنند و در نهایت این مساله منجر به کاهش نفوذ نظامی آمریکا در شمال شرق آسیا شود.

قرار است مقام های ژاپنی و کره جنوبی درباره این مساله با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا رایزنی کنند. پامپئو قرار است اواخر امروز چهارشنبه وارد سئول شود و فردا پنجشنبه با مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کند.

وی بعدا دیدار سه جانبه ای با وزرای خارجه کره جنوبی و ژاپن خواهد داشت.

ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن در این باره گفت: گرچه کره شمالی وعده خلع سلاح هسته ای داده است ولی هنوز هیچ اقدام قاطع و روشنی انجام نداده است. ما بر این باوریم که مانورهای مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی و حضور آمریکا در کره جنوبی برای امنیت شرق آسیا کاملا لازم و مهم است. این به آمریکا و کره جنوبی مربوط می شود تا درباره مانورهای مشترک تصمیم گیری کنند ولی ما هیچ تمایلی برای تغییر مانورهای نظامی مشترک با آمریکا نداریم.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز ضمن انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای متوقف کردن مانورهای نظامی با کره جنوبی، این تصمیم را مضحک خواند و گفت: این مانورها برای ما امنیت به همراه می آورد. این یک هشدار به چین است که شما نمی توانید بر کل منطقه مسلط شوید. بنابر این من این تحلیل را رد می کنم که چنین مانورهایی بسیار پرهزینه است.

انتهای پیام/

نظر شما