شناسهٔ خبر: 26079580 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آمریکا به کره‌شمالی تضمین امنیتی داد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: رئیس جمهوری آمریکا پس از چند دهه اختلافات در روابط واشنگتن –پیونگ یانگ ، در دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور، در حالی که متعهد به تضمین امنیت این کشور در ازای خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ‌ شد، توافقنامه‌ای تاریخی‌ با «کیم جونگ اون» امضا کرد.

ترامپ با رهبر کره‌شمالی در هتل «کاپلای» سنگاپور دیدار کرد و پس از امضای یک توافقنامه تاریخی گفت: مطمئنا روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی خیلی سریع و به زودی آغاز خواهد شد.‌رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد:این سند یک توافق کامل بوده و همه چیز را در بر می‌گیرد و در عین حال تضمین‌های امنیتی واشنگتن به کره شمالی و نیز تعهد پیونگ‌یانگ به خلع سلاح هسته‌ای در این سند قید شده است.‌ترامپ گفت: وارد روابطی استثنایی و خاص با کره شمالی شده‌ایم و امید داریم که بتوانیم خطر سلاح های هسته‌ای که به طور جدی جهان را تهدید می‌کرد رااز سر جامعه جهانی برداریم. زمان خوبی را با هم گذراندیم، دیدار و توافق‌ها بیش از انتظارها بود و باید گفت دیدار‌ موفقی داشتیم.‌وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا با اون دیدار دیگری انجام خواهد شد و او به آمریکا می آید گفت: این دیدار منجر به دیدارهای بیشتر بیشتر و بیشتر خواهد شد دیدارها افتخاری برای من است افتخاری بزرگ. بله یقینا دیدار خواهیم داشت و حتما از او برای سفر به آمریکا و دیدار در کاخ سفید دعوت می‌کنم.

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی نیز پس از امضای توافقنامه با ترامپ گفت: دیداری تاریخی داشتیم و به مرحله جدیدی پای گذاشتیم و جهان شاهد تغییری گسترده خواهد بود.پس از سخنان کوتاه ترامپ در جواب خبرنگاران آنها بار دیگر خوش و بشی انجام دادند که پس از آن رهبر کره شمالی به سرعت و پیش از ترامپ صحنه را ترک کرد و به همراه تیم همراهش از محل این دیدار خارج شد. این در حالی است که ،هنگام امضای سند، در کنار ترامپ «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا ایستاده بود اما در طرف مقابل خواهر کیم جونگ اون وی را همراهی می‌کرد.

مفاد توافق

مفاد توافقنامه‌ تاریخی مشترک رهبران آمریکا و کره شمالی به شرح زیر است:

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین دیدار رو در روی خود را ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار کردند.

ترامپ و اون تبادل نظری جامع و عمیق در باره مسائل مربوط به روابط آمریکا – کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و اون نیز بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون با تاکید بر این نکته که برقراری روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و با درک این نکته که اعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد اعلام می‌دارند:

۱- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا – جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند.

۲- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه جزیره کره آغاز می‌کنند.

۳- جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ «پانمونجوم» متعهد به تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره می‌شود.

۴- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که موارد باقیمانده مربوط به اسرای جنگی و مفقودین در جنگ را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند،

حل و فصل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از اولین دیدار تاریخی که بین رهبران دو کشور برگزار می‌شود تایید کردند که این نشست یک رخداد تاریخی با اهمیت فراوان است که بر چندین دهه تنش و خصومت میان دو کشور غلبه کرده و موجب گشایش آینده‌ای جدید می‌شود و هر دوی آنها متعهد به اجرای مفاد این بیانیه مشترک به طور کامل و به صورت سریع شدند.‌ در این حال آمریکا و کره شمالی متعهد به انجام مذاکرات متعاقب تحت رهبری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ترامپ و همچنین با شرکت یک مقام مرتبط عالیرتبه از کره شمالی در سریع‌ترین تاریخ ممکن به منظور اجرای نتایج نشست رهبران دو کشور شدند.‌همچنین ترامپ و کیم جونگ اون متعهد به همکاری برای توسعه روابط جدید آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره و حمایت از صلح، موفقیت و امنیت در شبه جزیره کره و جهان شدند.

مصاحبه مطبوعاتی ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا با گذشت ساعاتی پس از امضای توافقنامه با رهبر کره شمالی، در یک کنفرانس خبری حضور یافت و نشست خود با «اون»را نشستی تاریخی خواند و از تلاش‌ها و میزبانی سنگاپور ازدیدارش با کیم جونگ اون قدردانی کرد.

