شناسهٔ خبر: 26069402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرود عدالت جویانه ازسپهر آیینی عرفان

ایلام - ایرنا - مفاهیم عید اقامه یک ماه مراقبه و پرداخت فطریه در ادبیات اجتماعی چنان با هم گره خورده اند که هرکدام دیگری را تداعی می کند درحالی که از این دو یکی مصداق عرفان ناب و دیگری متضمن مشارکت واجب فردی در ساحت عدالت اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،زکات فطریه به عنوان نقطه پایان 30 روز مراقبه و سلوک جان های دینی اعم از شیعه و سنی می باشد و به تعبیری رساتر ' فرودگاه' 30 روز تجربه زیسته ناب سلوک آیینی است که بیشتر از هر استدلال دیگری جایگاه عدالت اجتماعی را در دو روی سکه شریعت و حقیقت معرفت دینی نشان می دهد .
این درحالی است که روزه و رمضان چه در اسلام و چه درسایر ادیان رفتاری آیینی درسپهر آیین های عرفانی به معنی بریدن ازماسوی الله اعم از دارا و ندار و سیر و سلوکی حاوی تفکر و تعمق درونی و مراقبه جسم وذهن درجهت وصل به گوهر و حقیقت دینی تعریف و طبقه بندی می شود.
براساس اظهار افراد مبتنی بر تجربه زیسته در برتری حضور در ساحت ذهن و سلوک به نسبت واقعیت متنی جامعه شکی نیست مگر آنکه این پایان خود آغازی باشد برای مشارکت فعال در حوزه عدالت اجتماعی، که به عنوان رفتاری الگو گونه برای مسلمانان وجوب دینی یافته است.
در متن های دینی از زکات فطره به عنوان گام تکمیلی روزه، حافظ سلامتی جسم، پالودگی جان و تکمیل کننده زکات مال نام برده شده است.

**تعریف زکات فطریه
زکات فطرت در متون دینی چنین تعریف شده است: فطره در لغت چند معنا دارد که مهم‏ترین آنها، خلقت و اسلام است اما در اصطلاح عرفی عبارت است از: زکاتی که هر مسلمان برای خود و هر کس که نان خور او محسوب می‏شود، به مستحق می‏پردازد.
می توان تحلیل کرد که زکات فطریه راهی بهترین برای بازگشت دوباره به بد وخوب زندگی است که براساس آن در ازای همه آنچه که از جنس معنا در30 روز مراقبه و سلوک دریافت شده اکنون باید عیدی داد اما به کی و چه کسانی را باید در شادی برخورداری از فضیلت روزه شریک کرد؟.
براساس اعلام منابع دینی زکات فطریه در یکی از هشت مورد زیر باید هزینه و پرداخت شود:
اول: فقیر و آن کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد.
دوم: مسکین و آن کسی است که از فقیر سخت تر روزگار می گذارند.
سوم: کسی که از طرف امام (ع) یا نایب او مأمور جمع آوری زکات یا نگهداری یا رسیدگی به حساب آن و یا رساندن آن به امام و نایب او یا رساندن به مصارف لازم هستند می توانند به اندازه زحمتی که می کشند از زکات استفاده کنند.
چهارم: افراد ضعیف الایمانی که با گرفتن زکات تقویت می شوند و تمایل به اسلام پیدا می کنند.
پنجم: خریداری بنده ها و آزادی کردن آنان.
ششم: بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد.
هفتم: سبیل الله یعنی کارهایی مانند ساختن مسجد که منفعت دینی عمومی دارد و هم چون مدارس علوم دینی، مراکز تبلیغاتی، نشر کتب اسلامی و یا مثل ساختن پل و مدرسه و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان می رسد و خلاصه آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد.
هشتم: ابن السبیل یعنی مسافری که در سفر درمانده شده و محتاج شده که به مقدار نیازش می تواند از زکات استفاده کند هر چند در محل خود غنی و بی نیاز باشد. (رساله توضیح المسائل مرحوم امام، مساله 1925)
اینکه در هشت مورد فرموده شده به عنوان محل هزینه زکات فطریه بیشترین دلالت بر کمک به نیازمندان دارد نشان از کارکرد عدالتجویانه زکات فطریه دارد.
تاجاییکه به نظر مقام معظم رهبری، مصرف زکات فطره که در روز عید فطر واجب می شود برای مسجد اشکال ندارد ولی در صورت بودن فقرا مستحب است آنها را مقدم دارند.
(برگرفته از پرسمان)

**کم وکیف زکات فطرت درسال جاری اعلام شد:
کارشناس استفتائات دفتر مقام معظم رهبری، از تعیین مبلغ زکات فطره و کفاره سال 1397 خبر داد.
حجت الاسلام محمد فراهانی در گفت و گویی حبری در خصوص مبلغ فطریه و کفاره سال 97، گفت: حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر 8 هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) است.
وی ادامه داد: همچنین مبالغ کفاره غیر عمد روزی 2500 تومان و کفاره عمد روزی 150 هزار تومان تعیین شده است. چیست؟
پرداخت زکات فطره یا همان فطریه بر همه مسلمانان عاقل و بالغ که توانایی گرفتن روزه را دارد و همچنین معذورین و همچنین کسانی که عمدا روزه خود را خورده اند، واجب است.

**وجوب و شمول پرداخت فطریه
پرداخت زکات فطریه از جمله شرایط قبولی روزه در ماه مبارک رمضان است که حتی پرداخت فطریه نوزادی که یک ساعت قبل از غروب آفتاب به دنیا آمده باید بر اساس قوت غالب جامعه پرداخت شود.
کسانی که زندگی شان تامین است پرداخت زکات فطره بر آنها واجب می‏شود، اما کسانی که کمبود دارند و به نوعی خرجشان بیش از درآمدشان است پرداخت زکات فطریه بر آنها واجب نیست و می‏توانند فطریه بگیرند.
گزارش از شهریار حیدری فر
6034

نظر شما