شناسهٔ خبر: 26060325 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

جزئیات کامل دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون+تصاویر/ کره شمالی متعهد به خلع سلاح اتمی شد

رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی پس از هفته ها انتظار، در هتل کاپلای سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده‌ و در حال برگزاری نشست تاریخی خود هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از دیدارش با رهبر کره‌شمالی به خبرنگاران گفت، به زودی سندی را با کیم جونگ اون امضا خواهد کرد؛ سندی که لحظاتی پیش میان طرفین به امضا رسید. ترامپ اظهار کرد، گفت‌وگوهایش با رهبر کره‌شمالی بهتر از آنچه می‌شد تصور کرد، پیش رفته است.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی، پس از هفته ها انتظار در هتل کاپلای سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده‌ و در حال برگزاری نشست تاریخی خود هستند.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدارش با رهبر کره‌شمالی به خبرنگاران گفت، به زودی سندی را با کیم جونگ اون امضا خواهد کرد. ترامپ اظهار کرد، گفت‌وگوهایش با رهبر کره‌شمالی بهتر از آنچه می‌شد تصور کرد، پیش رفته است.

***

11:21

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، در سندی که ترامپ و کیم امضا کردند، آمریکا به ارائه «تضمین‌های امنیتی» به کره شمالی و همچنین برقراری «یک رابطه جدید» بین دو کشور متعهد شده است. سران آمریکا و کره شمالی همچنین در این سند تعهدشان را درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره اعلام کردند.

جزئیات کامل دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون+تصاویر/ کره شمالی متعهد به خلع سلاح اتمی شد

***

11:19

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با استقبال از توافق امروز بین ترامپ و کیم جونگ اون این توافق را یک توافق تاریخی در جهت عادی سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای و رفع تنش از این منطقه از جهان توصیف کرد./ گاردین

***

11:17

آخرین خبرها حاکی از آن است که ترامپ و کیم بالاخره به مرحله صرف ناهار کاری رسیده‎ و مذاکره را از پشت میز غذا ادامه می‎دهند.

***

11:14

سران آمریکا و کره شمالی بعد از نشست مشترک در سنگاپور، یک سند مشترک جامع را امضا کردند.

جزئیات کامل دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون+تصاویر/ کره شمالی متعهد به خلع سلاح اتمی شد

ترامپ در جریان امضای این سند گفت، کار برای اجرای مفاد این سند به زودی و با سرعت زیاد آغاز خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد، این سند یک توافق کامل است و «همه چیز» را در بر می‌گیرد.

جزئیات کامل دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون+تصاویر/ کره شمالی متعهد به خلع سلاح اتمی شد

یک مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفت، ترامپ و کیم توافقی را امضا خواهند کرد که به پیشرفت گفت‌وگوها اذعان کرده و طرفین برای ادامه گفت‌وگوها متعهد می‌شوند.

 بعد از مراسم ناهار، ترامپ و اون در محوطه بیرونی هتل با یکدیگر خوش‌وبشی کوتاه داشتند و سپس از هم خداحافظی کردند و بدین ترتیب دیدار تاریخی رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی به پایان رسید.

جزئیات کامل دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون+تصاویر/ کره شمالی متعهد به خلع سلاح اتمی شد

به گزارش سی بی اس، افرادی که از طرف آمریکا در مراسم ناهار حضور داشتند، عبارتند از دونالد ترامپ، مایک پامپئو، جان کلی، جان بولتون، سارا سندرز (سخنگوی کاخ سفید)، سانگ کیم (سفیر آمریکا در فیلیپین) و متیو پاتینگر (مقام وزارت خارجه). همچنین از طرف کره‌ای این افراد در مراسم ناهار حاضر بودند: کیم جونگ اون، کیم یونگ چول، ری سو یونگ، ری یونگ هو، نو کوانگ چول، چو سون هویی، کیم یو جونگ و هانگ کوانگ سانگ.

