شناسهٔ خبر: 26087746 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات یمن؛

حمله انصار الله و به دو کشتی جنگی عربستان و آتش گرفتن یکی از آنها/ هشدار سازمان های بین المللی نسبت به حمله ریاض و متحدانش به بندر«الحدیده»

الحوثی تصریح کرد که کشتی ائتلاف که در مقابل منطقه «غلیفقه» در الحدیده هدف قرار گرفت در حال سوختن است و کشتی دیگر نیز به سمت «زقر» در دریای سرخ فرار کرده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب در یمن اعلام کرد که دو ناوچه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در نزدیکی شهر«الحدیده» در غرب یمن هدف قرار گرفته و یکی از آنها به آتش کشیده شد.این حمله در حالی صورت می گیرد که نهادهای بین المللی درباره پیامدهای فاجعه بار هر گونه حمله ای به الحدیده هشدار دادند. گروه بحران های بین المللی نیز هشدار داد که جنگ علیه یمن وارد مرحله ویرانگرتری می شود و این کشور وارد بدترین بحران انسانی در جهان می شود.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن به آتش کشیده شدن یک فروند کشتی جنگی متعلق به ائتلاف متجاوز به یمن در ساحل غربی را تائید کرد و گفت چندین بالگرد به برخی از سرنشینان این کشتی جنگی در حال سوختن در آتش کمک کردند ولی هنوز شماری دیگر در این کشتی حضور دارند.

الحوثی تاکید کرد ما در خصوص هدف قرار دادن بندر الحدیده هشدار می دهیم زیرا این بندر نظامی نیست و غیر نظامی است و سازمان ملل متحد هر کشتی را که وارد این بندر می شود بازرسی می کند.

وی تاکید کرد این کشتی جنگی در صدد پیاده کردن نیرو و هلی برن بود ولی نیروهای قهرمان ما در کمین آن بودند.

وی بعید ندانست که در کشتی آتش گرفته شده نظامیان یا کارشناسان نظامی آمریکایی حضور داشته باشند.

الحوثی تصریح کرد که کشتی ائتلاف که در مقابل منطقه «غلیفقه» در الحدیده هدف قرار گرفت در حال سوختن است و کشتی دیگر نیز به سمت «زقر» در دریای سرخ فرار کرده است.

منابع یمنی اعلام کردند: ستونی از دود و آتش از کشتی جنگی متعلق به ائتلاف متجاوز به یمن که نیروهای مشترک یمنی آن را در ساحل غربی هدف قرار دارند به آسمان بلند است.

یک منبع در نیروی دریایی یمن نیز گفت که قایق های ائتلاف در حال خارج کردن کشته ها و زخمی های کشتی سوخته هستند و این ناوچه با دو موشک دریایی هدف قرار گرفت.

این منبع افزود که تلاش ها برای نجات سرنشینان ناوچه ادامه دارد.

العالم نیز گزارش داد که سرهنگ «عزیز راشد» سخنگوی نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن اعلام کرد درگیری ها در الحدیده ادامه دارد و اعلام امارات در خصوص آغاز عملیات تنها در رسانه ها بوده است.

سرهنگ راشد گفت اخباری وجود دارد مبنی بر این که مبارزان یمنی یک فروند کشتی جنگی ائتلاف متجاوز به یمن را هدف قرار داده است.

این کشتی حامل نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی بوده است.

وی پیشتر نیز اعلام کرد ارتش و کمیته های مردمی یمن وارد مرحله جدیدی از جنگ با متجاوزان شده اند.

سخنگوی ارتش و کمیته های مردمی یمن اظهار داشت: دشمنان اصلی با همه تجهیزات و توان خود در برابر رزمندگان یمنی شکست خوردند و امروز می‌بینیم که دشمن آمریکایی با همه امکانات نظامی خود برای اشغال الحدیده، چگونه در دام نظامی نیروهای یمنی افتاده و زمین‌گیر شده است.

در همین حال، به رغم هشدارها نسبت به پیامدهای فاجعه بار هر گونه حمله ای به شهر الحدیده، جنگنده های ائتلاف سعودی 10 حمله هوایی به منطقه «النخیله» در منطقه«الدریهمی» در الحدیده انجام دادند.

درگیری ها در مناطق الدریهمی با شدت تمام همزمان با بمباران آن ادامه دارد.برخی منابع نزدیک به دولت«عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فرار یمن نیز از حمله فراگیر به الحدیده خبر دادند.

در تحولی دیگر، گروه بحران های بین المللی هشدار داد که جنگ در یمن وارد مرحله ویرانگرتری می شود اگر نیروهای مورد حمایت ابوظبی و ریاض تلاش کنند که شهر الحدیده را به کنترل خود در بیاورند. این گروه از واشنگتن خواست که چراغ سبز به همپیمانان خود برای حمله به الحدیده را ندهد.

این گروه هشدار داد که جنگ الحدیده باعث می شود که یمن وارد بدترین بحران انسانی در جهان شود.

از جهتی دیگر، سازمان ملل تأکید کرد که فعالیت خود در این شهر را به رغم حمله احتمالی ائتلاف عربستان سعودی به آن ادامه می دهد و برخی از کارکنان خارجی خود را از این شهر خارج کرده است اما ده ها کارمند محلی خود را در شهر نگه داشته است.

دولت یمن در صنعا خروج کارکنان سازمان ملل از الحدیده را محکوم کرد و مسئولیت آثار منفی و ارتکاب جنایت و کشتار غیرنظامیان یمنی به را گردن سازمان ملل انداخت.

یونیسف نیز خواستار اجتناب از حمله به شهر الحدیده شد.

یونیسف تأکید کرد که حداقل 300 هزار کودک در الحدیده و حومه آن زندگی می کنند و خفه کردن شاهرگ حیاتی یمن یعنی الحدیده دارای عواقب ویرانگری بر 11 میلیون کودک یمنی است.

این سازمان بین المللی تأکید کرد که 11 میلیون کودک یمنی نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند.

صلیب سرخ جهانی نیز نسبت به حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به الحدیده هشدار داد و تأکید کرد که این حمله منجر به وقوع فاجعه انسانی می شود.

 

انتهای پیام

نظر شما