شناسهٔ خبر: 26079117 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

توصیه‌هایی برای هفته پایانی ماه مبارک رمضان

ماه رمضان، ماه نیایش با خداست. ماه مهمانی خدا و به دلیل مصادف شدن این ایام با روزهای طولانی سال اهمیت تغذیه سالم دوچندان می‌شود. در این ماه که گاهی حدود 17 ساعت روزه‌داری به ‌طول می‌انجامد، خطر کم آب شدن بدن روزه‌داران را تهدید می‌کند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>رمضان ماه پاک کردن دل‌هاست، ماه شست‌و‌شوی نگاه‌ها از بدبینی و ذهن‌ها از بداندیشی و زبان‌ها از بدگویی؛ ماه شست‌وشوی سینه ‌است از کینه‌ها؛ و همین‌طور ماه پاک‌سازی جسم است؛ ماه‌ شست‌وشوی کبد و کلیه‌ها و معده است از انبوه اغذیه رنگارنگ و چرب و انباشته. اما متاسفانه فرهنگ غلط رایج، این صفای معنوی پاک‌سازی توامان روح و جسم را از هم جدا کرده و دریغ که همیشه همه‌چیز مصادره به مطلوب ترجمه ‌شده است! هر چه قسمت عبادی و پاک‌سازی روح درست و به‌جا انجام می‌شود کسی زیر بار ترک کردن قسمت خوشمزه‌اش نمی‌رود و باز سفره‌های افطار رنگین‌تر و چرب‌تر برگزار می‌‌شود. غافل از اینکه این نقض آشکار روزه‌داری است.

ماه رمضان، ماه نیایش با خداست. ماه مهمانی خدا و به دلیل مصادف شدن این ایام با روزهای طولانی سال اهمیت تغذیه سالم دوچندان می‌شود. در این ماه که گاهی حدود 17 ساعت روزه‌داری به ‌طول می‌انجامد، خطر کم آب شدن بدن روزه‌داران را تهدید می‌کند. از سویی نخوردن سحری مدت روزه‌داری را افزایش می‌دهد. بدن برای تامین مواد موردنیاز و انرژی به وعده غذایی قبلی نیاز دارد و با توجه به ساعات طولانی روزه‌داری احتمال کم‌آبی بدن و احساس خستگی در طول روز بیشتر می‌شود به‌علاوه نخوردن سحری باعث می‌شود بعد از افطار شما بیشتر پرخوری کرده و دچار افزایش وزن ناخواسته شوید.

یادتان باشد که هنگام خوردن افطار باید آرام غذا بخورید و از خوردن هر لقمه آن لذت ببرید و از خوردن غذاهای سرخ‌شده به‌شدت بپرهیزید.
سحری را پس از نیمه‌شب میل کنید؛ این می‌تواند مقاومت فرد روزه‌دار را به‌ویژه در روزهای اول ماه مبارک رمضان در برابر تشنگی و گرسنگی افزایش دهد. بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در روزه‌داری آب است که البته می‌توان آن را باکمی آب‌لیموی تازه طعم‌دار کرد و نوشید.
استفاده از غذاهای پرپروتئین مانند تخم‌مرغ سویا، گوشت، مرغ، ماهی لبنیات، حبوبات در وعده سحری باعث می‌شود قند خون دیرتر افت پیدا کند و فرد کمتر احساس ضعف و گرسنگی کند. در ضمن از مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزی و میوه هم دریغ نکنید.
به‌هیچ‌وجه نباید وعده سحری حذف گردد و از مصرف غذاهای چرب و شور و شیرین در این وعده باید پرهیز شود زیرا باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شوند.
برای پیشگیری از بوی آزاردهنده دهان در طول روز از مصرف سیر و پیاز بپرهیزید و قبل از اذان صبح مسواک بزنید.
در موقع افطار زبان روزه را با آب گرم یا چای بازکنید. بهتر است در سفره افطار از قند طبیعی نظیر کشمش، خرما یا عسل برای کنترل اشتها و پرهیز از زیاده‌روی استفاده شود.
حتما سبزی را در افطار میل کنید زیرا خوردن سبزی در سحری منجر به تشنگی در طول روز می‌شود. از آشامیدن آب یخ و نوشابه سرد با معده خالی پرهیز کنید.همان‌طور که زمان لازم برای دعا و عبادت لازم است، زمان کافی هم برای غذا خوردن باید در نظر گرفته شود. از تسریع در این کار جلوگیری کنید تا از عواقب گوارشی آن نظیر سنگینی معده در طول روز، ترش کردن، ناراحتی‌های روده و ... جلوگیری کنید.سپید
پرنیان قربانپور
کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو انجمن تغذیه آمریکا (ADA)

نظر شما