شناسهٔ خبر: 26073176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصلاحات در ۱۴۰۰ از عارف حمایت می‌کند

R41383/P41383/S9,1299/CT12

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: اظهارات اخیر منتسب به رییس دولت اصلاحات درباره رئیس فراکسیون امید مبنی بر این که عارف اصلاح طلب تر از روحانی نیست را باور نمی‌کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سید حسن رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه عارف اصلاح‌طلب‌تر از روحانی نیست، اظهار کرد: نمی‌پذیرم که اظهارات  اخیر منتسب به  رییس دولت اصلاحات  درباره رئیس فراکسیون امید مبنی بر این  که عارف اصلاح طلب تر از روحانی نیست از زبان  خاتمی بیان شده باشد، چرا که چند شب پیش نزد ایشان بودم و کلا نمی‌پذیرم که وی چنین رویکردی درباره رئیس فراکسیون امید داشته باشد.

عارف  برای خود ماهیتی جز اصلاح‌طلبی قائل نیست

وی افزود: در اصلاح‌طلبی عارف تردیدی وجود ندارد و در اصلاح‌طلب نبودن روحانی نیز شکی نیست و این نگاه  در جامعه کاملا نهادینه شده است، در جریان انتخابات اخیر و همچنین سال 92، بنابر صلاحدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روحانی مورد حمایت این جریان قرار گرفت، اما وی هیچ‌گاه خود را اصلاح‌طلب ننامیده و عارف نیز برای خود ماهیتی جز اصلاح‌طلبی قائل نیست.

تحولات حوزه سیاست داخلی ایران در عرض چند هفته 180 درجه تغییر می‌کند

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال 1400 تصریح کرد: وارد شدن به مباحث انتخاباتی کمی زود به نظر می‌رسد، چرا که تحولات حوزه سیاست داخلی ایران بعضا در عرض چند هفته 180 درجه تغییر می‌کند، و ما مقدم بر انتخابات ریاست جمهوری آتی انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم، می‌شود درباره انتخابات 1400 به معنای کلی، صف‌بندی‌های سیاسی و کاندیداهای جریانات سیاسی در حد گمانه‌زنی اظهارنظر کرد، اما با شناختی که بنده از پیچیدگی‌های حوزه سیاسی ایران دارم، نمی‌توان با توجه به سرعت تغییر و تحولات این حوزه از اکنون که بیش از 3 سال به موعد انتخابات 1400 باقی مانده، با توجه به مجموعه مولفه‌های موثر بر این دو رویداد مهم اظهارنظر معتبر و قابل تحققی کرد.

رسولی با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم، بیان کرد: پیش‌بینی بنده این است که از مهرماه سال جاری به تدریج جریان‌ها و احزاب سیاسی به این مسئله ورود پیدا می‌کنند، چرا که هم انتخابات مجلس نزدیک‌تر است و هم تفاوت‌های ماهوی میان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال انتخابات مجلس چند صد منتخبی است و عرصه آن بیش از 200 حوزه انتخابیه را در بر می‌گیرد. اما رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری بین افرادی کمتر از 10 نفر صورت می‌گیرد، بنده تصور می‌کنم که در انتخابات مجلس آتی هردو جریان سیاسی کشور هم‌اکنون به صورت غیر آشکار در حال تدارک سازمان رأی خود هستند و از ابتدای پاییز مطابق وقایع قبلی انتخاباتی فعالیت‌های علنی خود را آغاز خواهند کرد.

تردیدی ندارم که اصلاح‌طلبان از محمدرضا عارف حمایت خواهند کرد

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به احتمال حمایت جریان اصلاحات از  محمدرضا عارف، خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم که اصلاح‌طلبان از محمدرضا عارف حمایت خواهند کرد، مگر آنکه اتفاق خاصی بیفد ، اما به فرض تداوم وضعیت کنونی اصلاح طلبان رابطه خود را با رئیس فراکسیون امید حفظ و از وی حمایت خواهند کرد.

رسولی با اشاره به صحبت‌های اخیر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در دوران انتخاب هیئت رئیسه مجلس مبنی بر اینکه عارف رأی خودش را نیز کم می‌کند چه برسد به اصلاح‌طلبان تأکید کرد: اگر  نمایندگان جبهه پایداری در مجلس بر همان عهد و پیمان از پیش اعلام شده ایستاده بودند، قطعا در مرحله اول  عارف از علی لاریجانی پیشی گرفته  و بر صندلی ریاست مجلس تکیه می‌زد، چرا که تعداد آراء وی در مرحله اول در مقایسه با لاریجانی  بسیار بالا بود و میتوان از  این تفاوت  آرا  پیام سیاسی قابل توجهی دریافت کرد.

وی با اشاره به حمایت جریان اصلاحات از اسحاق جهانگیری در انتخابات 1400، افزود: جهانگیری اکنون در قوه مجریه نفر دوم دولت محصوب می‌‌‌شود و در مرحله پیشین نیز به عنوان کاندیدای حمایتی در صحنه حضور پیدا کرد.

رسولی ادامه داد: اگر بپذیریم که برای 3 سال آینده از اکنون می‌توان درباره کلیات انتخابات اعم از مرزبندی‌های سیاسی ، ائتلاف‌ها و طرح رویکردها و راهبردها با توجه به فضای به شدت متغیر حوزه داخلی اظهارنظر کرد،جهانگیری به صورت بالقوه مطرح خواهد بود، اما جریان اصلاحات بعد از سال 84 و 88 به این نتیجه رسید که در همه انتخابات‌ها به صورت اجماعی و تشکیلاتی حضور پیدا کند و بنده بعید می‌دانم که این جریان با توجه به تجارب گذشته به صورت چند نامزدی در انتخابات حضور پیدا کند.

حمایت تاریخی عارف در 92 و ورود تجهیز شده جهانگیری در 96 عامل اصلی پیروزی روحانی بود

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 در نهایت از جهانگیری حمایت می‌کنند یا عارف در پایان خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند، چرا که جهانگیری و عارف در نسبت حمایتی که در دو انتخابات اخیر با روحانی داشته‌اند، تفاوت کارکردی ندارند ، چرا که اگر در سال 92 عارف کناره‌گیری نمی‌کرد، یقینا روحانی نمی‌توانست بیشتر از یک درصد آراء را کسب کند، در سال 96 نیز با توجه به تدارکی که جریان رقیب علیه روحانی دیده بود، اگر ورود تجهیز شده جهانگیری نبود، چه بسا نتیجه انتخابات مانند سال 92 غیر از آن چیزی می‌بود که رقم خورد، بنابراین در سال 92 حمایت تاریخی محمدرضا عارف عامل اصلی پیروزی روحانی بود.

 گفتنی است که اخیرا رییس دولت اصلاحات در جلسه با اعضای ستاد امید مطرح کرده بود که «شخصا آقای عارف را اصلاح طلب تر از روحانی نمی‌دانم» . با این حال، در هفته ی گذشته، پس از شکست عارف در انتخابات ریاست مجلس، اخباری در مورد تمایلش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 در رسانه ها منشر شد. برخی این اظهارنظر خاتمی را واکنشی به طرح کاندیداتوری 1400 عارف می دانند که رییس دولت اصلاحات، با طرح این دیدگاه، نه تنها مخالفت خود را با کاندیداتوری 1400 وی ابراز کرده، بلکه در واکنش به انفعال شخصیتی وی در مجلس، شاید عدم تمایل خود نسبت به کاندیداتوری عارف در مجلس 98 را نیز اعلام کرده است.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما