شناسهٔ خبر: 26058327 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

شیوع فوق العاده زگیل تناسلی در ایران

صاحب‌خبر -
دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ایران می‌گوید اچ‌پی‌وی (ویروس زگیل تناسلی) در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است.

ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است، بیش از نود درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. اچ‌پی‌وی در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود.

راه انتقال این ویروس پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهمترین راه تماس جنسی است، به ویژه از راه واژن و مقعد. انتقال ویروس از راه دهان هم امکان‌پذیر است.

دکتر محرز به تندرست‌نیوز گفت: "این ویروس به هیچ عنوان درمان قاطع ندارد، فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با لیزر یا محلول‌های مخصوص می‌سوزانند، در بسیاری از مواقع هم این زگیل‌ها خودبخود از بین می‌رود، اما مسئله این است که در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود، گاهی عود می‌کند و منتقل هم می‌شود. "

دکتر محرز گفت: واکسن ضد این ویروس (گارداسیل) تا چندی پیش یک میلیون تومان قیمت داشته، اما مشخص نیست که با افزایش قیمت ارز اکنون چقدر قیمت دارد.پس از فراخوان سازمان بهداشت جهانی در سال ٢٠٠٦ برای مبارزه با این ویروس، در دوازده سال گذشته واکسیناسیون ضد اچ‌پی‌وی در هشتاد کشور دنیا انجام می‌شود.

ماه پیش دکتر تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، دوباره از جامعه جهانی خواست برای مبارزه با این ویروس اقدام به واکسیناسیون کنند:

وی تاکید کرد که "اگر الان دست به کار نشویم تا سال ٢٠٣٠ مرگ به علت سرطان دهانه رحم پنجاه درصد افزایش خواهد یافت. "

دکتر محرز در باره واکسن اچ‌پی‌وی گفت: "این واکسن کاملا موثر است و برای مردان تا ۲۶ سال و برای زنان ۳۵ تا۴۰ سال حتما باید تزریق شود. "

در ایران توصیه شده این واکسن از دوازده سالگی برای دختران تزریق شود. در بریتانیا این واکسن به رایگان به تمام دختران ١٢ تا ١٨ ساله تزریق می‌شود و نوبت دوم تزریق شش تا دوازده ماه بعد انجام می‌شود. در برخی کشور‌ها مثل آمریکا توصیه می‌شود تمام خانم‌های زیر ٢٦ سال واکسن اچ‌پی‌وی بزنند.

به گفته دکتر محرز، "این واکسن به هیچ عنوان عوارض ندارد، فقط فرد باید بعد از تزریق نیم ساعت در محلی که تزریق صورت گرفته است بنشینند و بعد آنجا را ترک کند. "

متوسط شیوع جهانی این ویروس بین ۹ تا ۱۳ درصد است، اما در ایران آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد. به گفته دکتر محرز "چندی پیش مطالعه‌ای در باره کارگران جنسی در یکی از مناطق تهران انجام شد که ۳۱ درصد زنان مبتلا به اچ‌پی‌وی بودند. "

برچسب‌ها:

نظر شما