شناسهٔ خبر: 26063111 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

روزنامه سپاه:‌ ایران بیش از غرب به فیلمسازان زن فرصت می‌دهد!

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد، روزنامه جوان نوشت: زنان در سینمای غرب و به ویژه هالیوود برخلاف سینمای ایران سهم ناچیزی در شغل‌های پشت دوربین دارند. برای همین کمپانی مارول ابراز امیدواری کرده تا در آینده برای بیشتر شدن این سهم تلاش بیشتری کند.
با وجود اينكه زنان سينماگر به ويژه فعالان سينماگر پشت دوربين پس از انقلاب اسلامي سهم عمده‌اي از بازار كار سينما و هنرهاي نمايشي را به خود اختصاص داده‌اند و اين يك امر عادي محسوب مي‌شود اما در آن سوي جهان و در ايالات متحده زنان به دليل سهم ناچيز در شغل‌هاي پشت دوربين همواره معترض بوده‌اند و همين باعث شده تا كمپاني مارول مجبور شود وعده‌هايي براي سهيم كردن زنان ارائه بدهد.

سهم زنان از سينماي غرب و به ويژه هاليوود بيشتر در مقابل دوربين تعريف مي‌شود و به زنان براي گرفتن شغل‌هاي پشت دوربين رغبتي نشان داده نمي‌شود. فايگي رئيس استوديوهاي مارول در دهمين دوره گردهمايي توليد با كنفرانس كه در استوديوي پارامونت برگزار مي‌شد به صحبت درباره آنا بادن كارگردان مشترك بيستمين ساخته استوديو مارول كه به عنوان اولين كارگردان زن اين مجموعه فيلم‌ها شناخته مي‌شود، پرداخت.

او در پاسخ به سؤالي كه آيا ممكن است تعداد ۲۰ فيلم بعدي مارول توسط كارگردانان زن ساخته شود بيان كرد: من نمي‌توانم قول بدهم كه ۲۰ فيلم آينده مارول را زنان خواهند ساخت اما مي‌توانم بگويم تعداد زيادي از اين فيلم‌ها را كارگردانان زن مي‌سازند. يك پژوهش در غرب نشان مي‌دهد تعداد كارگردانان زن در سينماي امريكا نسبت به مردان بسيار ناچيز است. در مجموع سهم زنان پشت دوربين بسيار كم‌رنگ است. اين پژوهش نشان مي‌دهد زنان در جايگاه‌هاي كارگرداني، نويسندگي، مديريت توليد، تدوين و فيلمبرداري بسيار حضور ناچيزي دارند. اين آمار از ۲۰ سال پيش به اين سو تغيير چنداني نكرده است. موضوع نابرابري جنسيتي ميان كارگردان‌هاي هاليوودي در چند وقت گذشته به يكي از بحث‌هاي داغ تبديل شده است. در جوايز گلدن‌گلوب و بفتا نيز حضور نداشتن كارگردانان زن در ميان نامزدهاي جايزه بهترين كارگرداني انتقادات فراواني برانگيخت. 

با يك مقايسه درباره وضعيت زنان در سينماي ايران با سينماي غرب به خوبي مي‌توان دريافت كه پس از انقلاب اسلامي زنان در همه عرصه‌ها حضور چشمگيري داشته‌اند و اين حضور در سينما نيز قابل توجه است. امروزه بسياري از فيلمسازان مطرح ايراني از ميان زنان هستند. درباره مشاغل پشت دوربين نيز زنان سهم عمده‌اي را به خود اختصاص داده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما