شناسهٔ خبر: 26075160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: توافق سنگاپور آرمانی است

تهران – ایرنا - «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا روز سه شنبه با انتشار رشته توییت هایی از بیانیه «آرمانی» نشست سنگاپور انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هاس در حساب توییتری خود نوشت: بیانیه نشست سنگاپور اساسا آرمانی است: هیچ تعریفی از خلع سلاح داده نشده، جدول زمانی ندارد ودر آن به جزئیات فرآیند راستی آزمایی اشاره ای نشده است. نگران کننده ترین چیز در مورد تمام این ها آن است که آمریکا در مقابل، قید چیز محسوسی را چون رزمایش های نظامی آمریکا-کره جنوبی زد.
هاس در توییت دیگری نوشت: دونالد ترامپ از رزمایش های آمریکا و کره جنوبی با عنوان بازی های جنگی تحریک آمیز نام برد . وی همچنین در اقدامی نگران کننده بدون هیچ تضمینی در خصوص کاهش تهدید نظامی کره شمالی، از تخلیه نیروهای آمریکایی گفت. (همچنین) فرضیاتی مبنی بر این وجود دارد که وی قبلا کره جنوبی را در جریان این امر قرار نداده بود که اگر حقیقت داشته باشد، می تواند آخرین ضربه به یک متحد باشد.
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییت سوم خود در این باره نوشت: سیاست منصفانه نیست. اگر اوباما نشست بی ارزش سنگاپور را ترتیب داده بود، همه کارشناسان و سیاستمداران محافظه کار به او برای مماشات (این چنینی) لعنت می فرستادند.
وی همچنین در توییت دیگری نوشت: دونالد ترامپ خطاب به کیم جونگ اون: «گفتم، به آن مکان نگاه کن، آیا یک آپارتمان بزرگ نیست؟ به آن، از منظر املاک و مستغلات فکر کن.» سیاست خارجی آمریکا به وضوح تغییر کرده است؛ دکترین بازدارندگی به دکترین حکومت مشترک منجر شده است. جرج کنان(سیاستمدار پیشین و مدافع مهار شوروی در زمان جنگ سرد) کنار برو.
رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی پس از 65 سال رابطه خصمانه دو کشور، صبح امروز به وقت محلی در هتل کاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور دیدار و پس از آن توافقنامه ای را امضا کردند.
توافقنامه ای که دو طرف روز سه شنبه در سنگاپور امضا کردند، چهار ماده دارد که به غیر از تعهد درباره خلع سلاح کره و بازگرداندن بقایای سربازان کشته شده، شامل تعهد دو طرف برای بنا کردن روابطی تازه و تلاش مشترک برای ایجاد صلح پایدار در شبه ‌جزیره است.
نشست سنگاپور در بین دیگر چهره های سیاسی آمریکا نیز واکنش هایی را به همراه داشت.
کالین کال (Colin Kahl)مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون باراک اوباما در توییتی نوشت: نخستین دیدار ترامپ و کیم جونگ اون دیداری دو نفره بود. چگونه می توان اعتماد کرد که بازخوانی ارائه شده واقعا بازتابی از گفتگوها میان این دو باشد. منظورم این است که یکی از حاضران این جلسه فردی است که تنها حرف های پوچ می زند و طرف دیگر هم کیم جونگ اون است.
مارک بل (Mark Bell) کارشناس هسته ای نیز در پیام توییتری خود در این باره تصویری از چهره خونین معمر بن قذافی رهبر سابق لیبی و دیدار امروز ترامپ و رهبر کره شمالی را با توضیح «تفاوت میان هسته ای بودن یا نبودن برای دشمنان آمریکا» در کنار هم قرار داد.
برنی سندرز سناتور آمریکایی در پیامی نوشت: برایم عجیب است که ترامپ در کنار آمدن با رهبران دمکراسی های عمده جهان مشکل دارد اما با رهبران دیکتاتور و مستبد چنین راحت است.
«بن رودز»(Ben Rhodes ) مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در خصوص برآیند این نشست نوشت: تا زمانی که کره شمالی حقیقتا به بازرسی های بین المللی که می تواند خلع سلاح هسته ای این کشور را تایید کند (مانند بازرسی هایی که در ضمن توافق هسته ای ایران به اجرا درآمد)، تن ندهد نمی توانیم در این باره قاطعانه چیزی بگوییم.
کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه،رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین المللی بویژه توافق هسته ای با ایران، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت گسترده هم پیمانان این کشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است،سعی می کند تا از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.
اما مسئله اینجاست: چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشته توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟
اروپام**9418**1590

نظر شما