شناسهٔ خبر: 26090001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نقطه ضعف اعلامیه مشترک آمریکا – کره‌شمالی

ايسنا : گرچه دولت آمریکا پیش از آغاز مذاکرات با کره‌شمالی وعده داده بود پروژه "خلع سلاح کامل، قابل تایید و برگشت‌ناپذیر" را دنبال می‌کند اما نهایتا اعلامیه‌ای بدون آنها را به امضا رساند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی سه‌شنبه اعلامیه‌ای "تاریخی" را در سنگاپور به امضا رساندند اما جای خالی دو واژه کلیدی در این سند مشترک به شدت احساس می‌شود.

واشنگتن مدت‌هاست روی "خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل تایید و غیر قابل بازگشت" تاکید داشت. تمامی این واژگان اهمیت دارند چرا که ایالات متحده قصد داشت اطمینان حاصل کند که پیونگ‌یانگ اجازه بازرسی می‌دهد تا از اجرای وعده‌های آن اطمینان حاصل شود.  

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم دوشنبه کمتر از ۲۴ ساعت قبل از دیدار رهبران کره‌شمالی و آمریکا گفت: ما سیستمی برای راستی‌آزمایی ایجاد خواهیم کرد. ما دنبال این هدف هستیم. این مساله‌ای است که قبلا به آن بی‌توجهی شده است.

با این حال، واژه "قابل تایید" در هیچ جای این اعلامیه مشترکی که به امضای ترامپ و کیم رسیده، نیامده است و از درخواست کلیدی دیگر واشنگتن که خلع سلاح "غیر قابل بازگشت" است، خبری نیست. در عوض کره‌شمالی متعهد شد تا در راستای "خلع سلاح کامل" شبه جزیره کره حرکت کند.

این عبارت یک حسن تعبیر دیپلماتیک است که از دو طرف می‌شود آن ار تفسیر گسترده کرد؛ پیونگ‌یانگ در گذشته خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی شده و گفته بود زمانی تسلیحات هسته‌ای را کنار می‌گذارد که تمام قدرت‌های هسته‌ای اقدامی مشابه انجام دهند.

کو کاب-وو، پروفسور دانشگاه مطالعات کره‌شمالی در سئول می‌گوید:‌ گمان می‌کنم آنها روی خلع سلاح کامل، قابل تایید و غیر قابل بازگشت توافق نکردند. احتمالا برای سنجش صحت اقدامات کره‌شمالی، آمریکا خواستار دسترسی به هر جا در هر زمانی شده بود، اما پیونگ‌یانگ مخالفت کرده است.

او گفت، برگشت ناپذیری پیچیده‌تر است، زیرا این امر مربوط به داده‌هایی است که پیونگ‌یانگ طی دهه‌ها توسعه سلاح‌هایش انباشته و دانشمندان هسته‌ای خود را در آن گماشته است. او گفت: این هسته برگشت ناپذیری است و به نظر می رسد که آنها نتوانسته‌اند روی آن به توافق برسند.

این چهره آکادمیک اشاره کرد در این رویداد، موضوعاتی که در این توافقنامه برجسته شده بود شباهت‌هایی به سرمقاله اخیر رودونگ سینمون، روزنامه رسمی حزب کارگران حاکم کره‌شمالی داشت. او تاکید کرد: گمان می‌کنم انتقادهای زیادی در آمریکا به آن وارد شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا بعدا به خبرنگاران گفت زمانی برای بحث درباره جزئیات خلع سلاح هسته‌ای نبود. او گفت: من خیلی اینجا نیستم. امروز اتفاق خیلی بزرگی رخ نداد چون این موضوع باید مورد کنترل قرار بگیرد. این راستی‌آزمایی می‌شود. ما راستی‌آزمایی را انجام می‌دهیم.

 

نظر شما