شناسهٔ خبر: 26089334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای کره شمالی:‌

آمریکا تحریم‌های پیونگ‌یانگ را لغو می‌کند

پکن - ایرنا - خبرگزاری کره‌ شمالی امروز چهارشنبه گزارش کرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست روز گذشته در سنگاپور با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی توافق کرده است تحریم‌های پیونگ‌یانگ را بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی این کشور در ادامه این مطلب آورده است: رییس جمهوری آمریکا همچنین توافق کرده است به کره شمالی تضمین امنیتی دهد و رزمایش های مشترک با سئول را لغو نماید.
ادعای این رسانه کره شمالی در حالی است که سخنگوی نظامیان آمریکا در کره جنوبی اعلام کرد هنوز دستوری در مورد «توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی» نشده است.
این سخنگو گفت: تا زمانی که صراحتا فرمانی برای متوقف شدن این رزمایش های مشترک سالانه دریافت نشود تمرینات با ارتش کره جنوبی ادامه خواهد یافت.
با این وصف ترامپ بعد از نشست با کیم تویتی منتشر کرد که نشان می دهد هنوز توافق قطعی میان طرفین وجود ندارد در این توییت آمده است که شاید رییس جمهوری آمریکا یک سال بعد در مصاحبه جدیدش به اشتباه خود در باره کره شمالی اعتراف کند.
اجلاس سران آمریکا و کره شمالی سه شنبه 22 خرداد با حضور دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هتل کاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور برگزار شد رهبران دو کشور در پایان مذاکرات 4 ساعته توافقنامه ای چهار ماده ای امضا کردند که براساس آن واشنگتن و پیونگ یانگ روابط جدیدی را آغاز خواهند کرد.
چهار مورد این قرارداد دوجانبه که با حضور مقام های ارشد دو کشور به امضای ترامپ و کیم در مقابل خبرنگاران و در هتل کاپلا رسید شامل موارد ذیل است:
1. ایالات متحده آمریکا و کره شمالی متعهد شده‌اند که روابط تازه‌ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه است
2. آمریکا و کره شمالی تلاش مشترک خواهند کرد که صلح پایدار در شبه ‌جزیره کره ایجاد شود.
3. پیونگ یانگ متعهد شده است بر اساس توافق 7 اردیبهشت (پانمونجوم) که کره شمالی بر اساس آن بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را تخریب کرد، خلع سلاح هسته‌ای را ادامه دهد.
4. آمریکا و کره شمالی متعهد می‌شوند که بقایای سربازان کشته یا مفقود شده جنگ در سالهای جنگ دو کره (53-1950) را شناسایی کرده و به کشورشان بازگردانند.
سران آمریکا و کره شمالی روز یکشنبه وارد سنگاپور شدند و پس از دیدارهای جداگانه و تشریفاتی با نخست وزیر سنگاپور به عنوان میزبان رویدادی که ترامپ حساب ویژه روی آن باز کرده و انتظارهای فراوانی از آن برای حصول یک توافق خوب دارد، امروز با یکدیگر مذاکره مستقیم کردند.
کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین الملل بویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت گسترده هم پیمانان این کشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است، سعی می کند از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.
اما این سوال مطرح است که چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشته توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدارامروز ترامپ با کیم، به یک توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم کشورش و دردسر جامعه بین الملل نشود.
آساق**231**1904**

نظر شما