ترامپ همچنین از روسای جمهوری کره جنوبی، چین و نخست‌وزیر ژاپن به دلیل تلاش‌هایشان برای برگزاری این نشست در سنگاپور تشکر کرد.‌رئیس‌جمهور آمریکا از اقدام جسورانه کیم جونگ اون برای برداشتن اولین گام شجاعانه برای یک آینده جدید و روشن برای مردمش تشکر کرد وگفت که آماده آغاز تاریخی جدید و نوشتن فصلی نو در روابط دو کشور است.‌ترامپ خطاب به رهبر کره شمالی یادآور شد که وی یک فرصت عالی برای مردم کره شمالی پیش روی خود دارد. وی از توافق آمریکا و کره شمالی برای آغاز روند خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در اسرع وقت خبر داد.‌ وی گفت: کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای و آغاز روابط جدید آماده است. ما در مقابلمان فرصتی استثنائی داریم و به جهان یادآور می‌شوم که پکیج جدیدی از صلح داریم.ترامپ افزود: کیم جونگ اون در این دیدار بر تعهدش برای خلع کامل سلاح در شبه جزیره کره تاکید کرد و این مساله امری قابل تحقق است. ما مساله‌ای که سال‌ها بدون حل باقی مانده بود را، حل کردیم. مردم کره شمالی و جنوبی در این مسیر سهم بسزایی دارند. امروز روز و لحظه‌ای عظیم و تاریخی و بشارت‌گر آینده‌ای روشن است.‌رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه هدف ما خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره است، گفت : در روند راستی آزمایی خلع سلاح، از ترکیبی از کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی استفاده خواهد شد وتحریم‌های واشنگتن علیه کره شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داشت و پس از خلع سلاح کامل تحریم‌ها لغو می‌شود.

در ادامه کنفرانس خبری، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در این مذاکرات مساله حقوق بشر نیز مطرح شد یا نه، اظهار داشت: درباره پرونده حقوق بشر نیز با کیم جونگ اون گفتگو کردیم، پیش از این تمرکز ما موضوع برنامه هسته‌ای بود اما اکنون مساله حقوق بشر مطرح است و ما در زمان مناسب گام‌های بیشتری در این مسیر برخواهیم داشت.‌وی همچنین با بیان این که به مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی پایان خواهد داد، چرا که به این ترتیب آمریکا می‌تواند از هزینه مبالغ هنگفتی جلوگیری کند،گفت: با کیم جونگ اون درباره حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی صحبتی نکردیم و نیروهایمان را برای تضمین امنیت سئول خارج نمی‌کنیم.‌ترامپ در پاسخ به سوالی درباره این که آیا مایل به ایفای نقش کنگره آمریکا در مذاکرات با کره شمالی است، گفت: بله من دوست دارم که کنگره نقش داشته باشد.‌رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به اجرای توافق امروز با کره شمالی اعتماد و اطمینان دارد، گفت: اطمینانی وجود ندارد، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که آنها می‌خواهند معامله کنند، کار من هم معامله است.‌ترامپ درباره امکان آغاز روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا میان آمریکا و کره شمالی نیز گفت: این مساله در آینده انجام خواهد شد اما پیش از آن اقداماتی برای انجام دادن وجود دارد.‌رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اظهارات برخی از مسئولان و رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر اینکه ترامپ امتیاز زیادی برای دیدار با اون داد،‌ گفت: من باید بگویم که هیچ امتیازی ندادم. ما برای این دیدار شاهد تلاش‌های زیادی از سوی تیم خود بودیم. ما هیچ امتیازی ندادیم بلکه به امتیازهایی از جمله تعهد برای خلع سلاح هسته‌ای دست پیدا کردیم که دستاوردی عظیم است.در همین حال رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: به رهبر کره شمالی ویدئویی درباره فرصت‌های تاریخی این دیدار داده است. ترامپ خبر داد که وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هفته آینده با نمایندگان کره شمالی دیدار می‌کنند. ترامپ در بخش دیگری با اشاره به ایران مدعی شد که مشکلات زیادی از جمله مساله ایران به من ارث رسید. توافق هسته ای ایران بد بود. من از آن خارج شدم و تحریم‌هایمان را ادامه می‌دهیم تا رفتار ایران عوض شود.‌رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد که در توافق ایران باید بگویم ایران اکنون متفاوت تر از زمانی است که من از توافق خارج شدم. من امیدوارم که آنها بار دیگر به میز مذاکره بیایند و توافق کنند البته در حال حاضر فکر کنم برای چنین وضعیتی زود باشد.‌رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:امیدوارم که به مذاکره برگردند و درباره یک توافق واقعی مذاکره کنیم.ترامپ گفت: امیدوارم بعد از اینکه تحریم‌های بی‌رحمانه ما علیه ایران اعمال شد، بیایند و بر سر توافقی واقعی مذاکره کنند.

