شناسهٔ خبر: 26067252 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

طریقه انتقال عفونت HPV

HPV ویروسی است که عامل بیش از 99 درصد سرطان های دستگاه تناسلی و زگیل‌های ناحیه تناسلی است. این ویروس از طریق تماس پوست با پوست از جمله تماس جنسی منتقل می‌شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص زنان و زایمان گفت: عفونت HPV حدود 50 نوع ویروس دارد و از طریق رفتارهای جنسی منتقل می شود.

به گزارش شفا آنلاین، HPV ویروسی است که عامل بیش از 99 درصد سرطان های دستگاه تناسلی و زگیل‌های ناحیه تناسلی است. این ویروس از طریق تماس پوست با پوست از جمله تماس جنسی منتقل می‌شود.

مژگان السادات هاشمی، متخصص زنان و زایمان افزود: چهار نوع ویروس بیماری HPV سرطان زاست که عوارض خطرناکی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه واکسن HPV در ایران تولید نمی شود و وارداتی است، اظهار کرد: در حال حاضر واردات این واکسن به کشور وجود دارد و برای بیمارانی که دچار ویروسهایی به جز نوع سرطان آن شده اند، تزریق می شود.

هاشمی ادامه داد: HPV شایع ترین عفونت(Infection) مقاربتی است و اکثر بیماران آلوده به این عفونت اطلاعی از بیماری خود ندارند.

هاشمی توضیح داد: اگر چه مکانیسم های دقیق انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده اما معمولا از راه تماس جنسی است. افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند، امکان دارد یک فرد بیش از یک نوع ویروس HPV مبتلا شود.

هاشمی افزود: تعدادی از انواع HPV، عامل ایجاد زگیل تناسلی(Genital Warts) می‌شوند و تعدادی دیگر می‌توانند سلول‌های طبیعی را غیر طبیعی کرده و سبب سرطان شوند.

وی تصریح کرد: زگیل تناسلی به صورت توده‌های کوچک مجزا یا به هم متصل در نواحی تناسلی ایجاد می‌شود، زگیل می‌تواند کوچک و بزرگ، برجسته، مسطح یا شبیه گل کلم باشد، تشخیص زگیل بالینی است و با مشاهده می‌توان آن را تشخیص داد.

این پزشک افزود: معمولا طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا، این ویروس در بدن فرد رشد می‌کند، باید توجه کرد که زگیل به سرطان تبدیل نمی‌شود.

هفته گذشته خبری در مورد تولید واکسن HPV منتشر شد که واکنش هایی را مبنی بر کم اهمیت بودن این بیماری و نبود ضرورت تولید آن در پی داشت.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی این وزارتخانه نیز روز دوشنبه در نشست خبری درباره واکسن HPV گفت: هر سال 927 مورد سرطان دهانه رحم در کشور رخ می دهد و 5درصد مردم به زگیل های ناحیه تناسلی دچار می شوند که بروز آن در زنان کمتر از 24 سال و در مردان بین 25 تا 29 سال بیشتر است.

وی افزود: اینکه تزریق واکسن HPV باعث عقیم شدن مردان و زنان می شود، بیانی غیر علمی و در حد شایعه است. خواهش می کنم که در این خصوص افراد علمی اظهار نظر کنند و اگر گزارش عملی وجود دارد به ما ارائه دهند. تا زمان حاضر گزارشی در این خصوص در دنیا ارائه نشده است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این واکسن را 54 کشور استفاده می کنند و حتی برخی کشورها نیز آن را اجباری کرده اند و گزارش هایی مبنی بر عقیم شدن مصرف کنندگان این واکسن وجود ندارد؛ الان هم فقط یک نفر با عنوان علمی با واکسن HPV مخالفت کرده است.

حریرچی اضافه کرد: برخی، هر کار جدیدی که می خواهد انجام شود، را توطئه می دانند، این اشخاص بهتر است قبول کنند که مسئولان وزارت بهداشت(Ministry of Health) برای سلامت مردم دارند کار می کنند.

وی اظهار داشت: زگیل تناسلی عوارض متعددی دارد که اختلال در روابط جنسی و افسردگی از جمله آنهاست که در بیشتر مواقع طلاق را به همراه دارد، ضمن اینکه درمان زگیل تناسلی به جز عوارض آن، پر هزینه است.

حریرچی افزود: طی سال های گذشته و همچنین در زمان حاضر نیز به دنبال تولید این واکسن بوده و هستیم و مطالعات ابتدایی آن انجام شده است، البته نوع خارجی این واکسن در بازار موجود است و باید سه بار تزریق شود.

وی، هزینه هر بار تزریق واکسن HPV را 273 هزار تومان بیان کرد و اظهار داشت: هزینه تزریق این واکسن در مراکز خصوصی بیشتر از این میزان ممکن است باشد. بنابراین راه درست این است که واکسن را در داخل کشور تولید کنیم.

نظر شما