شناسهٔ خبر: 26092162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ خرداد ماه

انتقاد از عدم تشکیل شورای فراقوه‌ای در دولت، اعلام وصول طرح اصلاح قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انتقاد نمایندگان از عدم اجرای دقیق قانون اقتصاد مقاومتی، تجمع پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد در اعتراض به اعمال سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در مقابل مجلس و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) بیست و سوم خرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز چهارشنبه به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... در دستور کار مجلس قرار گرفت.

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در گزارش خود درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از عملکرد دولت در تشکیل جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرده و بر لزوم تشکیل شورای فراقوه‌ای تاکید کرده است. همچنین پیشنهاد داده که دبیرخانه شورا، وزارت اقتصاد باشد و مجمع تشخیص مصلحت نظام پایش‌های لازم را انجام دهد چون دولت به تنهایی نمی‌تواند هم به سیاستگذاری، هم به اجرای این سیاست‌ها بپردازد.

بعد از قرائت این  گزارش علی لاریجانی با بیان اینکه دولت با عدم تشکیل جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی تخلف کرده است گفت که طبق قانون دوت باید جلساتی را برای هماهنگی بین قوا برگزار می کرد که این کار را انجام نداده است.

همچنین نمایندگان مجلس با انتقاد از نحوه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر لزوم اجرای دقیق آن عنوان کردند که اکنون ستاد جنگ اقتصادی علیه ایران در وزارت خزانه‌داری این کشور قرار دارد لذا باید از حرف زدن‌ها عبور کرده و به صورت عملی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

در ادامه نیز احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس،اعلام وصولطرح اصلاح قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد.

ناطقین امروز مجلس

نماینده خدابنده: تریبون‌ها برای تخریب یکدیگر نیست

نور قلی‌پور: مسئولان از تصمیم گیری‌های هیجانی پرهیز کنند

کامران: طرح تحقیق و تفحص از مجلس با سرعت بیشتری باید پیش رود

ادیانی: در کجای قضاوت و اعتماد عمومی مردم قرار داریم؟

مرادی: وزیر اقتصاد برنامه‌ای برای پایان دادن به رباخواری بانک‌ها ارائه دهد

***

لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار جلسه علنی  قرار گرفت و پس از بحث و بررسی آن و اظهارات مخالفین و موافقین، با ۱۳۷ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر،‌ کلیات آن به تصویب رسید.

در جریان بررسی این لایحه مصطفی کواکبیان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت ارز، گفت: زمانی می‌گفتند در چهارراه استانبول یک جمشید بسم‌الله بوده که باعث افزایش قیمت ارز می‌شد، اکنون این جمشید بسم‌الله‌ها نیستند پس چرا وضعیت اقتصادی اسفبار است؟

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

لاریجانی در پاسخ به تذکر کبیری خبر داد: مجلس در نشست اختصاصی گرانی کالاها و خودرو را بررسی می‌کند

دلخوش: اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس خارج شود

تقدیر لاریجانی از نمایندگانی که برای حضور در جام جهانی انصراف دادند، در پاسخ به تذکر یوسفی

مشکلات کامیونداران از زبان یک نماینده

 پورمختار: سازمان انرژی اتمی باید در رساندن صنعت هسته‌ای برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو تسریع کند

انتقاد یک نماینده از وضعیت مدارس تهران

چنارانی: ‌دولت باید به شکل ویژه برای درمان و تهیه داروی بیماران خاص ورود پیدا کند

محمودی شاه‌نشین: برخی مدیران مدارس به دلیل  کمبود معلم تدریس می‌کنند

نماینده اصفهان: بحران آب شرب باید حل شود

مختار: شوری آب آبادان و خرمشهر امان مردم را بریده است

پورحسین‌: در حوزه محصولات استراتژیک غذایی و کشاورزی وضعیت آشفته‌ای وجود دارد

***

صبح امروز  جمعی از دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی از دانشگاه‌های مختلف همچون امیرکبیر، علامه، شهید بهشتی و علوم پزشکی با تجمع مقابل مجلس، به اعمال سهمیه پنج درصدی ایثارگران اعتراض کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز  با یک فوریت طرح تسریع در تحویل لوایح مرتبط با مدیریت شهری و شوراها توسط دولت مخالفت کردند.

همچنین  یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد و مسعود پزشکیان در پایان جلسه علنی گفت که مجلس یکشنبه هفته آینده جلسه علنی ندارد.

 انتهای پیام

نظر شما