شناسهٔ خبر: 26078221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نماز عید سعید‌فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه می‌شود

صاحب‌خبر -
رئیس ستاد برگزاری عید سعید فطر اعلام کرد: نماز عید سعید فطر به امامت حضرت آیت الله خامنه‌ای در مصلای امام خمینی(ره) اقامه خواهد شد.

به گزارش مهر ، سید باقر پیشنمازی با اشاره به این که نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در مصلای امام خمینی اقامه خواهد شد، اظهارداشت: پس از تایید و اعلام روز عید از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب، درهای مصلای امام خمینی(ره) از ساعت ۵ صبح به روی نمازگزاران باز می‌شود.

وی با اشاره به این که ویژه برنامه‌های متنوعی در مصلای امام خمینی برای پذیرایی و استقبال از نمازگزاران تدارک دیده شده است، گفت: مراسم نماز روز عید سعید فطر (احتمالا صبح جمعه) از ساعت ۷ صبح و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز خواهد شد.رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تصریح کرد: نماز عید سعید فطر هم حدود ساعت ۸:۳۰ به امامت حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌اقامه می‌شود.پیشنمازی افزود: برای پرداخت زکات فطره نمازگزاران صندوق‌های کمیته امداد امام خمینی در اطراف محل برگزاری نماز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سامانه پیامکی ۶۸۶۸ این ستاد آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات قبل و بعد از برگزاری نماز عید سعید فطر است.پیشنمازی ادامه داد: برای نمازگزارانی که با خودرو شخصی به مصلای امام خمینی می‌آیند پارکینگ‌هایی در اطراف این مصلا در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر خاطرنشان کرد: برای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم نماز عید سعید فطر نهادها و دستگاه‌های مختلف خدمات رسان در این روز ارائه خدمات ویژه خواهند داشت.

مراجع عظام تقلید میزان زکات فطره در سال۹۷ را اعلام کردند

بر اساس اعلام مراجع عظام تقلید، زکات فطریه ۸ هزار تومان و کفاره غیر عمدی روزه ۲۵۰۰ تومان ‌و عمد ۲۵۰ هزار تومان است.

اما آیت الله العظمی صانعی زکات فطریه را ۷ هزار تومان و آیت الله العظمی علوی گرگانی ۶ هزار تومان اعلام کرده اند.

به گزارش جماران، در اطلاعیه‌های این مراجع تقلید آمده است‌:

آیت الله العظمی یوسف صانعی

مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج است که امروزه جزء قوت غالب است و پرداختن قیمت هرکدام از آن‌ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهرهای ایران تقریباً۷۰۰۰ تومان و قیمت سه کیلوگرم برنج ۳۰۰۰۰ تومان است که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می شود.و میزان کفاره یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت

نمی‌کند؛ مگر آن که پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن هم داشته باشد.

مبلغ قیمت گندم در سال ۱۳۹۷ بابت کفاره غیر عمد تقریباً ۲۰۰۰ تومان – کفاره عمد (معادل ۶۰ روز)۱۲۰۰۰۰ تومان است.

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ هشت هزار تومان (۸۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد روزی

۲۵۰۰ تومان، کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان و حنث قسم

۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

از سوی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ ۲۰هزار تومان اعلام شده است.(توجه داشته باشید طبق نظر معظم له در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد.

در ضمن در شهرهایی که بتوان سه کیلو گندم یا سه کیلو برنج را با مبلغی کمتر از مبلغ اعلامی خریداری کرد کافی است همان مبلغ را بپردازند.)

پیش از این هم مبلغ کفاره عمد و عذر به این شرح اعلام شده بود:

کفاره عذر هر روز ۲۵۰۰ تومان

کفاره عمد هر روز ۱۵۰,۰۰۰ تومان

آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی

طبق اعلام دفتر معظم له مبلع کفاره

غیر‌عمد برای هر روز دو هزار تومان پول نان برای فقراست.

همچنین مبلغ فطریه برای هر نفر از گندم حداقل۶۰۰۰ تومان است و از برنج هم به ازای هر نفر سه کیلو از برنجی که غالبا مصرف می‌کنند داده شود و قیمت متوسط آن ۳۰۰۰۰ تومان است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

بر این اساس، کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

ایشان ، مبلغ ۲۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰۰۰۰ تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

برچسب‌ها:

نظر شما