سی‌ان‌ان نیز گزارش داد، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی به همراه شماری از مقام‌های ارشد دو کشور ناهار کاری خود را اندکی دیرتر از زمانی که برنامه‌ریزی شده بود، آغاز کردند. بر اساس اعلام کاخ سفید، قرار بود ناهار کاری دو طرف ساعت ۱۱:۳۰ آغاز شود اما این فرایند حدود ۲۰ دقیقه به تأخیر افتاد که یکی از علت‌های آن این بود که دو طرف ترجیح دادند با یکدیگر عکس بگیرند. ترامپ از کیم جونگ اون دعوت کرد که بنشیند اما پیش از آن به بذله‌گویی پرداخت و از عکاسان خواست تصاویری را به ثبت برسانند که در آن این دو رهبر «قشنگ، خوش‌تیپ و لاغر» به نظر برسند.

رویداد رسمی برای ساعات باقی مانده روز برنامه‌ریزی نشده و قرار است رییس‌جمهوری آمریکا ساعت ۱۶ به وقت محلی با خبرنگاران گفت‌وگو کند.

ایندیپندنت نیز نوشت: در جریان مذاکرات دو بار از رهبر کره‌شمالی پرسیده شده «آیا اقدام به خلع سلاح خواهید کرد؟» که او پاسخی نداده است. یک بار هم این پرسش از او شده که «آقای کیم، آیا سلاح‌های هسته‌ای را کنار خواهید گذاشت؟» که البته رهبر کره‌شمالی ظاهراً مطرح شدن این سؤال را هم به روی خود نیاورده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است، بعد از حدود پج ساعت مذاکره، ترامپ و کیم دست دادند و بدون حضور مترجم همزمان، با یکدیگر کلماتی را برای خداحافظی رد و بدل کردند. همچنین کیم به زودی سنگاپور را ترک خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت، دونالد ترامپ گفت که مسلما مشتاق است کیم را به کاخ سفید دعوت کند.

 «آنا فیفیلد» رئیس دفتر واشنگتن‌پست در توکیو به نقل از گزارش کاخ سفید نوشت که ترامپ و کیم سه سند جامع به امضا رساندند که به زودی در کنفرانس خبری ارائه می‌شوند.

 ترامپ پس از امضای سند مشترک در کنار کیم جونگ اون گفت: «او یک مذاکره‌کننده شایسته و لایق است و کسی است که عاشق کشورش است ... ما قطعا بسیار با هم دیدار خواهیم کرد».

سال گذشته تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ به شدت بالا گرفته بود تا جایی که دو طرف یکدیگر را به جنگ تهدید کردند.

دونالد ترامپ رهبر کره شمالی را "مردک موشکی" و "مجنون" خواند و کیم جونگ اون رهبر آمریکا را "آشفته روان" توصیف کرد.

دیدار روز سه شنبه تغییر قابل توجهی در رویکرد دو کشور نسبت به یکدیگر محسوب می شود.

آمریکا امیدوار است دیدار دو رهبر، آغاز روندی باشد که نهایتا به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره منجر شود.

کره شمالی گفته حاضر است به خلع سلاح هسته‌ای پایبند شود اما راه رسیدن به این هدف و یا خواسته متقابل پیونگ یانگ از آمریکا هنوز مشخص نیست.

اجلاس دو رهبر در هتل سنتوزا، جزیره ای توریستی در چند صد متری خاک سنگاپور برگزار می شود.

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ از روز دوشنبه برای برگزاری این نشست وارد سنگاپور شده بودند و هر یک دیدارهایی با مقامات سنگاپور برگزار کرده‌اند.

- نخست وزیر سنگاپور گفته بود که برگزاری این دیدار 20 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که عمده آن صرف مسائل امنیتی می شود. 

-خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که سنگاپور طی یک هفته گذشته تدابیر امنیتی سطح بالایی را در اطراف هتل کاپلاف محل مذاکرات، ترتیب داده است. 300 پلیس عمومی، 5000 افسر پلیس امنیتی و افسرانی از نیروی دریایی، هوایی و زمینی ارتش سنگاپور برای تأمین امنیت این مذاکرات به خدمت گرفته شده‌اند.

 

نظر شما