شناسهٔ خبر: 26090718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کواکبیان: وضع قاچاق کالا و ارز وخیم است

R1385/P1360/S1,15/CT11

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌ای وخیم است که به عنوان نماینده خجالت می‌کشم بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 23 خرداد) در صحن علنی قوه مقننه در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز با بیان اینکه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در حال حاضر مناسب نیست، گفت: شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم، می‌بینیم قیمت‌ها از این رو به آن رو شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی بسیار بد شده است، افزود: وضعیت به گونه‌ای شده که شب می‌خوابیم، صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم دلار چندهزار تومان بالا رفته  است؛ وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌ای وخیم است که به عنوان نماینده خجالت می‌کشم، بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: یک دفعه می‌بینیم قیمت‌ها دگرگون شده است،‌ به عنوان مثال؛تفاوت قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته 20 میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه می‌روید مجلس و در آنجا چه کار می‌کنید؟

کواکبیان با تاکید بر اینکه ما با این لایحه‌ای که در مجلس آورده‌ایم، نمی‌توانیم وضعیت اقتصادی را سر و سامان دهیم، گفت: به عقیده من اسکله‌های غیرقانونی در این لایحه دیده می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: برخی به من گفتند منظور تو در مخالفت با این لایحه در واقع سپاه و نیروهای نظامی است. خیر هرگز این گونه نیست، سپاه که نمی‌رود کالا وارد کند و تجارت کند، اگر سپاه باشد مسئله دفاعی خود را دنبال می‌کند.

**اسکله‌های غیرقانونی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز دیده می‌شود

عضو فراکسیون امید مجلس با ابراز اینکه عناصری در این کشور هستند که واقعا قاچاق کالا را دارند، اظهار داشت: آنگاه  ما به کولبران بدبخت گیر می‌دهیم و می‌گوییم تو که کولبر هستی بیخود کردی که کالا جابجا می‌‌کنی.

کواکبیان به آمار دولت در حوزه قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: امیدواریم این آمار درست باشد که می‌گویند قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است، اما وضعیت جامعه چیز دیگری را نشان می‌دهد.

نماینده مردم تهران درباره علت مخالفتش با این لایحه، اظهار داشت: علت مخالفت بنده با این لایحه این است که این لایحه به دلیل اینکه 19 ماه قبل تهیه شده است، بسیاری از گزارش‌های ما حاکی از این است که گمرک اقداماتی را انجام می‌دهد که قاچاق کالا به صورت قانونی انجام شود. لذا بهتر است این طرح به کمیسیون اقتصادی بازگردد و در شرایط فعلی لایحه‌ای که تمام منافذ قاچاق کالا و به ویژه قاچاق ارز را ببندد، ارائه شود.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه در گذشته می‌گفتند در قاچاق ارز یک جمشید بسم‌الله در چهارراه استانبول بوده است که باعث می‌شده ارز بالا برود، گفت: اکنون که این جمشید بسم‌اللّه‌ها نیستند، پس چرا وضعیت اقتصادی اسفبار است؟ بخشی از علت اصلی گرانی این است که صرافی‌های ما به وظایف خود عمل نمی‌کنند بنابراین اگر این لایحه به کمیسیون اقتصادی بازگردد، شاید با شرایط فعلی مواد قانونی دقیق‌تری ارائه شود که شرمنده مردم نباشیم.

انتهای‌ پیام/

نظر شما