واکنش ها

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: جهان پس از نشست موفقیت آمیز دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی یک گام به صلح در شبه جزیره کره نزدیک‌تر شد.وی گفت: دونالد ترامپ با اعتماد به نفس به نشست تاریخی آمریکا – کره شمالی رفت و امیدها، حمایت‌ها و دعاهای ما را به دنبال داشت.مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز این سند را تاریخی و آغازگر رابطه‌ای جدید دانست ودرتماس تلفنی با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی آنها را در جریان رایزنی‌هایی که در نشست سنگاپور انجام گرفت قرار داد.‌ «ریچارد هاس»رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا با انتقاد از نشست دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، گفت: آزاردهنده ترین چیز این است که آمریکا رزمایش های نظامی با کره جنوبی را واگذار کرد.این در حالی است که دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا هم در بیانیه ای مشترک همزمان با دیدار رئیس جمهوری این کشور با رهبر کره شمالی تاکید کردند که هرگونه توافق احتمالی با پیونگ یانگ باید مثل برجام تحت نظارت و با مشورت کنگره باشد.‌این بیانیه تاکید کرد: توافقی که باعث تداوم وضع جاری توانمندی هسته ای کره شمالی شده و امکان مقابله با اشاعه هسته ای این کشور را از آمریکا بگیرد، مورد قبول دمکرات های کنگره نیست.‌ در این حال،«مون جائه این»رئیس جمهوری کره جنوبی تاکید کرد: من در شبی که مذاکرات انجام میشد نخوابیدم، من و ملت کره جنوبی صادقانه امید داریم که نشست جاری موفقیت‌آمیز باشد و فصلی جدید در خلع سلاح هسته‌ای کامل، تحقق صلح و ایجاد روابطی جدید میان کره شمالی، کره جنوبی و آمریکا رقم بزند. وی با تاکید بر این که توافق انجام شده در سنگاپور به جنگ سرد پایان می‌دهد.افزود: سئول قصد دارد از اجرای کامل آخرین توافقات که کیم جونگ اون و ترامپ اطمینان حاصل کند.‌«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز ضمن استقبال از نشست سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور از این دیدار به عنوان گفتگوی برابر میان ترامپ و «کیم جونگ اون» یاد کرد وگفت: این دقیقاً همان چیزی است که پکن همواره خواستار آن بوده است.‌ وی تاکید کرد: هیچکس درباره نقش منحصر به‌ فرد و مهمی که چین در این میانه ایفا کرد، تردیدی ندارد. نقشی که تداوم خواهد داشت.

در همین حال «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن گفت: توکیو از امضای سند پس از نشست آمریکا – کره شمالی حمایت می‌کند و آن را گامی به سوی راه‌حل جامع مسائل مختلف می‌داند.

شینزوآبه گفت: این حقیقت که کیم جونگ اون تعهدش را از طریق امضای سندی برای خلع سلاح هسته‌ای کامل تایید کرده است، گامی رو به جلو برای راه‌حل جامع درباره مسائل مختلف است و ما از آن استقبال می‌کنیم. «یوشیهیده سوگا»، دبیر کابینه ژاپن نیز،ابراز امیدواری کرد “این نشست تاریخی یک گام چشمگیر به سمت ایجاد صلح و ثبات در شمال شرق آسیا شود.

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز ضمن اشاره به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، گفت: مالزی نباید نسبت به صداقت کره شمالی در مذاکره با آمریکا شک و تردید داشته باشد. ما باید برای کره شمالی ارزش قائل شویم و این کشور را برای مشارکت در مذاکرات بین المللی تشویق کنیم تا مواضع سختگیرانه قبلی خود را متعادل کند. وی تاکید کرد: مالزی سفارت خود در پیونگ یانگ را بازگشایی خواهد کرد و روابطش با کره شمالی را مجددا از سر خواهد گرفت.‌ همچنین،«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از نشست سران ایالات متحده و کره شمالی، این مذاکرات را گامی حیاتی و ضروری دانست و گفت:نشست بین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره بار دیگر تأیید کننده باور ما در این خصوص بود که دیپلماسی تنها راه پیش‌رو برای پیشرفت به سوی صلح پایدار در شبه‌جزیره کره است. پیگیری مسیر دیپلماتیک اغلب چالش‌برانگیز اما همواره نتیجه‌بخش است. این نشست گامی حیاتی و ضروری برای تقویت دستاوردهای مثبت حاصل شده در روابط بین دو کره در شبه‌جزیره بوده که مدیون رهبری، خردمندی و عزم جزم رئیس جمهوری کره جنوبی، است.

