شناسهٔ خبر: 26081833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

برای تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی عراق صورت گرفت:

مقتدا صدر با هادی العامری ائتلاف کرد/ آغاز مذاکرات ائتلاف فتح با نوری المالکی برای تشکیل دولت

شب گذشته برای مردم عراق شبی پر تحول برای مردم عراق بود. بعد از نزدیک به یک ماه رایزنی احزاب با یکدیگر برای تشکیل ائتلاف پارلمانی، ائتلاف سائرون به ریاست مقتدا صدر با ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری به توافق رسید تا فراکسیونی بزرگتر را شکل دهند و بلافاصله پس از این توافق نیز ائتلاف فتح با حزب دولت قانون که رهبری آن را نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق در دست دارد، برای تشکیل دولت آینده عراق گفت و گو کردند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / به گزارش شبکه خبری 'سومریه نیوز عراق' رهبر جریان صدر توافق خود با ائتلاف فتح را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هادی العامری در نجف اشرف اعلام کرد.

ائتلاف موسوم به الفتح، به ریاست العامری با 47 کرسی پس از سائرون با 54 کرسی، بیشترین آراء را در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمانی عراق کسب کرد.
رهبر ائتلاف سائرون ضمن اعلام این خبر که برای تشکیل «فراکسیونی بزرگتر»، با رهبر ائتلاف الفتح در مجلس عراق به توافق رسیده است، سوزاندن صندوق های رای گیری (در الرصافه منطقه شرقی بغداد) را جنایتی وحشتناک نامید و گفت که موضع گیری خود را پس از اعلام نتایج نهایی اعلام می کند.
العامری نیز پس از دیدار با صدر در نجف افزود: ما هیچ مخالفتی با بازشماری دستی 5 تا 10 درصد آراء انتخابات اخیر نداریم. لازم به ذکر است سه روز قبل بزرگترین مخزن نگهداری ارای انتخابات عراق در اتش سوخت.
'احمد الاسدی' سخنگوی رسمی ائتلاف فتح با اعلام این خبر که گروه های پیروز انتخابات عراق درصورت پایبندی به برنامه های آینده دولت ائتلافی می توانند به فراکسیون مشترک این ائتلاف با سائرون بپیوندند، گفت: هسته فراکسیون مشترک (بعدا) اعلام می شود.
وی پیوستن دیگر گروه های پیروز انتخابات پارلمانی چون 'نصر' به ریاست حیدر العبادی، 'دولت قانون' به ریاست 'نوری المالکی' و دیگر گروه های 'کردی' را به این فراکسیون مشترک را دور از انتظار ندانست.
درهمین حال خبرها حاکی از آن است که همزمان با تشکیل فراکسیون مشترک صدر و العامری نوری المالکی رهبر حزب دولت قانون با شیخ 'قیس الخزعلی' نماینده ائتلاف الفتح برای تشکیل دولت آینده عراق دیدار و گفت وگو کرد.

حزب دولت قانون در انتخابات اخیر پارلمان عراق 26 کرسی و ائتلاف الفتح به رهبری 'هادی العامری' 47 کرسی مجلس را بدست آوردند.
دفتر نخست وزیر اسبق عراق در بیانیه ای که در صفحه رسمی 'فیسبوک' اش منتشر کرد، آورد: آخرین تحولات جاری عراق و آینده روند سیاسی کشور از جمله موضوعاتی مورد بحث میان رهبر دولت قانون و نماینده ائتلاف الفتح بود.
در ادامه بیانیه تاکید شده است: نوری المالکی و الخزعلی بر ضرورت تلاش مشترک برای تشکیل یک ائتلاف ملی همه جانبه با هدف مشارکت تمامی گروه های عراقی در تدوین برنامه آینده دولت تاکید شد.
رایزنی گسترده میان ائتلاف های پیروز چهارمین انتخابات پارلمانی عراق به ویژه گروه هایی که حائز بیشترین کرسی در این انتخابات شده اند، برای تشکیل دولت آینده این کشور همچنان ادامه دارد.
در همین راستا، چند روز گذشته نیز'رعد الحیدری' از رهبران جریان حکمت به ریاست 'عمار الحکیم'(با 19کرسی) 18 خرداد گذشته از امضای سند توافق تشکیل یک فراکسیون بزرگ میان این جریان با ائتلاف سائرون و جریان 'الوطنیه' به ریاست 'ایاد علاوی' (دارای 20 کرسی) خبر داده بود.
براساس قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون مجلس، دولت را تشکیل می دهد، نظام اداره این کشور مبتنی بر نظام پارلمانی است./ ایرنا

 

 

نظر شما