از طرفی،«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در واکنش به دیدار رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این که واقعیت انجام این دیدار مثبت است ،گفت: پیشنهادات طرفین را در این نشست دنبال می‌کنیم؛ اما تا کنون مستنداتی در این باره ندیده‌ایم.«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیزاز دیدار سران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور استقبال کرد و گفت:هرچه فرصت بیشتری برای حل مشکل شبه‌جزیره کره از طریق گفت‌وگو فراهم شود، بهتر است.‌از سویی «آمانو»مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ازتوافق مشترک کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا استقبال کرد و گفت: این سازمان آماده بررسی و راستی آزمایی در قبال برنامه‌های اتمی کره شمالی است.‌وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعهد کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای نشانه‌ای است از این که رهبر این کشور در نهایت پس از دیدار با ترامپ پیام را دریافت کرده است.‌«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با در توئیتی در واکنش به دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون»، نوشت: «دیدار تاریخی و بسیار مهمی برگزار شد. برای پرزیدنت ترامپ و ایالات متحده آمریکا آرزوی موفقیت درتلاش های خود برای پیشگیری از تهدیدات هسته ای در جهان را داریم».‌در این حال خبرگزاری رویترز نوشت: «دونالد ترامپ» و«کیم جونگ اون» درباره خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ توافق کردند اما به نظر می رسد این توافق نمادین است.‌خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با بررسی تصاویر رسانه ها از توافقنامه ترامپ و رهبر کره شمالی در سنگاپور، نوشت: دو کشور متعهد به اقدام برای غیر هسته ای شدن کامل شبه جزیره کره شده اند.این نشریه افزود: بر اساس این بیانیه مشترک، طرفین اعلام کردند که بصورت مشترک تلاش می‌کنند تا صلح پایدار را در شبه جزیره کره برقرار سازند.

حاشیه های اجلاس

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از آغاز دیدارش با رهبر کره‌شمالی در هتل کاپلا ابراز امیدواری کرد که این دیدار فوق‌العاده موفقیت‌آمیز باشد. او که در کنار کیم جونگ اون نشسته بود، اظهارداشت: ما روابطی فوق‌العاده پیش رو خواهیم داشت. من تردیدی ندارم.کیم جونگ اون نیز پیش از آغاز مذاکراتش با ترامپ گفت: ما موانع را پشت سر گذاشته‌ایم و امروز اینجا هستیم.‌ دونالد ترامپ و کیم جونگ در محلی که تدارک دیده شده بود با یکدیگر دست دادند و خوش و بش کردند. رهبران آمریکا و کره شمالی پس از دست دادن در مقابل عکاسان و دوربین‌های خبری عازم محل دیدار دوجانبه شدند ۴۵ دقیقه با یکدیگر گفتگو کردند.‌دقایقی‌ بعد از دیدار ترامپ و اون مقام‌های ارشد آمریکا و کره‌شمالی به نشست ترامپ و کیم‌جونگ‌اون ملحق شدند. رسانه‌ها برای چند دقیقه اجازه داشتند از نشست مقام‌های دو طرف تصویربرداری کنند و سپس به بیرون هدایت شدند تا ادامه نشست باز هم پشت درهای بسته ادامه پیدا کند.در چنین شرایطی، کارشناسان تحلیل زبان بدن اعلام کردند:دونالد ترامپ، و کیم جونگ اون، در اولین دقایق دیدار تاریخی خود با یکدیگر هر دو به دنبال نشان دادن حس تسلط و کنترل بر اوضاع بودند اما در ابتدای این نشست در سنگاپور مقداری اضطراب را نیز نشان دادند.‌در همین رابطه «کارن لئونگ»، کارشناس سنگاپوری گفت: ۶۰ ثانیه ابتدایی نشان داد که هر دو رهبر سعی داشتند کنترل شرایط را در دست بگیرند.‌وی ادامه داد: دست دادن آنها به شکلی بود که به نظر می‌رسید بین دو فرد هم رده انجام شده است.‌ناهار کاری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی در سنگاپور صرف شد و غذاهای موجود در این برنامه شامل انواع غربی و کره‌ای بود.‌ در همین حال منابع خبری اعلام کردند:دونالد ترامپ چنان از دیدار با کیم جونگ اون ذوق زده شده بود که بعد از ضیافت ناهار، رهبر کره شمالی را به تماشای خودروی ضد گلوله‌ ۶ر۱ میلیون دلاری‌اش برد.کیم جونگ اون نیز با لبخند نگاهی به این خودرو انداخت.

نظر شما